Byggehegnene er nu fjernet ind til Den røde plads, der løber mellem Mimersgade og ender på Nørrebrogade. Dermed har københavnerne fået ny plads, hvor de kan boltre sig på neonrød, pink og orange asfalt, hvor der er masser af plads til både sport og arrangementer, og selv beplantningen har rødt løv og røde blomster. Der er også blevet plads til, at man kan holde formen ved lige med pladsens fitness-redskaber og slappe af i de gyngebænke, efter at cyklen er blevet parkeret i en af de mange nye cykelstativer.

”Jeg håber, københavnerne tager pladsen til sig og passer godt på den. Den nye plads er i mine øjne et godt billede på Nørrebro og afspejler den mangfoldighed, som vi har og skal være stolte af. Den røde plads og Superkilen er et helt unikt projekt. Ikke kun fordi det er en nytænkende måde at indrette byen på, men også fordi borgerne i så høj grad har været med til det,” siger teknik- og miljøborgmester Ayfer Baykal.

Borgere har undervejs fået mulighed for at komme med forslag til hvilke ting, der skulle være en del af den røde plads og resten af Superkilen, som pladsen er første etape af. Og i den forbindelse er der er blevet ønsket alt fra en samtalebænk fra Mexico til en svensk hængekøje. Begge dele har nu fundet vej til Nørrebro.

”Superkilen er et enestående projekt, som kan trække både folk fra Nørrebro og resten af byen ud af lejlighederne til sport, samvær og andre aktiviteter. Det afspejler samtidig den store mangfoldighed, der er så karakteristisk for Nørrebro – og gør det på en måde, der ikke er set før. Den røde plads bliver sammen med resten af Superkilen helt sikkert et centralt samlingssted i byen, når hele verdensparken står færdig til sommer,”  siger direktør i Realdania Hans Peter Svendler.

Dele af pladsen fortsat bag hegn

Selvom den røde plads nu er åbnet, og man kan cykle igennem hele Superkilen på cykelstien, er der dog fortsat sat hegn op omkring enkelte områder af pladsen. Det skyldes, at belægningen her er blevet lagt forkert, og derfor er for glat i vådt føre. Teknologisk Institut har nu undersøgt pladsen og vurderet, at størstedelen af pladsen er sikker nok, mens belægningen i de indhegnede områder og de hvide felter på cykelstien var for glatte.

Mens cykelstien allerede er blevet gjort mere sikker, kan de glatte områder først lægges om, når vejret bliver varmere. Derfor vil de sidste områder af pladsen først åbne, når de har fået ny belægning til foråret. Københavns Kommune appellerer til, at folk respekterer hegnet, indtil firmaet, der har lagt belægningen kan rette op på fejlen.

Fakta: Superkilen

Den Røde Plads bliver ikke det eneste spektakulære indslag i Superkilen. Når hele verdensparken står klar til sommer, har mere end 100 stykker byinventar, træer og planter fra i alt 57 forskellige lande fundet vej til Nørrebro. Og den røde asfalt bliver suppleret af masser af grønt græs og træer i Den grønne park og plads til afslapning på bænkene på Den sorte plads.

Superkilen og Den røde plads er en del af Partnerskabet for byudvikling i Mimersgadekvarteret mellem Realdania og Københavns Kommune og vil i alt koste 47 mio. kr.

Superkilen er ét ud af tre projekter i Mimersgadekvarteret søsat af et partnerskab mellem Københavns Kommune, Realdania og Områdefornyelsen. De to øvrige projekter er udviklingen af en folkepark på DSB-arealet og Nørrebro Hallen ”Et åbent Kultur- og Fritidshus”. De tre projekter har sammen det overordnede formål at fungere som løftestang for en positiv byudvikling i Mimersgadekvarteret og ydre Nørrebro.

Pressemeddelelsen er udsendt af Københavns Kommune.

{{ title }}

{{ description }}