x

Over 6.000 gæster i PH's eget hus

Pressemeddelelse 20. september 2016

Interessen og spørgelysten var enorm, da Realdania By & Byg i løbet af ni dage inviterede offentligheden på besøg i det hus, som lampedesigneren og samfundsrevseren PH tegnede til sig selv i 1937. Flere end 6.000 gæster lagde fra den 10. til den 18. september vejen forbi Brogårdsvej i Gentofte.

For langt de fleste er Poul Henningsen – PH – ensbetydende med lys og klassisk lampedesign. De fleste kender ham som manden bag PH5, Koglen og andre ikoniske lamper og som samfundsrevseren, der langede ud efter vanetænkning og konformitet, borgerlighed og pænhed.

Men for de mange tusinde gæster, som i den forgangne uge lagde vejen forbi Brogårdsvej 72 i Gentofte, nord for København, fik initialerne PH pludselig i en yderligere dimension.

Her fik de nemlig adgang til det hus, som PH i sin egenskab af arkitekt tegnede og opførte til sig selv og sin familie i 1937. Her - på en stærkt skrånende grund tæt ved Gentofte Sø - blev de budt indenfor i huset, PH selv omtalte huset som ”Gentoftes grimmeste” – et prædikant, som mange af de fremmødte åbent-hus-gæster var tilbøjelige til at give ham ret i.

Ganske uskønt

Beliggende på en stejl bakke, opført i elleve niveauer og med kælderdør og kældervinduer som husets første blikfang var der bred enighed blandt de besøgende om, at huset var – måske ikke det grimmeste – så i hvert fald ganske uskønt.

Og til den uskønne oplevelse bidrog i høj grad også byggematerialerne: Grå og rå betonblokke, grønt tagpap samt mønjerøde jernvinduer og jerndøre.

Så snart de mange gæster var kommet indenfor, blev den uskønne oplevelse dog hurtigt erstattet af en forundring over, hvordan huset åbnede sig, hvordan niveauer og skydedøre skabte gennemkig og åbne forbindelser, og hvordan farver og materialer gik igen i alle typer af rum, fx den mønjerøde farve på armaturer, rør, radiatorer og hængsler overalt og samme røde flise i alle vinduesrammer.

Ret til selvstændighed

Også opdagelsen af en selvstændig forældreafdeling, et fællesområde med stue og spisestue og en afdeling forbeholdt husets teenagere og gæster vakte forundring hos de mange åbent-hus-gæster. De fleste var enige i, at en sådan forældre/børn-opdeling - set med nutidens øjne – er ordinær, men at den dengang i 30’erne, hvor børn og unge helst ikke skulle ses og høres, må have været højst aparte for de fleste.

Dog ikke for PH. For ham var børn individer med en ret til selvstændighed. ”Mine børn skal mærke, at de er ligestillet med mig”, hævdede han, og han indrettede sig derfor med tanke for familiens forskellige behov: Der var egen indgang og eget badeværelse for både børn og voksne, og spisestuen måtte bruges af de unge til hygge, jazzmusik og cigaretrygning!

Nøgne damer i loftet

At dette livssyn og denne indretning har faldet borgerskabet for brystet for 80 år siden, er der næppe tvivl om, og det samme har utvivlsomt også det tapet, som PH udstyrede soveværelse og værelsesgang med.

Når lampedesigneren lagde sig i sin seng om aftenen, kunne han nemlig ligge og kigge lukt op på grupper af nøgne, legesyge kvinder. I vanlig provokerende stil havde han ikke blot tapetseret væggene i sit soveværelse med et pikant, erotisk tapet; han havde også tapetseret loftet i sit soveværelse og tillige den lange værelsesgang ned til børnenes gemakker.

Det vovede tapet med de frodige nøgne damer samt husets niveauforskelle, skydedøre, fællesrum og opdelingen i separate afdelinger for børn og voksne var blot nogle af de mange elementer i PH’s eget hus, som hver for sig og til sammen imponerede sidste uges mange besøgende. For 80 år siden var selvsamme elementer ikke imponerende, men derimod særdeles provokerende.

Håndgribeligt udtryk for livsværdier

PH’s eget hus var på én og samme tid et byggeteknisk eksperiment og et håndgribeligt udtryk for de holdninger og livsværdier, som livskunstneren stod for. Han gjorde oprør på mange fronter, og med huset i Gentoftes pæne villakvarter omsatte han sit samtidskritiske og legende livssyn til 204 kvm familiebolig.

Her hyldede han naturligheden og nøgenheden, selvstændigheden, selskabeligheden og friheden for den enkelte, og her kom det tydeligt frem, at han sværgede til det funktionelle og uprætentiøse og afskyede vanetænkning, konformitet, borgerlighed og pænhed.

Med Realdania By & Bygs restaurering er disse modige materialer og meninger, som PH tilførte sit hus, atter bragt frem i dagens lys. Boligen står genskabt som den dag, PH og hans familie flyttede ind. Alt fra farverne, vinduerne, kontakterne og radiatorerne er bevaret og tilbageført, og huset er samtidig blevet udstyret med ny isolering og teknologi, så det lever op til de behov, som en moderne familie stiller til en familiebolig.