Sund & Bælt udarbejdede i 2014/2015 indledende undersøgelser af en havnetunnel i København. Sammen med Københavns Kommune støttede vi undersøgelserne. Det var vores ønske at bidrage et godt beslutningsgrundlag for drøftelserne om eventuel gennemførelse af planerne om at bygge en havnetunnel i hovedstaden
Målet med de indledende undersøgelser var, at:
- skitsere mulige tekniske løsninger og identificere de væsentligste tekniske og miljømæssige udfordringer ved anlæg af en havnetunnel
- belyse havnetunnelens effekt på biltrafikken på langt sigt – især i den indre by og i Københavns Kommune som helhed
- identificere de byplanmæssige og arkitektoniske muligheder og udfordringer samt
- opstille mulige løsningsmodeller til finansiering og organisering af en havnetunnel
Undersøgelserne blev afsluttet og offentliggjort i efteråret 2005. Vi har på grundlag af de gennemførte undersøgelser udsendt et debatindlæg om etableringen af en havnetunnel i Københavns Havn.
Resultaterne i hovedtræk
Undersøgelsernes resultater indikerede, at:
- en havnetunnel vil medvirke til at gennemføre en fredeliggørelse af Københavns indre by og dermed
reducere den gennem kørende trafik. - en havnetunnel vil medvirke til at skabe trafikal adgang til udviklingsområderne: Nordhavn, Refshaleøen, Nordøstamager, Ørestaden og
Sydhavnen. - biltrafikken frem til 2045 ifølge beregningerne vil kunne stige med 30-40 % i Københavns Kommune. Sådanne trafi stigninger skønnes dog at ligge ud over, hvad vejnettet i praksis kan afvikle. Der er således en betydelig usikkerhed knyttet til de detaljerede beregningsresultater.
- en havnetunnel kan bygges for ca. 17,5 -18,5 mia. kr. (2004 priser) afhængig af antallet af tilslutningsanlæg, og at den kan stå færdig omkring 2017.
- et undersøisk parkeringsanlæg med 3.000 pladser i tilknytning til havnetunnelen vil øge anlægsomkostningerne med ca. 3 mia. kr. (2004 priser).
- en havnetunnel kan finansieres for etårligt beløb på 1,2 – 1,6 mia. kr. (2004 priser) over en 30 års periode, afhængig af den valgte tekniske, finansielle og
organisatoriske løsning. - hvis ca. 500.000 køretøjer på hverdage i 2017 kører ind i København, vil de kunne fiansiere en årlig udgift på 1,2 mia. kr., hvis hver bil betaler 10 kr. pr. passage (2004 priser).