Skolen 24/7 – faglig eftermiddag om nytænkning af skolernes fysiske rammer
Mandag den 19. november inviterer Realdania og Lokale og Anlægsfonden skoleledere, kommuner og initiativrige foreninger til en faglig eftermiddag om, hvordan skolernes fysiske rammer kan opgraderes, så de tilgodeser både skolebørn og lokalbefolkning.
Flere og flere skoler river hegnene ned og inviterer lokalområdet og foreningsliv indenfor efter skoletid. Men hvordan kan man opgradere skolens fysiske rammer, så de tilgodeser både skolebørn og lokalbefolkning? Og hvilken proces ligger bag omdannelsen?
19. november kl. 14-17 inviteres skoleledere, kommuner og initiativrige foreninger til en faglig eftermiddag på Mosedeskolen i Greve. Realdania og Lokale og Anlægsfonden sætter sammen fokus på, hvordan det gode samarbejde, den værdifulde inddragelse og det nytænkende designgreb kan skabe de bedste rammer for en skole, der lever 24/7.
Tilmelding til arrangementet
Send en mail til isabella@b-a-r-k.dk
Hent publikation
Realdania og Lokale og Anlægsfonden har tidligere udgivet publikationen Skolen 24/7 – Rammer for en aktiv skole, der præsenterer innovative og inspirerende løsninger på, hvordan skolerne kan åbnes og gøres tilgængelige for alle.
Hent publikationen her:
Skolen 24/7. Rammer for en aktiv skole14.00 - 15.00
Rammer for alle
Rundvisning v. projektleder Christian Søholm,Greve Kommune
Christian Søholm viser rundt på Mosedeskolen, hvor en planløsning med tre aktivitetszoner med lav, middel og høj intensitet, hvor både elever og lokalforeninger kan folde sig ud.
15.00 - 15.20
Skolen 24/7 – design til flere
Oplæg v. arkitekt Anna Hassel, Lokale og Anlægsfonden
På baggrund af deres mangeårige erfaringer med at give støtte til skoleprojekter præsenterer Realdania og Lokale og Anlægsfonden nogle af de vigtigste og mest banebrydende designløsninger, som har været med til at styrke skolens rolle som samlingssted for både elever og lokalsamfund.
15.20 - 15.40
Alsidig arkitektur og nytænkende pædagogik
Oplæg v. faglig leder Line Vahlgren Thranov og faglig leder Jens Peter Fisker
Mosedeskolens alsidige arkitektur understøtter en pædagogik med fokus på bevægelses- og idrætsadfærd. Fisker og Thranov fortæller om, hvordan elev- og lærerinddragelse er en vigtig del af udviklingsprocessen, og hvordan lærerne inkluderer de nye faciliteter i undervisningen.
15.40 - 16.00
Et løft i flok
Oplæg v. projektleder Christian Søholm, Greve Kommune
En styregruppe med repræsentanter fra Greve Kommune, Mosedeskolen, foreningslivet og lokalsamfundet sikrede både en fremdrift og politiske forankring af den ambitiøse skoleomdannelse.
16.00 - 16.20
Foreningerne som initiativtager
Oplæg v. projektleder Pia Skovshoved, foreningen Hesselager Sport og Kultur
Sportsforeningen i Hesselager, det lokale erhvervsliv og ildsjælene gik sammen og gav Stokkebækskolen nyt liv.
16.20 - 17.00
Cafédialog
Drøn på skolegården
Drøn på skolegården er en kampagne, som har skabt ny viden og eksperimenterende tiltag, der nytænker og udfordrer det traditionelle billede af skolegården. Tilt...
Se projekt
Den Åbne Skolegård
I Vanløse er en helt almindelig villavej forvandlet til åbent skolegårdsmiljø, bevægelsesområde og aktivt mødested for lokalområdets beboere og foreninger.
Se projekt
Byskolen i Nakskov
Med nye porte, aktivitetsrum og udnyttelse af de historiske byvolde har Byskolen i Nakskov åbnet den klassiske skolegård mod lokalsamfundet. Målet var at anspo...
Se projekt
Nørre-Snede Skole
På Nørre-Snede Skole er skolegården omdannet til et nyt bevægelseslandskab, der imødekommer elevernes forskellige behov og motivation og lægger op til leg og be...
Se projekt
Skørping Skole
Med et skovloop har Skørping Skole på kreativ vis integreret skolen og skoven og skabt aktivitetsrum, som inspirerer til bevægelse for elever, Rold Skovs bruger...
Se projekt
Skole+
Skole+ kampagnen var en kampagne, der viste vejen til, hvordan landets folkeskoler kan optimere de eksisterende fysiske rammer, så de får bedre faciliteter til ...
Se projekt
Skanderup-Hjarup Forbundsskole
Med et fleksibelt udendørs bevægelseslaboratorium i krattet mellem skole, boldbaner og boligområde har Skanderup-Hjarup Forbundsskole skabt rum for aktiv udeund...
Se projekt