x

Byggecentre vil inspirere til det bæredygtige materialevalg

Pressemeddelelse 6. februar 2023

Fire byggecentre har fået støtte fra indsatsen Bo Bæredygtigt til i 2023 at afprøve nye måder at formidle viden om bæredygtige materialevalg til kunderne. Det skal hjælpe danskerne til i højere grad at vælge bæredygtige materialer og løsninger, når de bygger nyt eller renoverer.

Når danskerne renoverer, bygger om eller bygger nyt, indebærer det en lang række af store beslutninger om omfang, valg af materialer og æstetisk udtryk. Alt sammen noget, der har betydning for klimaaftrykket. Mange danskere vil gerne handle mere bæredygtigt i byggeprojekterne, men manglende viden på området er en barriere. 

Derfor støtter den filantropiske forening Realdania og datterselskabet Videncentret Bolius nu fire byggecentre med at sætte endnu mere fokus på at udvikle, afprøve og teste nye måder at formidle viden om bæredygtige materialevalg og løsninger. Projektet er blevet til i samarbejde med brancheforeningen Danske Byggecentre og er en del af den samlede indsats Bo Bæredygtigt, som Realdania og Videncentret Bolius står bag. 

”Jeg håber at vi med støtten kan vise danskerne, at de roligt kan søge råd og vejledning om bæredygtige valg og løsninger i det lokale byggecenter. Mange danskere vil en mere bæredygtig livsstil og her er valg af bæredygtige materialer og løsninger en del af det. Derfor er det helt naturligt, at private også søger råd og vejledning om bæredygtige valg i det lokale byggecenter, præcis som de professionelle gør,” siger Palle Thomsen, adm. direktør i brancheforeningen Danske Byggecentre. 

Havnens Hænder, XL-Byg Brejnholt, Davidsen Tømmerhandel og Bygma er de fire virksomheder, der har fået støtte til at sætte ekstra fokus på formidling af de bæredygtige valg. 

Aktiviteter i 94 forretninger

Aktiviteterne bliver rullet ud i 94 forretninger over hele landet i løbet af 2023. Der vil bl.a. være fysiske arrangementer, en digital videnportal for biobaseret byggeri, animerede film om biobaserede materialer, one-pagers og digitale kampagner på sociale medier, som kan understøtte en god dialog med kunderne og give dem mere viden om bæredygtighed. 

”Vi ved, at mange danskere ikke har bæredygtighed i tankerne, når de står midt i et byggeprojekt og skal vælge materialer og løsninger nede i byggemarkedet. Derfor har vi inviteret landets byggemarkeder og byggecentre til et samarbejde. Her vil vi sammen undersøge, hvordan vi endnu bedre end i dag kan formidle viden om bæredygtige materialevalg i boligen til flest mulige danskere,” siger Kristine Virén, formidlingschef i Videncentret Bolius. 

Behov for mere oplysning 

En undersøgelse fra YouGov foretaget for Videncentret Bolius og Realdania i 2022 viser, at der er et stort behov for mere oplysning til boligejerne om deres muligheder, når det kommer til at vælge mere bæredygtige byggematerialer. Tre ud af fire danskere har i mindre grad eller slet ikke viden om bæredygtige byggematerialer. Og to ud af tre har det stort set ikke i tankerne, når de står i byggecentret og skal købe ind til et bygge- eller renoveringsprojekt i deres bolig.

”Der ligger et stort potentiale i at gøre opmærksom på de mere bæredygtige valg, når vi skal renovere eller bygge nyt. Byggemarkedet er et rigtig godt sted at sætte ind, fordi det er der, de fleste af os søger vejledning om materialer,” siger Vera Noldus, projektchef i Realdania. 

Indsatsen Bo Bæredygtigt er en del af Realdanias samlede bæredygtighedsindsats og har som mål at levere viden, råd og ny inspiration til danskerne om at bo mere bæredygtigt. Den konkrete indsats drives af Videnscentret Bolius, og aktiviteterne vil sammen med byggecentrene blive evalueret i slutningen af 2023.

Citater fra de fire virksomheder 

Lasse Weien Svendsen, marketingdirektør i Bygma:

”Bygma går ind i projektet, fordi vi ønsker at påvirke flere med interesse for hus, have og ’gør-det-selv’ projekter til at bygge med bæredygtige, certificerede materialer. Professionelle håndværkere har taget godt imod det Grønne Valg, men blandt private mangler der fortsat kendskab til de mange bæredygtige alternativer. Vi ønsker at skabe fokus på de miljømæssige- og sociale gevinster der er ved at vælge certificerede, bæredygtige produkter, og her igennem at være med til at ændre forbrugernes adfærd i en mere ’grøn’ retning”.

Hannah M. Brejnholt, bæredygtighedschef i XL-Byg Brejnholt:

”I byggebranchen ved vi, at byggeriet står for en rigtig stor del af de globale udledninger. Derfor har vi også et ansvar for og en vilje til at være med til at nedbringe udledninger og forbrug af jomfruelige materialer. Med dette projekt vil vi igennem dialog fordre, at så mange byggematerialer som muligt kan blive brugt igen - eller i det mindste genanvendt i nye produkter. Der er masser for os at lære, så det er i høj grad også en læring om dialog, analyser og at tænke anderledes”.

Magnus Henriques, co-founder, Havnens Hænder: 

”Det er vores håb, at projektet kan hjælpe os med at udbrede viden om de biobaserede byggematerialer til danskerne. Havnens Hænder er et rent bæredygtigt byggemarked, og vores biogene materialer kan virkelig gøre en forskel. Indtil nu har vores kunder fundet frem til os via artikler og ”word of mouth”. Vi vil gerne nå alle dem, der vil bygge bæredygtigt, men ikke ved det endnu. Vi vil give dem den korte, let forståelige version af, hvorfor det her er vejen frem, hvis vi skal nå vores mål om at reducere CO2 med 70% inden 2030.”

Mikkel Bang Hedelund, bæredygtighedschef i Davidsens Tømmerhandel: 

”Som forbruger er det svært at navigere i klimadagsordenen, især fordi der er mange forskellige interesser, som forsøger at påvirke agendaen. Med dette samarbejde vil vi forsøge at trække et ellers komplekst emne ned på jorden, og hjælpe vores kunder med at forstå, hvordan deres materialevalg kan påvirke klimaet.”