x

Himmelhaven - bedre forhold for udstillinger

Himmelhaven består af tre nye udstillingssale på samlet 823 m2, som er dedikeret til museets franske samling, der nu kan vises i sin helhed og ikke delvist skal befinde sig på magasin. Samtidig sikres samlingen gennem tidssvarende styringsteknik i forhold til lys, luftfugtighed, temperatur og sikkerhedsforanstaltninger. Ud over udstillingssalene rummer udvidelsen også teknikrum, lager og opbevaring samt toiletter. I forbindelse med opførelsen af Himmelhaven har Ordrupgaard gennemgået en omfattende energirenovering af de eksisterende bygninger.

Tegnet af arkitektfirmaet Snøhetta

Det norske arkitektfirma, Snøhetta, som blandt andet står bag operaen i Oslo, har skabt Himmelhaven med respekt og fin forståelse for det eksisterende miljø på Ordrupgaard. Bygningens placering under jorden sikrer, at Ordrupgaards særlige parkanlæg bag den gamle hovedbygning, som i dag huser museets kunstpark og kunstlegeplads, står uberørt. På samme måde bliver der givet plads til den ekspressive tilbygning af Zaha Hadid. Støttebeløb 26 mio. kr.

Tidligere støttet – tilbygning af Zaha Hadid

Med et støttebeløb på 14 mio. kr. blev Ordrupgaard udvidet i 2005 med en 1.150 kvadratmeter stor tilbygning. Dermed fik museet, der oprindeligt blev opført som herskabshjem, fordoblet sit areal, og der blev skabt bedre forhold både for samlingen og særudstillinger. Knap halvdelen af tilbygningen rummer en stor udstillingssal og seks mindre udstillingsrum. Salen bruges fortrinsvis til særudstillinger, mens et af rummene er designet specielt til museets lysfølsomme samling af franske pasteller af Manet, Degas og Renoir.

Et organisk bygningsværk

Tilbygningen er skabt af en af verdens stjernearkitekter, britisk-iranske Zaha Hadid, der tidligere har modtaget Pritzker-Prisen – den højeste udmærkelse inden for international arkitektur. I et forbilledligt samspil med parken omkring Ordrupgaard har Zaha Hadid skabt et organisk bygningsværk. Oplevelsen af rummet er det centrale i Zaha Hadids tilbygning, og den er i balance med museets historiske bygninger både i forhold til dimensionering og salenes proportioner, der svarer til det game Ordrupgaard.

Tilbygningen med de mange unikke væggeometrier er støbt af sort lavabeton på selve byggepladsen. Den usædvanlige betonkonstruktion er teknisk fornyende og vil kunne medvirke til at udvikle den danske bygningskunst. Det nye bygningsværk giver Danmark et byggeri af internationalt format. Sammen med mange andre nye danske projekter skabt af udenlandske arkitekter er tilbygningen med til at skabe inspiration, fornyelse og dermed kvalitet og debat til det byggede miljø i Danmark.

 
Pressen kaldte vinderprojektet "et æstetisk tempel for arkitekturinteresserede fra hele verden".