x

Dristige og dramatiske farver anno 1917:
Indvielse af landstedet

Pressemeddelelse 7. februar 2016

I halvandet år har håndværkere knoklet for at fuldføre restaureringen af det landsted, som den danske arkitekt Kay Fisker tegnede i 1917, og som Realdania By & Byg købte i 2014. Søndag den 28. februar indvies landstedet, og dørene åbnes for alle, der har lyst til at opleve resultatet – bl.a. af malernes arbejde.

Kom med malerne på arbejde…

Som nogle af de sidste i rækken af håndværkere, som igennem mange måneder har arbejdet med at restaurere landsstedet i Snekkersten, kom malerne på banen. Og overalt i huset har de sat deres tydelige og farverige aftryk.

Da Realdania By & Byg overtog huset, var næsten alt malet hvidt, både i stueplan og på første sal, og de pudsede lofter var tapetseret med papir for at skjule sprækker og revner og malet over med hvidt. Det krævede imidlertid ikke megen kradsen i væggene for at komme frem til de originale farver – og hvilke farver!

Læs også: Kom med tømreren på arbejde

Kay Fisker havde ikke sparet på paletten. Den unge arkitekt havde helt tydeligt været påvirket af datidens fremherskende farveglæde, og han havde valgt en række farver, der var både dristige og markante.


Dramatisk sort

Under den hvide maling fandt konservatoren grønne, røde og blå farver i et væld af forskellige nuancer - alle i den mørke ende af farveskalaen og med rene pigmenter. Enkelte af rummene var sågar udført med forskellig farve på over- og undervæg, og det hele var malet med limfarve direkte på de pudsede vægge.

Dørgerichterne havde Fisker valgt at trække op i en dramatisk sort som effektfuld indramning om de hvidmalede døre, ligesom de markante gesimsprofiler i overgangen mellem de kulørte vægge og hvide lofter stod frem i en brækket hvid.

Læs også: Kom med elektrikeren på arbejde

Alle farver er i dag genskabt på baggrund af forundersøgelser og farve-eksperimenter, hvor teamet af malere havde afsat prøver rundt omkring i huset og ladet dem tørre i nogle uger for at se, hvordan farven ændredes med tiden, og om den valgte farve opførte sig korrekt eller skulle justeres.

Væggene er igen malet på basis af limfarve, dog tilført en olie, som gør malingen mindre afsmittende og mere robust, men stadig har limfarvens delikate mathed.