x
Innovation til marked:

Når støtte og en popstjerne baner vejen for byggeinnovation

Nyhed 20. november 2025

To innovative virksomheder, SiteCover og Acembee, har i dag succes med hver deres bud på innovative løsninger, der kan bidrage til en grønnere byggebranche. Men uden tidlig støtte fra f.eks. Innovation til marked kunne deres historie have set ganske anderledes ud, fortæller ejerne bag.

I dag er SiteCover kendt som en dansk vækstvirksomhed med en patenteret løsning, der beskytter byggepladser mod vind og vejr ved hjælp af store specielle teltkonstruktioner, der kan overdække hele byggepladser. Bevæger man sig tæt på den nedbrændte Børsen-bygning i København, så kan man se SiteCovers store teltkonstruktion på 86 meter i længden 57 meter i bredden og med 18,5 meter under krankrogen.

Men sådan har det ikke altid været.

Da stifterne Claus Vilhelm Hansen og Jacob Maintz i 2015 stod klar med en prototype, mødte de en skeptisk branche. Men Realdanias tidlige støtte i 2012 gjorde det muligt at bygge de første seks felter.

Løsningen endte med at blive brugt første gang til en Ed Sheeran-koncert på Wembley. Det blev vendepunktet. I dag har SiteCover et tocifret millionoverskud, og Kirk Kapital har netop købt en betydelig ejerandel i virksomheden.

”At være ny er ikke altid nemt. Man har måske teknologien og idéen, men uden den første håndsrækning kan det blive svært. At udvikle og afprøve prototyper koster både tid og penge. Uden den tidligere hjælp og støtte havde vi aldrig fået råd til patenter eller bygget de første felter. Den støtte, vi fik tidligt, betød, at vi faktisk kunne tage springet fra idé til virkelighed – og vise, at vores løsning ikke bare var teori, men noget der kunne bruges i praksis,” fortæller Jacob Maintz, CEO i SiteCover.

Støtte til test og dokumentation

Også virksomheden Acembee fik en afgørende håndsrækning fra Innovation til marked, da de havde brug for at teste og dokumentere deres løsning: en intelligent styring af energiforbruget på byggepladser.

Acembee blev stiftet af to unge iværksættere fra DTU, Oline Stærke og Holger Bregnhøj. De havde lagt mærke til, at mere end halvdelen af strømforbruget på byggepladser sker uden for arbejdstiden – ofte på opvarmning og belysning af tomme skurvogne. Der måtte være en bedre måde.

Med støtte fra Realdania i 2024 kunne Acembee teste og dokumentere effekten af deres løsning: IoT-sensorer og relæer, der automatisk styrer energien efter byggepladsens aktivitet. Acembees løsning kan således slukke for maskiner, dæmpe byggepladsbelysning, slukke for elektriciteten til mandskabsvogne og værktøjscontainere, når de ikke er i brug. For dermed at reducere både emissioner og omkostninger. Særligt for mindre og nyopstartede virksomheder kan en støtte som den, de fik gennem Innovation til marked, være afgørende for at etablere sig på markedet, lyder det fra Oline Stærke, CEO i Acembee:

”Støtten fra Realdania har gjort en stor forskel for os, og gør det muligt at tage større og mere varierede byggepladser ind. Det giver os samtidig et solidt fundament for at bevise over for branchen, at denne tilgang bør være standarden i byggeprojekter. Vi skal reducere vores udledninger, og dette er et rigtig godt sted at starte.”

Acembee har netop rejst 1,1 mio. euro i ny kapital og samarbejder nu med store entreprenører. Virksomheden har vundet priser, ansætter nye medarbejdere og forbereder sig på international ekspansion.

Innovationen skal holdes i hånden

Realdanias har siden 2018 hjulpet ca. 60 virksomheder med at modne innovative idéer, løsninger og produkter, mens yderligere 26 har modtaget 1:1-rådgivning fra ordningens mentorkorps.

”Mange af de virksomheder, der får støtte, befinder sig på det stadie, hvor en god idé er udviklet, men endnu ikke har fundet fodfæste på markedet. Det optager os derfor meget, hvordan man får holdt innovationen i hånden, så det ikke bare er en lind strøm af nye idéer, der kastes op i luften, men at der er et fokus på, hvordan innovationen rent faktisk kommer ud i praksis og bliver brugt. Derfor er vi også glade for, at vi indtil videre har støttet tæt på 60 virksomheder, hvoraf mange er lykkedes med at komme ud på markedet med nye løsninger, der bidrager til byggeriets grønne omstilling”, siger Lennie Clausen, programchef i Realdania.

Næste ansøgningsrunde i Innovation til marked er den 8. april 2026.