x

Sustainia er et globalt netværk med hovedkontor i København. Netværkets primære formål er at rådgive organisationer, byer og virksomheder omkring bæredygtige transformationsprocesser.

Siden 2009 har Sustainias mission været at ændre holdningen til og fortællingerne om bæredygtighed gennem forandringskommunikation og faktabaseret storytelling. Det sker bl.a. ved udstyre den grønne omstilling med en ny positiv fortælling. At skifte fokus fra smeltende isflager og dommedagsprofetier til at fortælle den gode historie om mulighederne og det attraktive ved at implementere bæredygtige løsninger.

Netværket blev etableret af ugebrevet Mandag Morgen sammen med bl.a. Realdania, DONG Energy, Det Norske Veritas og Novo Nordisk. Andre nøglepartnere var FN’s Global Compact, R20 (Regions of Climate Action), Nobel Sustainability Trust, EU-kommissionen og IFHP.

Sustainia blev lanceret ved FN's topmøde Rio+20 i Brasilien i 2012.

Sustainia har blandt andet udgivet et katalog over 100 skalérbare bæredygtige løsninger, hvoraf én blev kåret som verdens bedste bæredygtige løsning ved The Sustainia Award.

Baggrund

Baggrund Sustainia opstod fordi en række filantropiske fonde og virksomheder så et behov for at revitalisere bæredygtighedsdagsordenen. I det sidste årti har teknologisk og social innovation gjort det muligt, at gøre op med forestillingen om at et bæredygtigt samfund er ensbetydende med et samfund fyldt med begrænsninger. Formålet er at vise, at et bæredygtigt liv i dag karakteriseres af innovation, høj kvalitet og attraktive muligheder.