x

Der dyrkes friluftsaktiviteter langs de fynske kyster som aldrig før. Derfor er der behov for mere naturvejledning både i form af viden, inspiration og retningslinjer, for at sikre en indsigtsfuld og hensynsfuld færden i naturen.

Naturvejledning, undervisning og naturterapi

Siden 2013 har Trente Mølle Naturskole varetaget uddannelse af naturvejledere på Bittenhus. Naturskolen uddanner også øhavsguider og afholder kurser i skoven og i vandet henvendt til skoleklasser og uddannelsesinstitutioner, samt guider besøgende og administrerer områdets shelters. 

Naturskolen tilbyder også forløb med naturterapi i et område, der historisk har været anvendt til helbredelse. Bittenhus har nemlig tidligere hørt under Nakkebølle Sanatoriet. Her var lys, frisk luft og ophold i Sanatoriets skov og på stranden en væsentlig del af behandlingen - og er det fortsat i dag, hvor naturterapien udvikles og afprøves med udgangspunkt i områdets kystnatur. 

Bygger videre på eksisterende fundament

De oprindelige bygninger ved Bittenhus kunne ikke længere rumme både lejrskolen og undervisnings- og terapifaciliteterne. Derfor ønskede Trente Mølle Naturskole at etablere disse faciliteter ved siden af lejrskolen på fundamenterne af to eksisterende skure, da der som hovedregel ikke kan opføres nye bygninger inden for strandbeskyttelseslinjen. 

Øhavsakademiets to nye bygninger er opført i træ - en isoleret bygning til undervisning med toilet- og badefaciliteter samt en uisoleret værksteds- og lagerbygning som fungerer som kajakhotel og grejdepot. Udeområdet har desuden bålsteder og borde-bænkesæt.

Fremtidssikring af nyudnævnt UNESCO Global Geopark

Geopark Det Sydfynske Øhav blev etableret i 2018 af Faaborg Midtfyn, Svendborg, Langeland og Ærø Kommune, og i marts 2024 blev det Det Sydfynske Øhav officielt udnævnt som UNESCO Global Geopark. 

Øhavsakademiet ved Bittenhus er en vigtig brik i fremtidssikring af Det Sydfynske Øhavs natur, hvor den nye geopark anvendes aktivt men hensynfuldt både som attraktion, til rekreation, aktivitet og helbredelse og som læringsrum og kilde til viden.