x

Botanikeren Arne Jacobsen

Pressemeddelelse 15. juni 2017

Sommeren er over os, og vi drages mod de danske kyster. Det samme gjorde Arne Jacobsen, som i 1937 opførte sit eget sommerhus ud mod Sejerøbugten i Odsherred. Sommerhuset havde op til flere solterrasser, men efter sigende tilbragte Jacobsen kun ganske få timer i husets liggestole. Han sad hellere flittigt og malede eller fotograferede planter. Arkitekten nærede nemlig en livslang interesse for botanik.

I 1937 besluttede Arne Jacobsen sig for at bygge et sommerhus til sig selv og familien. Han havde længe ledt efter den fuldkomne beliggenhed forskellige steder på Sjælland, da han faldt over et større lyng- og klitområde i Gudmindrup Lyng i Odsherred. 

Her fik han bygget et hus i to niveauer med en storslået udsigt over hele Sejerøbugten. Sommerhuset blev udstyret med både træaltan, udvendig pejs, rampe og op til flere terrasser; en solterrasse øverst på klitten og en nedre terrasse nær køkkenet, hvor familien kunne indtage måltiderne under åben himmel.


Trods de lækre faciliteter skal Jacobsen efter sigende kun have tilbragt ganske få timer i husets liggestole. Han sad hellere flittigt og malede eller fotograferede planter. I naturen i Odsherred fandt Arne Jacobsen inspiration og motiver til sine akvareller, tapet- og tekstilarbejder, som han primært skaber i 1950’erne. I disse år designer Jacobsen også de ikoniske svungne møbler, som han navngiver Myren, Ægget, Svanen og Mågen. Navnene samt de botaniske motiver faldt helt i tråd med en af tidens nye strømninger: ’organisk modernisme’.

Passioneret havedyrker

Arne Jacobsen nærede en livslang interesse for botanik. Han var en passioneret havedyrker og sagde flere gange: ”Hvis jeg får et nyt liv, vil jeg være gartner.” Han anlagde da også flere haver i sit liv sammensat med stor botanisk indsigt og kunstnerisk overblik - heriblandt haverne til hans egne tre huse, som ejes af Realdania By & Byg.

Haveanlægget til hans hus på Strandvejen i Klampenborg, hvor Jacobsen boede fra 1951 og frem til sin død, indeholder et væld af planter – oprindeligt over 300. Planterne er sammensat med stor botanisk indsigt og kunstnerisk overblik, og haven regnes som et af Jacobsens mesterværker inden for havearkitektur. 
   

Det var i høj grad planternes farver, former og konturer, som interesserede Jacobsen, og han syntes at arbejde med planterne som med farverne i de talrige akvareller, han malede.

Planteglæden voksede med indenfor

Jacobsens planteglæde kommer allerede til udtryk, da han tegner sit første hus – funkisvillaen på Gotfred Rodes Vej fra 1929. Huset virker næsten som en orangeribygning midt i den grønne have, som er rig på både bregner, kiwitræer, figner, lavendler, roser og runde alderdoms-vedbend. Haven er anlagt med inspiration fra Englands romantiske haver med roser, staudebede og en bevægelse omkring huset, der vækker nysgerrighed hos betragteren.

Arne Jacobsen i færd med at fotografere planter.

Klampenborg, ca. 1960.



På Gotfred Rodes Vej trækker Arne Jacobsen også naturen med indenfor. Til dagligstuens panoramavinduer, som er forsynet med en bred karm, designede han kobber plantebakker. Sort-hvide privatfotos fra 1930’erne afslører, at Jacobsen havde disse fulde af kaktusser og sukkulenter. Kaktus var Arne Jacobsens yndlingsplante – måske på grund af kaktussens skulpturelle udtryk, som også kommer til udtryk i Jacobsens klassiske stol: Ægget.

To år efter funkisvillaens opførelse tilføjer han desuden et drivhus med plads til et væld af vækster, som han har direkte udsyn til fra sit kontor i tegnestuen.

Motiver fra Arne Jacobsens egne haver var yndet og hyppigt brugt i hans talrige akvareller, tapet- og tekstilarbejder. Her ses et forlæg til tekstildesignet ”Kløver” fra 1950'erne.

Vinterhaver og blomsterskabe

Naturen trækkes også med ind i de senere værker: Huset på Strandvejen 413 får blomsterkummer i stuen, og i sommerhuset i Gudmindrup Lyng trækkes naturen ind gennem styrede kig ud. Sommerhuset er delvist indbygget i klitterne og opført i en buet form. Gennem sin drejning og skiftet i højde anskueliggør det højen, klitten og skiftet fra det lave, bevoksede hedelandskab til det mere åbne klitlandskab.

Til SAS Royal Hotel tegner Jacobsen en glasinddækket vinterhave og blomsterskabe med orkideer, og på tre sider af Nationalbanken anlægger han meget velovervejede beplantninger i fortovet i form af bede, vandbade og faconklippede træer.

Hermed afspejler Arne Jacobsens huse en mindre nøgtern side af det funktionalistiske projekt: En romantisk bestræbelse på at bo i pagt med naturen.