Børn lærer om boliger og demokrati i Minecraft

Pressemeddelelse

22. maj 2014

Den kommende tid vil 6. klasser over hele landet flytte ind i ’Lykkeparken’ – Danmarks første almene boligområde bygget i computerspillet Minecraft. Her skal de som digitale beboerbestyrelser skabe mere tryghed og fællesskab.

”Jagten på fællesskabet” hedder et nyt undervisningsforløb skabt af BL – Danmarks Almene Boliger og Dansk Arkitektur Center med finansiering fra Realdania. Forløbet kobler det populære computerspil Minecraft med undervisning i beboerdemokrati, arkitektur og fælleskab i almene boligområder.

Forløbet udspiller sig i det fiktive boligområde ’Lykkeparken’, hvor eleverne præsenteres for en række udfordringer, som de skal bygge sig ud af ved hjælp af Minecraft. Eksempelvis skal de komme med bud på, hvordan ændringer i de fysiske rammer kan skabe mere tryghed for beboerne.

Ny måde at involvere beboerne
“'Jagten på fællesskabet' er et innovativt undervisningsforløb, som viser at boligorganisationerne tør tænke nyt, når det kommer til involvering af beboere og lokalsamfund. Vores håb er, at vi kan udvikle spillepladen ‘Lykkeparken’, så den kan leve videre og alle skoler kan bygge og lære om sociale løsninger og almene boliger," siger Bent Madsen, der er direktør i BL - Danmarks Almene Boliger.

”Ideen er at flytte fortællingen om den almene sektor og de spørgsmål om sammenhængen mellem det gode liv, fællesskabet og det byggede miljø som den rejser, ind i danske børns virkelighed,” siger programchef Astrid Bruus Thomsen, Realdania. Hun fortsætter: ”Spillet Minecraft er meget populært blandt danske børn, og ved at bruge spillet som platform møder vi ikke bare børnene i den virkelighed, hvor de er, men kan også engagere dem i både arkitektur og det beboerdemokratiske projekt.”

Undervisningsforløbet løber af stablen første gang fredag d. 23. maj på Snekkersten Skole i Nordsjælland. Derefter følger, i første omgang, fem andre klasser fra Vejle, Odense, Tilst, Hjørring og Fredericia. Forløbet har dog allerede vakt begejstring hos en 6. klasse fra Valby Skole i København, der agerede testklasse.

“Det er helt genialt at tænke Minecraft sammen med undervisningen på den måde. Vi tænker sjældent over, hvorfor vi bor som vi bor, men her tvinges eleverne til at engagere sig og tage stilling. Jeg ville meget gerne have sådan et forløb på vores skole, fordi det også bryder faggrænserne," siger klasselærer Jette Rohr fra Valby Skole.

Handler om demokratiske processer
Netop det tværfaglige er et helt centralt element i undervisningsforløbet, fortæller Pia Rost Rasmussen, leder af DAC& LEARNING - undervisningstjenesten i Dansk Arkitektur Center:

“Forløbet kan tænkes ind i en række fag, bl.a. håndværk & design, dansk og historie. I sidste ende handler det om demokratiske processer, og eleverne får en forståelse af, hvorfor vi bor, som vi gør i Danmark. Ved at benytte Minecraft giver vi eleverne mulighed for at være kreative og visualisere deres ideer i et univers, som mange af dem bruger i fritiden og er fortrolige med”.

’Lykkeparken’ er sammensat af elementer fra virkelighedens almene boligområder og består således af både rækkehuse, etagebyggeri og én-familieshuse. ’Lykkeparken’ er bygget af elever fra Spilværkstedet på Glostrup Albertslund Produktionshøjskole med faglærer André Chercka i spidsen. André Chercka har stor erfaring med Minecraft i undervisningen og er engageret i det internationale netværk MinecraftEdu.

”At spille og interagere i et virtuelt univers som Minecraft kan åbne op for ellers svært tilgængelige stofområder og skabe forståelse for komplekse sammenhænge. Samtidig er der i Minecraft mulighed for gennem leg og udfordringer at skabe mindeværdige oplevelser, som giver eleverne grundlaget for at huske og forstå essensen i undervisningen”, siger André Chercka.

{{ title }}

{{ description }}