Når tavlen er visket ren - restaurering af Drengeskolen i Augustenborg
I den gamle drengeskole fra 1780 i Augustenborg er tavlen visket ren. Næsten. Kun få bevarede dele vidner om drengeskolens indre originale fremtoning. Og hvad gør man så, når der som del af Realdania By & Bygs restaurering skal vælges stukprofiler og besluttes højde og form på paneler og gerigter. Løsningen lå lige uden for hoveddøren.
Da Realdania By & Byg tidligere på året gik i gang med restaureringen af den tidligere drengeskole i hjertet af Augustenborg, var de oprindelige spor fra æraen som skole næsten forsvundet. Tavlen var med andre ord visket næsten ren. For at skrive en ny fortælling frem om den historiske skolebygning, er der derfor hentet inspiration lige uden for hoveddøren: fra nabohusenes proportioner, farver og detaljer.
Ikke så fornem som hertugslottet, men næsten lige så fin som præsteboligen
For at finde et passende niveau for restaureringen af drengeskolens indre har Realdania By & Bygs projektleder Casper Nielsen sammen med arkitektrådgiverne Anders Glavind og Pernille Lykke Christensen rettet blikket mod de mange andre fredede og historiske huse i Augustenborg.
”Det er en balancegang, når vi fastlægger, hvor fin detaljeringsgraden skal være i en bygning med meget få originale spor at gå efter. Derfor har vi været ude og se på indretning og detaljer i blandt andet hertugslottet, hofrådens hus og præsteboligen,” siger Casper Nielsen.
Registreringer, opmålinger og fotos fra de øvrige huse bliver nu brugt som pejlemærker, så drengeskolens indre kommer til at afspejle bygningens plads i hierarkiet blandt de mange historiske huse i det enestående kulturmiljø i Augustenborg.
Et lyspunkt i kælderen – originale brædder bevaret
Skole. Bibliotek. Kommunekontor. Lægehus. Drengeskolen har tjent mange formål siden opførelsen i 1780. Derfor er der også gennem tiden ændret en del i bygningens indre, og den oprindelige udformning ligger derfor hen i fortidens mørke. Men der er enkelte lyspunkter – blandt andet i kælderen.
”Der er næsten ingenting originalt tilbage i bygningen, men vi har dog fundet og bevaret en bræddebeklædning på trappen til kælderen. Og når man kommer op på første sal, finder man i kamrene, de samme brede brædder - 22 til 31 centimeter i bredden. Disse brædder bliver forbillede for den nye beklædning i trapperummet,” fortæller Pernille Lykke Christensen.
De gamle brædder og snedkerdetaljer som f.eks. på fordøren giver et lille, fysisk hint om skolens oprindelse – og de viser samtidig, hvordan der bliver arbejdet med bygningens ganske få spor – også i forhold til farver.
Fortiden i farver
I takt med, at træplader er blevet fjernet fra væggene, er fortidens farver dukket frem. Under lag af maling og puds er der fundet rester af den farvepalet, der engang prægede skolens interiør, og fine spor af lyseblå og grønne nuancer er dukket op i lysningerne.
”På flere af lysningerne ligger der originale farvelag helt inde på pudsen. Det tyder på, at huset har haft lyse pastelfarver i typiske rokokotoner – perlegrå, blågrøn og lysegrøn,” fortæller Anders Glavind.
De originale farver skal nu analyseres, og sammen med Realdania By & Byg skal arkitekterne vælge, hvor tæt de vil gå på de historiske fund. Udvendigt peger undersøgelsen i samme retning.
”Det handler om at finde balancen – mellem det historisk korrekte og det harmoniske udtryk, som gør, at drengeskolen føjer sig naturligt ind i byens helhed,” siger Anders Glavind.

Den gamle hoveddør
Den gamle hoveddør har tidligere været malet i en oxyderød tone, men forbliver nok mørkegrøn, som den er i dag – i familie med den farveskala, som også bliver brugt ved andre restaureringer i Augustenborg.
En dør til fremtiden
Bygningens nye bagdør, der skal fungere som primær adgang, får samme proportioner som hoveddøren – men et enklere udtryk.
”Vi vil ikke overgøre den. Den skal spejle hoveddøren i størrelse og form, men fremstå mere afdæmpet. Det bliver en høj, elegant dør med overvindue og et klassisk snedkerudtryk,” fortæller Pernille Lykke Christensen.
Den genskabte hoveddør og de nøje afstemte farver er et tydeligt billede på projektets helhedsgreb: En restaurering, der ikke søger at genskabe fortiden én til én – men lader drengeskolen fremstå som et stykke levende bygningsarv i hjertet af Augustenborg.
Forankret i Augustenborgs sjæl
Da Realdania By & Byg gik i gang med restaureringen, var det næsten som at starte fra ingenting. Alligevel er arbejdet alt andet end grebet ud af den blå luft. Med blik for de omkringliggende bygningers detaljer, proportioner og farver bliver drengeskolen igen en del af den fortælling, som den er udsprunget af.
Håndværkerne bliver i disse dage færdige med at bryde ned og fjerne uoriginale materialer og detaljer. Nu begynder arbejdet med at bygge op og genindrette den gamle drengeskole. Et arbejdet som forventeligt er gennemført i 2027. Resultatet bliver en nyfortolkning af byens historie, hvor tavlen næsten er visket ren, men fortællingen stadig står tydeligt.
Restaureringen af drengeskolen er en del af projektet "Uilpassede bygninger i historiske byrum", som undersøger, hvordan man kan bevare historiske huse med ”utilpassede” nabobygninger, så de kan bidrage til at skabe byrum, der balancerer nyt og gammelt?
Med restaurering og nyindretning af to historiske huse i et byrum i Augustenborg vil Realdania By & Byg vise, hvordan moderne og historiske huse sammen kan bidrage til at skabe balance i et byrum.