x

Dansk pavillon skal markedsføre Danmark under OL i Rio

Pressemeddelelse 4. marts 2016

Erhvervs- og vækstministeren præsenterer i dag den danske pavillon, som skal markedsføre Danmark under sommerens OL i Rio de Janeiro.

Når OL til sommer afholdes i Rio de Janeiro, skal en 300 m2 stor pavillon på den verdensberømte Ipanema-strand promovere Danmark og sætte fokus på dansk erhvervsliv, kultur, sport og turisme.

 

Erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen:

Det er helt unikt og meget ambitiøst, at Danmark, som det eneste land, har fået lov af de brasilianske myndigheder til at skabe en markedsføringsplatform midt på Ipanema-stranden. Den danske pavillon vil fungere som et udstillingsvindue for Danmark, danske virksomheder og danske produkter under hele OL-perioden og dermed understøtte fortællingen om de kompetencer og løsninger som Danmark er eksponent for. Pavillonen vil også være et samlingspunkt for de danske atleter, repræsentanter og tilskuere.”

 

VisitDenmark står sammen med Erhvervs- og Vækstministeriet i spidsen for projektet, der er udviklet i samarbejde med bl.a. Industriens Fond, Nordea-fonden, Realdania og Grundfos. Formålet er at styrke det internationale kendskab til Danmark og skabe interesse for danske styrkepositioner. Projektet bygger på gode erfaringer fra OL i London i 2012, hvor VisitDenmark stod bag en lignende dansk platform, med over 200.000 besøgende fra hele verden.

 

Adm. Direktør i VisitDenmark, Jan Olsen:

”Ved at opføre et lille stykke Danmark på en af verdens mest berømte strande under OL kan vi skabe kontakt til erhvervsfolk, borgere, turister og presse fra hele verden og fortælle dem de mange gode historier om vores land og de mange muligheder, det rummer. Den danske pavillon skal være åben for alle og vil bygge på danske værdier, bæredygtighed og godt design.”

 

Den danske pavillon er designet af Henning Larsen Architects. Den vil være åben for besøgende på Ipanema alle dage fra kl. 11-22 i perioden fra den 2.-21. august 2016. OL i Rio de Janeiro forventes at tiltrække omkring 1 mio. besøgende fra hele verden og 25.000 pressefolk.

 

Andre som støtter projektet tæller bl.a. BESTSELLER, Harboe og State of Green. Derudover har præsidenten for det dansk-brasilianske handelskammer, Jens Olesen, været en stor drivkraft undervejs og vil fortsat have en aktiv rolle.

Citater samarbejdspartnere: 
Adm. direktør I Industriens Fond, Mads Lebech:

”Pavillonen er en god mulighed for at synliggøre danske styrkepositioner, produkter og løsninger til et globalt publikum. Et større kendskab til dansk erhvervslivs kompetencer ude i verden gavner dansk konkurrenceevne og derfor involverede vi os i projektet helt fra starten af. Vi har især lagt vægt på at danske virksomheder får en fremtrædende rolle på pavillonen,” siger adm. direktør Mads Lebech fra Industriens Fond, der har bidraget med fire millioner kroner til projektet.

Filantropidirektør i Realdania, Anne Skovbro:
”Pavillonen er en enestående platform for at gøre dansk erhvervslivs styrkepositioner synlige blandt andet inden for bæredygtige byer og byggeri. Gennem vores bidrag vil vi gerne også være med til at sikre, at pavillonens design og indretning understøtter formidlingen af de danske kompetencer og gør dem appellerende over for et globalt publikum," siger Filantropidirektør i Realdania, Anne Skovbro.

Direktør, Henrik Lehmann Andersen, Nordea-fonden:
”Danskerne er verdensmestre i gode liv. Vi cykler til arbejde, vi er frivillige i idrætsforeninger, vi skaber grønne åndehuller i byen, og vi dyrker fællesskabet. Pavillonen sætter vores gode liv på ’display’ for resten af verden – og synliggør, hvor meget vi som nation har at være stolte af!” siger Henrik Lehmann Andersen, direktør i Nordea-fonden, som støtter gode liv.

Group Executive Vice President i Grundfos, Poul Due Jensen.
"En Danmarks-pavillon, der samler danske atleter, organisationer og virksomheder og viser de bedste sider af danske produkter og tænkning under de olympiske lege, vil helt sikkert skabe opmærksomhed om og interesse for det særlige danske i form af produkter, teknologier og ideer. Derfor er Grundfos naturligvis med til at bakke dette projekt helhjertet op," siger Poul Due Jensen, Group Executive Vice President.

