x

Lugten af sure madpakker, fugtigt overtøj, luft der nærmest kan skæres igennem, larm i klassen, svært at se hvad læreren skriver pga. for lidt eller for meget lys. Med de rette indeklimatiltag kan alle disse billeder på dårlige oplevelser med indeklimaet blive til gode situationer med glade børn, bedre trivsel og præstation samt mindre sygdom.

Eksemplerne på, hvordan kommuner og skoler arbejder med at skabe et godt et indeklima, er mange og forskellige. Derfor har vi i efteråret indsamlet eksemplerne til en publikation, som kan inspirere andre, der arbejder med skolernes indeklima.

Samlingen af gode indeklimaprojekter spændte bredt

Alle landets kommuner og folke-, fri- og privatskoler havde mulighed for at indstille deres indeklimaprojekter frem til den 28. oktober 2020. Typen af projekter, der kunne indstilles, spændte bredt og inkluderede både renoveringsløsninger, adfærdstiltag og designforbedringer. De bedste eksempler samles i en publikation, der lanceres i begyndelsen af 2021.

Hvilke projekter kunne komme i betragtning?

Projektet kunne handle om at løfte indeklimaet på en eller flere af parametrene lys, lyd, luft eller lokaleindretning gennem renovering, i nybyggeri eller adfærdsprojekter. Projektet kunne være stort eller småt - fra en omfattende skolerenovering til et indeklimaspil i klassen, der var med til at sætte fokus på det, eleverne selv kan gøre for at forbedre indeklimaet.
 
Det var et krav, at projektet var forankret i en skole, enten folke-, fri eller privatskole. Indstilleren kunne dog godt være en rådgiver eller producent med det forbehold, at kommunen eller den enkelte skole havde godkendt, at projektet blev indstillet til publikationen. Man kunne kan godt indstille flere indeklimaprojekter fra kommunens skoler.

Deadline

Der var deadline for at indsende eksempler den 28. oktober 2020.