Indvielse af Måløv Aksen
Et byrum som indbyder til både ophold og bevægelse, som bruger
istiden som dekorativ inspiration – og som vender vrangen ud på
mørke tunneller og gør dem til lysende passager. Sådan er ’Måløv Aksen’ i
korte træk.
Fredag d. 1. oktober – på Arkitekturens Dag – indvier Ballerup Kommune i samarbejde med Realdania første etape af projektet Måløv Aksen ved Måløv Station. Måløv Aksen er en strækning, der forbinder den nye bydel Søndergård med den gamle Måløv by på tværs af to store trafikbarrierer, Frederikssundsvej og S-banen, via stitunneller. Formålet med projektet er en både tryghedsmæssig, funktionel og æstetisk forbedring af strækningen. Måløv Aksen skal være et attraktivt byrum for alle, og især for Måløvs borgere, der færdes her dagligt.
Projektet skal fungere som et eksempel på, hvordan man kan løse en
problemstilling, som er kendt i mange byer, hvor byens og trafikkens
udvikling har betydet, at bydele er blevet afskåret fra hinanden.
I 2008 indbød kommunen til en konkurrence om Måløv Aksen. Vinderprojektet,
hvoraf 1. etape nu skal indvies, har titlen
’Smeltevandsdalen’. Det tager udgangspunkt i
istidslandskabet omkring Måløv og opfatter som hovedidé Måløv Aksen som en
smeltevandsdal, der løber gennem isen. Dette udmøntes konkret i, at
belægningens mønster illuderer istidsaflejringer, mens de to stitunneller
udformes som lysende ’isklumper’.
Ved Måløv Station optages et stort terrænspring af et trappe/rampeanlæg,
som lægger op til både ophold, leg og bevægelse. Endelig er ’Krogrunden’,
tidligere blot en bevokset skrænt, omdannet til et stejlt og moderne byrum.
Hans Peter Svendler, direktør i Realdania, siger om vinderprojektet: ”For
Realdania har projektet demonstrationsværdi for to generelle
problemstillinger. Dels sammenbinding af en ny bydel med en eksisterende
by, dels omdannelsen af et mørkt og kedeligt tunnelområde til et attraktivt
byrum.”
Og han fortsætter: ”Det er inspirerende og metodisk forbilledligt at se,
hvordan vinderprojektet 'Smeltevands-dalen' vender billedet af det
negative, dvs. tunnelen, til noget positivt. Samtidig viser projektet en
fin helhedstænkning, hvor barriereproblematikken anskues som både fysisk,
mental og social. Realdania har valgt at støtte dette projekt, fordi vi
mener, at Måløv Aksen kan fungere som eksempelprojekt, fordi den er et af
mange lignende byrum i Danmark, hvor krydsende stisystemer og
trafikbarrierer resulterer i uheldige byrum, der hverken er trygge eller
attraktive.”
Problemstillingen med barriererne er ikke enestående – i mange byer rundt
omkring i landet har byudviklingen - og herunder trafikudviklingen -
betydet, at bydele afskæres fra hinanden, ikke kun rent fysisk, men også
mentalt og identitetsmæssigt. Sammenhængen i byerne forringes, og det har
indflydelse på byens liv og udnyttelsen af byrummene – bl.a. fordi der nemt
opstår en ond spiral: beboernes tilknytning til bymiljøet svækkes, hvorved
indkøbs- og trafikmønstre ændres, hvilket igen giver svagere tilknytning
til byen og dermed mindre liv i byens rum.
Udgangspunktet for konkurrencen var en konceptudviklingsfase, hvor
inddragelse af Måløvs borgere var omdrejningspunktet.
Byrumsrådgiverfirmaet Ekstrakt afholdt i samarbejde med Ballerup Kommune
en række workshops og interviews med forskellige grupper af borgere i
Måløv. Resultatet blev ’Kvalitetskatalog for Byrum’, hvor borgernes
ønsker og krav til fremtidens Måløv Akse er samlet.
”Jeg er meget glad for Måløv Aksen”, siger borgmester Ove E. Dalsgaard,
Ballerup Kommune. ”Både fordi det er blevet et usædvanlig flot byrum, og
fordi processen har været så vellykket. Både unge, voksne og ældre i Måløv
har bidraget til, at byrummet har fået de kvaliteter, som vi ser i dag. Det
er en særlig glæde at se, at mange unge mennesker allerede har taget Måløv
Aksen til sig og bruger den til parkour og bordtennis mv. Det er for mig et
tegn på, at vi har opnået det, som borgerne ønskede, nemlig et byrum som
danner ramme om byliv og oplevelser.”
Projekt Måløv Aksen er udarbejdet af Adept Architects og LiWPlanning i
samarbejde med Imitio, Mikael Sylvest (lysdesign) og Søren Jensen
Rådgivende Ingeniører.
Arkitekterne bag projektet blev d. 20. september i år for Måløv Aksen
tildelt Landskabsprisen 2010 – en pris som årligt uddeles af Danske
Landskabsarkitekter, og som i år har temaet ’kotering’. Begrundelsen for at
præmiere netop Måløv Aksen er, at der med projektet ’skabes en fornem
sammenhæng på tværs af flere trafikanlæg på et komplet umuligt sted.
Projektet behandler skrænten ved viadukten, som er et typisk restareal, der
opstår ved krydsning af tekniske anlæg. Restarealer er som regel blot
beplantet med afvisende planter, der skal holde folk væk fra den stejle
jord. Et ofte mismodigt resultat. I dette projekt aktiveres arealet og
gøres til et sted for handling, møde og ophold. Et dramatisk og unikt rum
der vækker opmærksomhed og sætter tanker i gang. Projektet præmieres bl.a.
for: At synliggøre tyngdekraftens tegning af landskabet, at behandle
stejlheden i vores ellers så flade land og for at gøre et umuligt sted til
et muligt sted’.
Realdania støtter projektet med 5 mio. kr.