Forbrugeren i centrum for byggeriets vision

Pressemeddelelse

23. november 2005

På Dansk Arkitektur Center (DAC) har seks af byggebranchens største aktører i dag offentliggjort udstillingen DIN, der præsenterer en samlet vision for en helt ny type virksomhed. Udstillingen viser, hvordan en fælles vision med forbrugeren i centrum kan forny byggebranchen og skabe et bæredygtigt byggeri til 1 kr. pr. kvadratmeter. Det visionære bud er skabt af et fælles innovationsteam fra Nykredit, Realdania, NCC, Carl Bro Gruppen, Arkitema og Montana DJOB i samarbejde med DAC.

Udstillingen ”DIN- en udstilling om fremtidens bygningsvirksomhed” vises fra 25. nov. til marts 2006 i Dansk Arkitektur Center, Strandgade 27B, 1401 Kbh. Åbent mandag til fredag 10 – 17. Entré 40 kr. 
 

Byggeri til 1. kr. pr. m2? 

Det kan lyde som fremtidsmusik at købe en helt ny og vedligeholdelsesfri bygning til bare en krone pr. kvadratmeter. Men står det til erhvervspartnerne bag den nye debatskabende udstilling DIN i Dansk Arkitektur Center, så vil man i fremtiden kunne slå dørene op for helt nye typer virksomheder, der gør det let at købe, producere og forbruge bygninger. Udstillingen tegner et billede af en fremtid, hvor alle byggeriets aktører arbejder sammen i en fælles konstruktion under ét tag i én butik, hvor bygningsforbrugeren kan få alle behov opfyldt. Startprisen er ikke længere noget, man snakker om. Med en finansiering på bare en krone pr. kvadratmenter og et fast abonnement på driftsydelser, er det ikke længere anlægsprisen, men kvalitet, drift og bæredygtighed, der er afgørende for forbrugeren og samfundet. Enkelthed, tryghed og overblik er i centrum. Med andre ord indeholder visionen et konkret bud på alt det, som byggeriet ikke kan prale af i dag!
 

En tung branche med et stort potentiale 

Det er tunge tal, der ligger bag udstillingen DIN. Byggebranchen er Danmarks største samlede erhverv, der omsætter for over 400 mia. kroner årligt og beskæftiger hver fjerde privatansatte dansker. Men der er brug for nytænkning. Trods stigende priser er overskuddet i byggebranchen lavt, ressourceforbruget højt og mange mennesker oplever mødet med byggebranchen som uoverskueligt. På den baggrund har DAC bedt et team af branchens største aktører om at udvikle et konkret bud på, hvordan det eksisterende marked kan gentænkes, og forbrugere kan få adgang til billigere og bedre byggeri. ”Det er helt afgørende, at det er virksomhederne selv med deres innovationsfolk, der har skabt visionen bag udstillingen DIN. De kender udfordringerne, og det er fra dem, at fornyelsen skal komme. Derfor er det også imponerende at se resultatet, hvor branchens førende virksomheder har taget et socialt ansvar og tænkt en langsigtet og bæredygtig model for branchen og samfundet som helhed” siger Kent Martinussen, adm. dir. i Dansk Arkitektur Center.
 

Bedre økonomi og bedre byggeri 

DIN præsenterer fremtidens bygningsvirksomhed, hvor man som forbruger vil kunne træde inden for i én butik og finde alle byggeriets ydelser i en let og overskuelig form - uanset om man er på udkig efter en bolig, et hospital, en erhvervsejendom eller ny kommuneskole. En pointe ved DIN er, at 80% af fremtidens byggeri skal bestå af masseproducerede udskiftelige byggeelementer – fra radiatorer, vinduer, betonelementer og døre. Udfordringen består i at gøre fleksibiliteten til en værdi for kunden og samle det hele et sted. ”Sammenligner man med bilindustrien, ville det jo være absurd, hvis kunden skulle gå til seks forskellige led for selv at samle en bil og dernæst selv udføre løbende service. Med DIN er alle ydelser og faglige kompetencer fra arkitekten til elektrikeren, og vedligeholdelse samlet i én pakke og udstillingen viser, hvordan forbrugeren, virksomheden og samfundet på sigt kan opnå både bedre økonomi og byggeri, ” fortsætter Kent Martinussen.
 

Morgendagens vindere 

Tal fra byggebranchen viser, at der er et stort potentiale i at gentænke branchen. I dag er tabene i forbindelse med fejl og mangler i byggeriet så store, at de ifølge en analyse årligt svarer til prisen for en halv Storebæltsbro - ca. 12 mia. kr. Tankerækken på udstillingen kan som svar på byggebranchens udfordringer virke provokerende, men budskabet er klart. Vinderne i morgendagens byggeri bliver de virksomheder, som formår at ophæver de traditionelle faggrænser, undgår spild og som tager afsæt i forbrugernes behov. Fremtiden hedder DIN. 
 
DIN udgør anden del af trilogien DAC RE-THINK, der over tre udstillinger gentænker fremtidens potentialer for dansk byggeri og arkitektur. Første del af trilogien var den debatskabende udstilling Too Perfect: Seven New Denmarks.
 
DAC | Dansk Arkitektur Center er et VISIONARIUM, der udvikler og formidler arkitektur med fokus på fremtiden. DAC er basisfinansieret af et partnerskab bestående af Realdania, Kulturministeriet og Økonomi- og Erhvervsministeriet.
 

For yderligere information 

Kent Martinussen, adm. direktør DAC - mobil 2637 1930 
Flemming Borreskov, adm. direktør Realdania - tlf.: 7011 6666 
Nels Petersen, kommunikationsdirektør Nykredit - tlf.: 33 42 14 70 
Søren Ulslev, adm. direktør NCC - tlf.: 39 10 39 10 
Birgit W. Nørgaard, adm. direktør Carl Bro Gruppen - 43 48 45 40 / 27 23 45 40 
Per Feldthaus, adm. direktør Arkitema – mobil 20 80 70 11 
Joakim Lassen, Montana | DJOB– tlf. 61 62 00 30

{{ title }}

{{ description }}