Ny udstillingstrilogi om global fremtid for dansk byggeri og arkitektur

Pressemeddelelse

27. maj 2004

Dansk Arkitektur Center (DAC) præsenterer en ny udstillingstrilogi med titlen DAC | RE-THINK. Trilogien sætter over to år fokus på fremtiden for dansk byggeri og arkitektur. Trilogien er et resultat af et samarbejde mellem DAC og stærke erhvervspartnere fra dansk byggeri- og designindustri, der sammen viser en ny global fremtid for dansk arkitektur, design og byggeri. Trilogiens erhvervspartnere præsenterer sammen med DAC udfordringerne og det nye visionære koncept for pressen d. 2. juni kl. 11.00 på Dansk Arkitektur Center, Strandgade 27 B, 1404 København K.

Fra tradition til innovation 
Dansk arkitektur, design og byggeri var i 50’erne, 60’erne og tidligt i 70’erne verdenskendt for evnen til at løse problemer på global skala inden for formgivning, fra typehuse, kontorbyggerier og vejanlæg til stole, lamper og spisestel. Men faktum er, at vi siden Jacobsen, Utzon og Wegner har mistet vores førerposition i løbet af de sidste tre årtier.

 

Mens vi har vi forfinet vores eksisterende produkter og kompetencer, er vi blevet overhalet og trængt tilbage på de store markeder af innovative nationer. Den udvikling ønsker Dansk Arkitektur Center i samarbejde med erhvervsvirksomheder fra branchen at tage et opgør med. De næste to år vil DAC med tre ambitiøse udstillinger og tilhørende workshops, seminarer og andre initiativer sætte fokus på en ny global fremtid for dansk arkitektur og byggeri.

 

At gen-tænke sin tradition 
Potentialet for at gen-tænke traditionen og hermed øge markedspositionen er stort. 
”Bygninger og anlæg er en af de tungeste økonomiske faktorer i samfundet og har en enorm betydning for vores kulturelle identitet. Vi ønsker med samarbejdet med dansk erhvervsliv, at forene de økonomiske hardcore bundlinieværdier med udviklingen af kvalitet i de fysiske omgivelser. Vi ønsker at bidrage til at skabe fornyet optimisme og selvtillid i dansk arkitektur og i byggebranchen bredt.

 

Arkitekturens kulturelle og økonomiske værdier og udviklingspotentialer skal gøres begribelige for de mange – ikke mindst for byggebranchen selv,” siger direktør i Dansk Arkitektur Center Kent Martinussen, der tilføjer, at projektet på den måde vil medvirke til at forene kultur og erhverv - helt i forlængelse af regeringens politik på området.

 

Bag den nye udstillingstrilogi står et team af erhvervspartnere fra den danske bygge- og designbranche med Nykredit, Fonden Realdania, NCC, Carl Bro, Arkitema og Montana/DJOB som hovedaktører. Hver af trilogiens virksomheder repræsenterer udfordringerne inden for de enkelte dele af den samlede bygge- og designbranche. Hver virksomhed vil således gennem trilogien åbne dørene til et sammenhængende univers, der spænder fra møbel- og produktdesign til byplanlægning.

 

Trilogi for fremtiden 
Trilogien DAC | RE-THINK forener i tre store udstillinger et fokus på henholdsvis: nationen, virksomheden og personen.

 

Første udstillingsdel i trilogien ”Re-think Denmark” med udstillingstitlen ”Too Perfect – Seven New Denmarks” viser en ny generation af unge danske arkitekter og designere, der udfordrer mulighederne for fremtidens byggeri og design i Danmark. Det sker i samarbejde med en af verdens førende designere canadieren Bruce Mau, der med den danske tegnestue PLOT og trilogiens erhvervspartnere præsenterer syv konkrete bud på fremtidens potentiale for nationen Danmark. Udstillingen åbner i København, Venedig og Toronto til september i år.

 

Anden del af trilogien med titlen ”Re-think Business - Jump” viser, hvordan danske virksomheder gentænker sig i globalt perspektiv. RE-THINK BUSINESS viser trilogiens erhvervspartneres ”innovation jumps” - innovationsspring og omstillinger, der radikalt fornyer virksomhedernes selvforståelse, produktion, produkter og identitet. Udstillingen vil give publikum adgang til et stort, sammenhængende og overraskende univers i hastig udvikling. Udstillingen vises til foråret 2005.

 

Tredje del af Trilogien omhandler personen og har titlen ”Re-think Utzon”. Udstillingen viser, hvordan arkitekten Kim Utzon har gentænkt sin personlige og faglige arv, og fortæller historien om, hvordan han med afsæt i et tidligere samarbejde med sin verdensberømte far Jørn Utzon i dag har udviklet en selvstændig arkitektur og en tegnestue, der er i rivende udvikling.

 

I år modtager Kim Utzon Betonelement-Prisen 2004, bl.a. for hans markante udvikling af et nutidigt betonelementbyggeri. Sidste del i Trilogien sætter fokus på tradition og fornyelse i byggebranchen med specifik vægt på den igangværende nyindustrialisering i byggeriet. Udstillingen vises til efteråret 2005.

 

Trilogiens erhvervspartnere

DAC er stolt over at kunne præsentere Trilogien DAC | RE-THINK i samarbejde med:

Nykredit  - som hovedsponsor 
Fonden Realdania  - som basissponsor

NCC - som trilogipartner 
Carl Bro  - som trilogipartner 
Arkitema  - som trilogipartner 
Montana/DJOB  - som trilogipartner

Samt vores øvrige partnere: Berlingske Tidende, Akademisk Arkitektforening, Kontrapunkt, ZEES, DTKommunikation, Kulturministeriet, Kunststyrelsen, Kunstfonden, Erhvervs- og Boligstyrelsen.

For yderligere oplysninger kontakt:

Kent Martinussen, Direktør Dansk Arkitektur Center – mobil 26 37 19 30 
Johan Galster, Kommunikationschef Dansk Arkitektur Center – mobil 26 37 19 30 
Sussi Heimburger, Pressekoordinator Dansk Arkitektur Center – mobil 24 46 81 61 
Nels Petersen, Kommunikationsdirektør Nykredit – tlf.: 33 42 14 70 
Birgitte Boesen, Kommunkationschef Fonden Realdania – tlf.: 70 11 66 66 
Peter Lassen, Direktør Montana  – tlf.: 64 73 32 11    
Niels Møller, Pressekoordinator, NCC Construction Danmark – mobil 24 88 71 37  
Maren Kaadt, Kommunikationskonsulent Carl Bro – mobil 27 23 62 47 
Per Feldthaus, Direktør Arkitema – tlf.: 70 11 70 11

{{ title }}

{{ description }}