Fokus på skolernes indeklima

Pressemeddelelse

7. september 2016

Indeklimaet i danske folkeskoler kunne have det bedre. Derfor har Realdania sat en ny undersøgelse i gang, som netop sætter fokus på området, og de første resultater viser dårligt nyt.

Den nye folkeskolereform gør, at eleverne bruger mere tid på skolen end tidligere. Derfor er det vigtigere end nogensinde, at børnenes indeklima er godt.

Børn og indeklima

For meget CO2 i klasselokalerne
På den baggrund har Realdania bedt Danmarks Tekniske Universitet (DTU) og Alexandra-instituttet i Aarhus om at undersøge indeklimaet på danske skoler. Resultaterne viser, at der er problemer flere steder. Det er især mangel på ventilation, der giver problemer.

I op til 60 procent af klasselokalerne er koncentrationen af CO2 højere end tilladt. Det er især galt i de skoler, hvor der ikke er mekanisk ventilation. Her er koncentrationen i op til 78 procent af lokalerne højere end tilladt.

Koncentration og ro vs. frisk luft
En af udfordringerne er, at langt de fleste skoler i Danmark er bygget, inden der var krav om ventilation. Når der ikke er mekanisk ventilation, er det i høj grad op til lærere og elever at sørge for indeklimaet – for eksempel ved at åbne vinduerne. Det giver problemer med indeklimaet ikke mindst i vinterhalvåret, hvor det kan være for koldt at åbne vinduerne.

Koncentration kræver desuden – udover et godt indeklima – også ro, og derfor kan det være problematisk at åbne vinduerne, hvis klassen ligger ud til en larmende gård eller en trafikeret vej

En stor del af undervisningen foregår i dag uden for klasseværelset, ligesom den nye skolereform lægger op til, at der skal bevægelse ind i undervisningen. Det er en af grundene til, at skolegården ofte bliver brugt aktivt i timerne. Det genererer en masse larm midt i undervisningstiden, som hindrer udluftning og dermed ventilation og mindre CO2.

Download rapporter og faktaark
DTU har undersøgt indeklimaet på 60 skoler over hele landet. Alexandrainstituttet er desuden i gang med at gennemføre en kvalitativ undersøgelse på seks skoler i Aarhus-området. Undersøgelserne er et led i Realdanias målsætning om at styrke børnenes indeklima i hjem, institutioner og skoler.

Fakta om skolernes indeklima (PDF)DTU Formidlingsrapport 1: Oversigt over skolerenoveringer med fokus på at skabe bedre indeklima (PDF)DTU Formidlingsrapport 2: Identifikation af karakteristika for skolebygninger med dårlig og god luftkvalitet ud fra let tilgængelige data om skolebygningerne (PDF)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kontakt

Jørn Toftum
Lektor
DTU BYG
T: 26 28 24 52

Anne Bøgh Fangel
Principal Organisation Analyst
Alexandra Instituttet
T: 22 25 53 22

Lene Wiell Nordberg
Projektleder
Realdania
T: 29 69 52 85
E: lwn@realdania.dk

{{ title }}

{{ description }}