FAKTA
VisitDenmark står sammen med Erhvervs- og Vækstministeriet i spidsen for projektet, der er støttet af og udviklet i samarbejde med Industriens Fond, Nordea-fonden, Realdania og Grundfos. Formålet er at styrke det internationale kendskab til Danmark og skabe interesse for danske styrkepositioner. Projektet bygger på gode erfaringer fra OL i London i 2012, hvor VisitDenmark stod bag en lignende dansk platform, med op mod 250.000 besøgende fra hele verden.

Den Danske Pavillon vil fungere som et udstillingsvindue for Danmark, danske virksom-
heder og danske produkter under hele OL-perioden og dermed understøtte fortællingen om de kompetencer og løsninger som Danmark er eksponent for. Pavillonen vil også være et samlingspunkt for de danske atleter, repræsentanter og tilskuere. OL i Rio forventes at tiltrække over 1 mio. købestærke internationale besøgende og flere end 27.000 journalister.

Pavillonen
- Placeret på den ikoniske Ipanema strand i Rio (mellem poste 10 og 11)
- 300m2 pavillon, tegnet af Henning Larsen Architects
- 75m2 legeområde ved siden af den danske pavillon
- Pavillonen bygges i aluminium og sejldug indrettes med dansk design
- Åben 2. august – 21. august - hver dag kl. 11 – 22
- Eneste pavillon på den berømte Ipanema strand
- Pavillonens navn er “Heart of Denmark” og på portugisisk, “Coração da Dinamarca”
- Pavillonens udtryk og indhold skal vise og kommunikere ”The Danish Way of Living” på en innovativ og involverende måde, med fokus på styrkepositionerne:

Målgrupper
- Den internationale presse
- Internationale gæster
- B2B virksomheder/kontakter

Eksempler på aktiviteter på pavillonen
Dansk design, mini-koncerter med danske musikere og DJ's, ladcykler, danske medaljevindere, visning af danske film, legeplads, fremvisning af danske bæredygtige løsninger, Pigekoret, Danish Way of Living, pop-up events på cykler, presseevents, B2B events, virksomhedspræsentationer og møder.

Mål for pavillonen
Målet er at styrke billedet af og kendskabet til Danmark i verden. Det er forventningen, at fremstødet kan skabe en stor international presseomtale af Danmark. Endvidere for ventes det, at op mod 250.000 besøgende vil komme forbi den danske pavillon. Disse tal baserer sig bl.a. på erfaringerne fra OL i London, hvor 250.000 besøgte den danske platform, og der blev skabt stor presseomtale.

Det er et væsentligt mål at tiltrække en del af de 27.000 journalister, der befinder sig i Rio, med henblik på at skabe opmærksomhed om Danmark. Under OL i London besøgte 15 internationale tv-stationer det danske område, såvel som 13 UK-aviser, 3 radiostationer og seks magasiner.

Samtidig fik initiativet i London opmærksomhed i en lang række internationale medier og websites.

Samtidig er målet at skabe en anderledes dansk markedsføringsplatform, hvorfra danske virksomheder kan præsentere deres løsninger og mødes med nye og eksisterende internationale kontakter og verdenspressen i en dansk uformel ramme.

Fremstødet er desuden et skridt på vejen mod at styrke det offentlige/private samarbejde. 

At der gennem aktiviteterne i pavillonen bliver sat yderligere internationalt fokus på danske styrkepositioner som, klima og miljø, cykling, innovation, såvel som design, arkitektur, bæredygtighed, kultur og turisme.

Aktiviteterne bliver shareable, interaktive og engagerende.

Partnere (pavillonen er støttet af)
- Budgettet er 18,5 mio kr.
- Her har Industriens Fond og  RealDania støttet med 4. mio. hver, Nordea-fonden har støttet med 3,5 mio. kr., EVM bidrager med 3,5 mio. kr., VDK bidrager med 2,5 mio. kr., samt projektledelsen af fremstødet.
- Realiseringen af projektet har kun været muligt med støtte fra Industriens Fond, Real Dania, Nordea- fonden, Grundfos og Erhvervs- og Vækstministeriet.
- Herudover deltager blandt andet Henning Larsen Architects, John Mast, State of Green, Dansk Arkitektur Center, Kulturstyrelsen, sponsorer som Bestseller, Harboe, TV2, Det Danske Kulturinstitut i Brasilien, den Danske Ambassade i Brasilien, samt 21 andre virksomheder og organisationer, der indgår som projektpartnere, bidragsydere og samarbejdspartnere.

 

 Pressemeddelelsen er udsendt af Erhvervs- og Vækstministeriet.