25 Underværker er valgt

Pressemeddelelse

24. marts 2015

Danmarks ildsjæle sprudler af opfindsomhed og virkelyst, og de formår også at skabe begejstring om deres idéer. Realdanias Underværker-kampagne har haft succes med at bruge de sociale medier til at finde spændende ildsjæleprojekter med stor lokal opbakning, og nu er 25 nye underværker udvalgt til at få støtte, så de kan blive ført ud i livet.

Det ikoniske, grønne tårn på Knippelsbro i København skal være ramme om kulturoplevelser. I nordjyske Ingstrup genopstår byens lokale Brugs som bogbutik, café og foredragssted. Og i Ærøskøbing er det bevaringsværdige vaskehus bag Købmandsgaarden godt på vej til at blive Danmarks mindste whiskydestilleri.

Det er blot tre eksempler på de i alt 25 projekter, der nu bliver til virkelighed som led i Realdanias kampagne ”Underværker – bygningsarvens ildsjæle”. Ved at støtte frivillige projekter i det byggede miljø skal kampagnen hjælpe ildsjæle med at føre deres idéer ud i livet.

Lokalsamfund støtter ildsjælene på de sociale medier

For at blive bedømt af kampagnens bedømmelsesudvalg skulle ansøgerne beskrive deres projekt på kampagnens hjemmeside – og oveni bl.a. vise, at de var i stand til at skabe begejstring om idéen ved at få så mange som muligt til at give den et ”like”. Engagementet har været stort hos ansøgerne, som har bl.a. været aktive på de sociale medier og i lokalpressen for at samle opbakning.

”Vi har med stor spænding fulgt med på kampagnens hjemmeside, mens de mange ildsjæle har skabt opmærksomhed omkring deres projekter. Det har været glædeligt at se, hvad man som ildsjæl kan få til at ske, når man drives af entusiasme og et ønske om at bidrage til ens lokalsamfund. Projekterne, vi nu bidrager til at realisere, er både båret af den rigtig gode ide og har den lokale forankring, der skal til, for at skabe underværker med lang holdbarhed,” siger Christian Andersen, der er programchef i Realdania.

Stærkt ansøgerfelt

De udvalgte projekter er vidt forskellige men har det til fælles, at de gennemføres af engagerede ildsjæle og skaber nyt liv og nye aktiviteter i bygningsarven overalt i Danmark. På stenbroen. I købstaden. Og på landet.

”Ansøgerfeltet har været uhyre stærkt med mange gode projekter. Det vidner om en imponerende virkelyst, kreativitet og begejstring og lover godt for de mange lokalsamfund rundt omkring i Danmark, som nu får glæde af ildsjælenes indsats,” siger Christian Andersen.

Næste ansøgningsrunde til september

Underværker-kampagnen inviterer til en ny ansøgningsrunde for ildsjæleprojekter fra hele landet den 23. september 2015.

  • Fyn og øerne

     

    • Bevaring af Nørre Aaby Biograf, Nørre Aaby
      Restaurering, opgradering og energirenovering af bygningen skal gøre den til det bærende kulturelle samlingssted i Nørre Aaby og opland.

    • Fra vaskehus til whiskyhus, Ærøskøbing
      Det bevaringsværdige vaskehus bag Købmandsgaarden i Ærøskøbing omdannes til sociaoøkonomisk virksomhed af frivillige og indrettes til Ærø Whisky Besøgscenter.

    • Modernisering af Ringe Bio. Ringe
      Ringe Bio moderniseres indvendigt, og den gamle hovedindgang genetableres. Samtidig forbedres forholdene for biografgængerne, og der skabes faciliteter til foredrag.

    • Sporskifte – Korinth Station, Korinth
      Stationsbygningen restaureres og indrettes med café, udstillingsplads og værksteder. Stedet skal være en platform, hvor foreninger og ildsjæle kan styrke deres netværk. Kampagnen støtter også samarbejde mellem ildsjælene og Faaborg-Midtfyn Kommune.

       

    Falster

     

    • Ungdommens højborg i Idestrup, Idestrup
      Idestrup og omegns lokalråd omdanner den slidte, kommunale ungdomsklub til erhverv og til et indbydende ’velkomstcenter’ for landsbyen Idestrup på Falster.

     

    Sjælland


    • Det store Danmarkskort, Herfølge
      Et 30 X 30 meter stort Danmarkskort genskabes i skolegården på Herfølge Skole. Med kortet genskabes en lokal fortælling om skolen, byen og landet.

    • Gammel villa er fremtidens kulturhus, København
      Herskabsvilla gøres til et selvfinansierende kulturhus i København. Huset opgraderes og ombygges, så det bedre kan udfylde funktionen som kultur- og projektværksted. Kampagnen støtter også samarbejde mellem ildsjælene og Københavns Kommune.

    • Koncertkirken Blågaards Plads, København
      En ny form for musikhus, der forener det lokale kulturliv med koncerter og events. Den nye funktion indrettes i Blågårds Kirken.

    • Kulturhus i Knippelsbrotårnet, København
      Brotårnet på Knippelsbro gøres til kulturinstitutionen ’Kulturtårnet’. Målet er at skabe nye kulturoplevelser for borgere og turister.

    • Nyt gårdmiljø til spillestedet Gimle, Roskilde
      Det regionale spillested, Gimle, får et fleksibelt udeområde, som skal kunne anvendes af Ungdomskulturhuset, Gimles gæster og af de frivillige.

