Konkurrencedeltagere til Solnedgangspladsen i Gammel Skagen valgt

Pressemeddelelse

17. september 2015

Det Norske arkitektfirma Snøhetta og det Københavnske arkitektfirma SLA samt det Århusianske arkitektfirma Kristine Jensens Tegnestue er netop blevet udvalgt til at komme med hver deres forslag på at skabe en ny Solnedgangsplads i Gammel Skagen.

Solnedgangspladsen er stedet, der tæller, i Gammel Skagen. Her mødes by og hav, borgere og gæster – og herfra har man et spektakulært udsyn mod Vesterhavet og en fantastisk solnedgang. Men den asfalterede plads yder ikke beliggenheden retfærdighed. Nu er planen derfor at skabe en ny solnedgangsplads i klitterne. En plads for alle, hvor man kan nyde en af Nordjyllands smukkeste udsigter.

 

Frederikshavn Kommune og Grundejerforeningen Gammel Skagen inviterede i juni interesserede arkitektfirmer til at byde ind på opgaven om omdannelse af Solnedgangspladsen, et projekt som er en del af Realdanias kampagne Stedet tæller. Ved fristens udløb den 15. august havde ikke mindre end 30 arkitektfirmaer meldt sig som interesserede.

 

Nu har Frederikshavn Kommune og Grundejerforeningen Gammel Skagen udvalgt de tre prækvalificerede arkitektfirmaer, der skal give hver deres bud på, hvordan opgaven kan løses. De tre prækvalificerede er Snøhetta, SLA og Kristine Jensens Tegnestue

 

Formanden for teknik og miljø, Lars Møller, er begejstret over de mange kvalificerede ansøgere: ”Vi er både begejstrede og overraskede over den store interesse, der har været for at være med, og over det høje niveau hos ansøgerne. Det vidner om en stor interesse for opgavens karakter og ikke mindst for stedet, som er yderst centralt for Gammel Skagens identitet og karakter. Nu glæder vi os til at se resultatet i form af de tre løsningsforslag, som skal være indsendt senest den 15. december i år”.

 

Projektchef i Realdania, Karen Skou siger: ”Det er rigtig positivt, at så mange har budt ind på at skabe en ny Solnedgangsplads, og vi ser frem til at se de stærke teams bud på dette vigtige sted i Skagen. Det er Realdanias klare erfaring, at høj kvalitet i aktiviteter og tilbud i kystområder er med til at tiltrække flere turister og besøgende.”

Pressemeddelelsen er udsendt af Frederikshavn Kommune.

  • De tre udvalgte arkitektfirmaer:

    Det norske arkitektfirma Snøhetta er først og fremmest kendt for Operaen i Oslo, men har som internationale arkitekter løst opgaver af vidt forskellige arter og arbejder i øjeblikket med udbygningen af Ordrupgård museet.

     

    Det Københavnske arkitektfirma SLA i samarbejde med landskabsarkitekter og Hauschildt Marine i Skagen. SLA har udført mange opgaver med byrum og pladser og på den jyske vestkyst er det Klitmøller og Havbadet ved Nr. Vorupør, som de har haft ansvaret for.

     

    Det århusianske arkitektfirma Kristine Jensens Tegnestue, har bl.a. udført opgaver med landskab omkring det nye Moesgaard museum, Svendborg og Viborg by midte og som her er gået i samarbejde med den kendte billedhugger Ingvar Cronhammer, der har udført adskillige opgaver med bl.a. byrumsinstallationer og H-cisternerne i Søndermarken i København. 

  • Det er Arkitektforeningens Konkurrenceudvalg, der sammen med Frederikshavn Kommune, Grundejerforeningen og Realdania skal udvælge vinderprojektet, som offentliggøres i slutningen af februar 2016. Herefter skal projektet sendes i udbud med realisering i første del af 2017, og indvielse af pladsen forventes i juni 2017.

    Yderligere information om konkurrencen:

    http://arkitektforeningen.dk/konkurrence/solnedgangspladsen-i-gammel-skagen

  • Den økonomiske ramme er på 6.4 mio. kr. som er tilvejebragt med Realdanias støtte og Frederikshavn Kommune samt Inge og Asker Larsens fond og ENV fonden.

  • Stedet Tæller er en Realdania-kampagne, der frem til 2016 støtter konkrete, fysiske projekter i Danmarks yderområder. Kampagnens projekter skal være med til at udvikle og udnytte de stedbundne potentialer, der kan bidrage til at styrke livskvaliteten i yderområderne. Realdania har afsat i alt 115 mio. kr. til at støtte konkrete, fysiske projekter samt afsat midler til formidling af viden og inspiration til aktører i yderområder.
    Læs mere om kampagnen på www.stedet-taeller.dk

{{ title }}

{{ description }}