Danmark får Europas mest visionære parkeringshus
Købsaftalen er på plads:
Parkeringskældre er lig med dunkel belysning, lavt til loftet og en utryg atmosfære. Men sådan behøver det ikke være. Ejendomsselskabet Realea står bag Europas største og mest avancerede fuldautomatiske p-anlæg, der nu bliver bygget på Århus Havn. Her afleverer man sin bil i en lys og imødekommende terminal med udsigt over havet, hvorefter teknikken tager over og løfter bilen ned på en hylde i det underjordiske lager. Realeas mission med projektet er at vise vejen for fremtidens storbyparkering og sætte nye standarder for brugervenlighed, arkitektonisk kvalitet og rationel pladsanvendelse. Købsaftalen, hvormed Realea erhverver havnegrunden fra Århus Kommune, er netop blevet underskrevet, og det forventes at byggeriet kan starte i 2011.
Det fuldautomatiske parkeringsanlæg er en del af projektet "Urban Media Space Aarhus", der består af et stort multimediehus og tre nye pladser på Århus Havn og gennemføres i samarbejde mellem Århus Kommune, Realdania og Realea A/S. Realea står for parkeringsanlægget i projektet, der med plads til 1.000 biler bliver godt tre gange større end de største tilsvarende anlæg i Danmark. Den fuldautomatiske løsning er valgt, fordi Realea ønsker at inspirere byggebranchen og byudviklere i Danmark til at udvikle nye og bedre parkeringsløsninger:
"De færreste af os holder af parkeringskældre og mange opfatter dem som decideret utrygge. Med p-anlægget i Århus vil vi gentænke parkeringsoplevelsen fra brugernes og byens perspektiv. Her bliver parkering en lys, tryg og effektiv oplevelse, og så er p-anlægget pladsmæssigt ultra-rationelt, fordi vi med et automatisk anlæg kan pakke mange flere biler på samme plads. Det er vigtigt i Århus og i alle andre kompakte byer, hvor man vil integrere parkering," udtaler Peter Fangel, Projektchef i Realea.
Parkering med havudsigt
Parkeringsanlægget indgår i Urban Media Space Aarhus
som nederste del af en sandwich, hvor de øvrige lag er et stort
offentligt multimediehus og en overlægger af kontorer. Bygningen
hæves over jorden, sådan at det omgivende byrum fortsætter ind
under bygningen og skaber en stor plads under tag men med åben
udsigt til havnen. Fra den overdækkede plads, der er på størrelse
med banegårdspladsen i Århus, kan man stige op i multimediehuset og
kontorerne ovenover. Man kan også bare sætte bilen og fortsætte ud
i byen. Parkerings-terminalerne, hvor man afleverer og henter sin
bil, er tænkt ind som en integreret del af pladsen.
"Parkeringsterminalerne ligger som lette og gennemsigte glasbokse
på en rambla, der løber ned mod vandet. Det skaber en helt
anderledes parkeringsoplevelse end i et almindeligt p-hus. Man skal
ikke køre alene ind i mørket, men sætter bilen i en terminal, der
ligger i et åbent byrum, hvor der er masser af andre mennesker og
frit udsyn. Man sætter bilen og den forsvinder ned i jorden. Når
man henter den, stikker man kortet i automaten, og så kan man nyde
udsigten over vandet i de to-tre minutter, det tager at finde bilen
under jorden og levere den på overfladen," fortæller Peter Fangel
Poulsen.
En investering i byliv og arkitektonisk
nytænkning
Realea forventer, at p-anlægget i Århus bliver et
projekt, der vil trække virksomheder, byplanlæggere, ingeniører og
arkitekter til Århus for at se, hvordan fremtidens parkering kan se
ud. Og netop inspiration til branchen er Realeas vigtigste
motivation for investeringen:
"Vores ambition er at skabe et eksempelprojekt, som arkitekter, ingeniører og andre kommuner kan lade sig inspirere af for at skabe parkeringsløsninger, der er velintegrerede i byen og en kvalitetsoplevelse for brugerne. På den måde afspejler projektet en vigtig del af Realeas mission, nemlig at udvikle markante nye byggerier, der skaber nye kvaliteter i det byggede miljø og viser nye veje for byggeindustrien," udtaler Peter Fangel Poulsen.
Yderligere oplysninger:
Peter Fangel Poulsen, Projektchef i Realea, 29695261, pfp@re.dk
FAKTA
Parkeringsanlægget
Det fuldautomatiske p-anlæg får plads til 1000 biler og
kan i kapacitet dermed sammenlignes med p-huset i Bruuns Galleri,
der rummer 900 biler. P-anlægget bliver langt det største af sin
art i Danmark, hvor tre tilsvarende anlæg med plads til ca. 300
biler er under opførelse i København. Leverandøren af den tekniske
løsning til P-anlægget bliver tyske Lödige Systems GmbH, der er
valgt til opgaven, fordi de kan levere en løsning, der er hurtigere
og mere brugervenlig end eksisterende anlæg. Anlægget vil kunne
håndtere ca. 500 indkomne og udgående biler i timen og det vil tage
ca. 2-3 minutter at få leveret sin bil på overfladen.
Urban Media Space Aarhus
Projektet Urban Mediaspace Aarhus omfatter opførelse af
Multimediehuset, det automatiske parkeringsanlæg med 1000 pladser,
tre nye pladser, fritlægning af den sidste del af Århus Å samt
omlægning af infrastrukturen i området.
Multimediehuset bliver Århus' nye hovedbibliotek og skal også indeholde en række andre funktioner blandt andet: Borgerservice, multisal, børneteatersal og café. Derudover rummer huset også kontorlokaler. Multimediehuset og parkeringsanlægget forventes at stå færdigt ultimo 2014 og Havnepladsen ultimo 2015.
Partnerskabet
Urban Mediaspace Aarhus gennemføres i samarbejde mellem Århus
Kommune, Realdania og Realea A/S. Schmidt, Hammer, Lassen
architects har tegnet byggeriet og er totalrådgiver på projektet.
De omkringliggende byrum bliver tegnet af landskabsarkitekt
Kristine Jensen. Rambøll Danmark er bygherrerådgiver, rådgivende
ingeniører er Alectia, mens NCC Construction skal gennemføre
entreprisen.