    • Nyt liv i kapellet, Roskilde
      Projektet omfatter en restaurering af kapellet ved det gamle Sct. Hans Hospital for at skabe et mødested med koncerter, udstillinger, debat og undervisning.

    • Rabarbergaardens lærende landbrug, Holløse
      På Rabarbergaarden i Nordsjælland dyrker over 700 børn og unge hvert år egne grøntsager mm. Ny lade skal forbedre forholdende for stedets lærende landbrug.

       

    • Ringovnen – byggeklodser til Danmark, Nivå
      Renovering af Vognporten, Nivaagaard Teglværk, skal gøre stedet til kulturbærer for fortællingen om industrialiseringen og udviklingen af bygningskulturen i Danmark. Kampagnen støtter også samarbejde mellem ildsjælene og Fredensborg Kommune.

    Jylland
     

    • Bjerre Arrest Vandrehjem, Bjerre
      Den nedslidte, fredede Bjerre Arrest nær Hedensted tages i brug som vandrehjem og indrettes til museum. Målet er bl.a. at formidle stedets historie.

    • Fra rugbrødsbageri til kulturbageri, Vrå
      Nedrivningstruet nordjysk rugbrødsbageri omdannes til innovationslaboratorium, der skaber forbindelse mellem klassiske håndværk og moderne teknologi. Kampagnen støtter også samarbejde mellem ildsjælene og Hjørring Kommune.

    • Givisme på hjul, Aarhus
      Inspireret af naver-traditionen flyttes en mobil enhed/en ’trailer’ rundt i byen og pyntes forskelligt, alt efter hvilken begivenhed den indgår i.

    • Grønne fællesskaber i gartneriet, Aarhus
      I et nedlagt gartneri lidt uden for Aarhus dyrker 27 familier grøntsager og grønne fællesskaber. Projektet udvides nu ved at tage flere drivhuse i brug.

    • Hagges - ildsjælenes musikhus, Tønder
      En udvendig og indvendig renovering af Hagges Musik Pub skal sikre de bedst mulige rammer for lokalsamfundets musikoplevelser og forbedre stedets kontorfaciliteter.

    • Håndværket – skolen i Albøge, Albøge
      Den gamle skole i Albøge på Djursland omdannes til et praktiksted med bolig, værksted, smukke omgivelser og levende snedkerhåndværk.

    • Ingstrup Bogby, Ingstrup
      I Nordjyllands officielle bogby, Ingstrup, vil ildsjæle åbne en bogbutik og café i den nedlagte brugs og bruge den til bl.a. foredrag og udstillinger. Kampagnen støtter også samarbejde mellem ildsjælene og Jammerbugt Kommune.

    • Klostermølle i arbejdstøjet, Gudum
      Vestjyske Klostermølles vandmøllefunktion skal genetableres, så stedet bliver knudepunkt for et udbygget stisystem og en planlagt geo-park.

    • Kulbroen, Aarhus
      Projektet skal skabe et nyt, aktivt bymiljø, der forbinder midtbyen med havnen med udgangspunkt i Sydhavnens gamle kulbro.

    • Nimtofte Kulturhus (Mejeriet), Nimtofte
      Nimtoftes Gamle Mejeri på Djursland omdannes til samlingssted for kultur og arrangementer, hvor lokale kan mødes.

    • Ny ankomst til Knud Strand, Vestsalling
      Det populære udflugtsmål skal opgraderes: Renovering af to toiletbygninger fra 1931 og etablering af en ny terrasse/opholdssted/pavillon mellem bygningerne.

    • Oddergrisen vender tilbage, Odder
      Projektgruppen vil istandsætte den gamle styrevogn, Oddergrisen, og indrette den til café/mødelokale og udstillingsrum om jernbanen og Odders historie.

  • Vi har afsat i alt 30 mio. kr. til over en treårig periode at støtte op til 50 projekter og skabe formidling og netværksaktiviteter over hele landet.

     

    I kampagnens første runde har i alt 124 ildsjælegrupper søgt om støtte til konkrete projekter. Der er udvalgt 25 projekter, som støttes med i alt 14 mio. kr.

     

    Kampagnen består af følgende aktiviteter:

     

    • To ansøgningsrunder hvor ildsjæle kan søge om støtte til deres projekter. Første ansøgningsrunde er nu afsluttet. Anden og sidste ansøgningsrunde offentliggøres den 23. september 2015.
    • Facilitering af netværk og økonomisk støtte til samarbejde mellem ildsjæle og fem kommuner.
    • En Facebookside med nyheder fra kampagnen og mulighed for at stille spørgsmål til kampagnesekretariatet.
    • En hjemmeside med inspiration, netværk og viden.

     

    Projekterne er blevet vurderet af kampagnens bedømmelsesudvalg, der består af:

     

    • Kristian Krog, kulturel iværksætter, Den ny Maltfabrik

    • Rune Kilden, iværksætter og byudvikler

    • Signe Wenneberg, forfatter, programmedarbejder og selvstændig konsulent

    • Esben Danielsen, fhv. innovationschef for Orange Innovation

    • Søren Hermansen, leder af Energiakademiet på Samsø

    • Christian Andersen, programchef i Realdania

    • Jens Böhme, sekretariatschef i Realdania

{{ title }}

{{ description }}