x

Lille Langebro hædret med Konstruktionsprisen 2021

Nyhed 6. december 2021

Kombinationen af avanceret ingeniørteknik og unikt arkitektonisk design i en innovativ løsning til glæde for borgere og samfund, er baggrunden for, at Lille Langebro i København er blevet hædret med Konstruktionsprisen 2021.

Bidende vinterkulde forhindrede ikke de københavnske cyklister og fodgængere i at tage turen over Lille Langebro, da IABSE-Danmark onsdag den 1. december overbragte Konstruktionsprisen 2021 til bygherren Realdania By & Byg ved Lille Langebro netop for opførelsen af Københavns nyeste cykel- og gangbro.

Lille Langebro løber parallelt med storebroren Langebro og forbinder Vester Voldgade ved BLOX med Langebrogade på Christianshavn. Lille Langebro blev indviet i sommeren 2019 og er med sine gennemsnitligt 11.300 daglige passager blevet en naturlig smutvej mellem bymidten og Christianshavn for mange københavnere.

Nu er Lille Langebro blevet tildelt Konstruktionsprisen 2021, som uddeles af IABSE-Danmark (Dansk Forening for Brobygning og Bærende Konstruktioner). I begrundelsen for tildelingen af årets konstruktionspris lyder det:

- Bestående af fire dele, hvoraf de to kan rotere for at frembringe en åbning for større skibe, sørger en innovativ momentstiv forbindelse midt i broen for, at overbygningen bevarer sit lette udtryk. IABSE-Danmarks Konstruktionspris tildeles Lille Langebro som anerkendelse for tilvejebringelse af en konstruktion, der kombinerer avanceret ingeniørteknik og elegant arkitektonisk design i en kreativ løsning, hvor der har været fokus på holdbarhed samt bygbarhed.

Usædvanligt design og konstruktion

Da Københavns Havn er en aktiv havn, har det været en forudsætning at skabe en bro med en permanent gennemsejlingshøjde, som havnebusser og mindre både kan passere, mens broen skulle kunne åbnes parallelt med Langebro, når store skibe skal igennem havnen. Det har skulle løses på en måde, hvor den relativt korte bro har en behagelig hældning for passerende cyklister.

Arkitektonisk er broen derfor udformet som en bue, der har form som en svanes vinge, hvilket gør broen lidt længere, hvorved man opnår en behagelig hældning. Når broen skal åbnes, får hydrauliske cylindrene placeret på hver af broens dragere de to midterste brofag til at dreje fra hinanden og placere sig på langs af sejlrenden.

Bygherren Realdania By & Byg modtog prisen sammen med repræsentanter fra bygherrerådgiverne, herunder arkitekten WilkinsonEyre, ingeniøren BuroHappold og rådgivende ingeniør Niras A/S. Adm. direktør Peter Cederfeld takkede IABSE Danmark for anerkendelsen:

- Vi er meget glade for at modtage denne fornemme pris. Det er en stor anerkendelse af det arbejde, som hele holdet bag har ydet. Det er lykkedes at skabe en konstruktion, der virker upåklageligt, et design, som alle københavnere synes om, og med mere end 11.000 daglige passager, er forventningerne til brugen af broen også overgået. Det er dejligt at vi har skabt en ny forbindelse i København, som så mange synes om.

Tidligere i år har Lille Langebro også modtaget en britisk arkitekturpris og to britiske ingeniørpriser. Broen er desuden indstillet som et af tre projekter til den prestigefyldte pris ”RIBA International Prize 2021”, der uddeles i starten af 2022.

Om Konstruktionsprisen

”IABSE Danmarks konstruktionspris” er indstiftet i 2008 af den danske afdeling af IABSE (Dansk Forening for Brobygning og Bærende Konstruktioner) for at anerkende en bemærkelsesværdig, innovativ, kreativ eller på anden måde inspirerende konstruktion; men ikke nødvendigvis den største, længste, højeste eller på anden måde rekordsættende konstruktion.

Læs mere om Konstruktionsprisen 2021 her: https://www.iabse.dk/priser/konstruktionsprisen-2021

Om Lille Langebro

Lille Langebro er en del af det byudviklingsprojekt, som Realdania satte i gange med BLOX, der har til formål at binde byen og vandet bedre sammen med nye forbindelser og skabe et attraktivt byliv på Christians Brygge, der tidligere lå lidt øde hen og mest var præget af biler.

Hensigten med Lille Langebro har været at skabe en behagelig rute for cyklister og gående mellem bymidten og Christianshavn, skabe et attraktivt byliv på Christians Brygge og aflaste Langebro, som dagligt benyttes af 40.000 cyklister.

Som ren cykel- og gangbro bidrager Lille Langebro til at gøre København til en endnu mere grøn og bæredygtig cykelby.

Siden åbningen af Lille Langebro den 1. juli 2019 har antallet af daglige passager overgået forventningerne. I gennemsnit har 11.300 gående og cyklister passeret broen hver dag, hvor estimatet før åbningen var 6-10.500 daglige passager. Sammen med de mange aktiviteter i og omkring BLOX, der ligger lige ved siden af Lille Langebros landing ved Vester Voldgade, "bølgen" på Kalvebod Brygge, nye byrum ved Christians Brygge og Søren Kierkegaards Plads ved Den Sorte Diamant, er de mange daglige brugere af Lille Langebro med til at skabe liv og færden i området.

Fakta om Lille Langebro

Nøgletal:

  • 175 meter lang
  • 7 meter asfalteret bane – 3 meter til gående og 4 meter til cyklister
  • Gennemsejlingshøjde: 5,4 meter
  • 11.300 daglige passager (gående og cyklister) i gennemsnit siden åbningen 1. juli 2019

Bygherre-teamet:

  • Bygherre: Realdania By & Byg
  • Arkitekter: WilkinsonEyre Architects i samarbejde med Urban Agency Aps
  • Ingeniør: BuroHappold Engineering
  • Rådgivende ingeniører: Niras A/S, Eadon Consulting Ltd., Speirs + Major LLP
  • Totalentreprenør (Joint venture): Mobilis Danmark og Hollandia Infra