Stort felt af herregårde klar til idékonkurrence

8. september 2008

Følgende pressemeddelelse er udsendt af Bygningskultur Danmark/sekretariatet for kampagnen Fremtidens Herregård: Mange herregårdsejere har meldt sig på banen i kampen om at få del i Realdanias støtte til fremtidens herregård, og konkurrencen er nu for alvor i gang. Fristen for indlevering af ansøgninger til idékonkurrencen om fremtidens herregård udløb 1. september, og herregårde fordelt over hele landet har budt ind med idéer og projekter, der kan skabe nye forretningsområder for herregårdene. Ligesom projekterne kan medvirke til at skabe udvikling og dynamik i det omgivende regional- og lokalmiljø. Det overordnede formål med idékonkurrencen er at skabe bedre muligheder for at bevare herregårdenes bygningsarv og kulturmiljøer. De op til 15 vinderprojekter bliver offentliggjort til oktober.

De danske herregårde repræsenterer det fineste af Danmarks ældre bygningsarv, og herregårdsmiljøerne er vigtige kulturbærere inden for det byggede miljø - men de er også et historisk begreb uden stor nutidig forankring. Realdania har derfor taget initiativ til kampagnen Fremtidens Herregård, herunder idékonkurrencen blandt landets ca. 680 herregårde.

I alt 57 herregårde har budt ind med idéer og projekter, der på forskellige måder kan demonstrere muligheder for at revitalisere de danske herregårde - og dermed finde nye måder at bevare deres unikke kulturarv. De 57 projekter fordeler sig på konkurrencens to kategorier: koncept- og udviklingsidéer samt realiseringsprojekter. Bedømmelseskomiteen udvælger op til 15 projekter, der skal deles om de 45 mio. kr., Realdania har afsat til finansiering af vinderprojekterne.

Realdania udvælger på baggrund af indstilling fra bedømmelseskomiteen de projekter, der skal modtage støtte. Resultatet bliver offentliggjort den 6. oktober, og det bliver ifølge direktør i Realdania, Hans Peter Svendler, ikke nogen let opgave at udvælge vinderne blandt de 57 indkomne idéer:

"Vi er meget glade for den store interesse for idékonkurrencen, og bunken af ansøgninger er bevis på en utrolig idérigdom og et godt blik hos herregårdsejerne for de muligheder, herregården rummer," siger Hans Peter Svendler.

Baggrunden for idékonkurrencen er Realdanias kampagne Fremtidens Herregård. Over en femårig periode frem til 2012 vil kampagnen udvikle nye bud på, hvordan man skaber liv i herregårdenes gamle bygninger. Realdania ønsker derved at sikre, at herregårdenes bygningsarv og kulturmiljø bevares for fremtiden, samtidig med at der skabes arbejdspladser og dynamik lokalt. Der er afsat 100 mio. kr. til den samlede kampagne.

Kampagnen har særligt fokus på at bevare de enestående, historiske bygningsværker - og nyt liv i de funktionstømte bygninger er den bedste form for bygningsbevaring.

Læs mere om Fremtidens Herregård og konkurrencen her >> og på www.fremtidensherregaard.dk 

Yderligere oplysninger
Realdania, direktør Hans Peter Svendler, 70 11 66 66
Projektsekretariat/Bygningskultur Danmark, projektleder Peter Tom-Petersen. 33 33 99 10

{{ title }}

{{ description }}