Ny cykel- og gangbro

En ny cykel- og gangbro nord for Langebro vil forbinde Bryghusgrunden ved Vester Voldgade og Langebrogade på Amagersiden. Broen forventes færdig i 2018.

Broprojektet gennemføres i et samarbejde mellem Realdania og Københavns Kommune. Broen gives af Realdania som en gave for at udvikle de rekreative kvaliteter og tilgængeligheden i den centrale del af Københavns Havn. 
 
Realdania By & Byg står for byggesagen både på broprojektet og på BLOX, der opføres på bryghusgrunden.

Grøn forbindelse
Den kommende bro bliver en del af Det Grønne Cykelrutenet og Havneruten. Broen skal skabe bedre vilkår for fodgængere og cyklister og bringe byen og havnen tættere på hinanden.

Broen ligger, hvor den oprindelige Langebro lå fra slutningen af 1600-tallet og indtil begyndelsen af 1900-tallet. Med broen skabes en rekreativ, grøn og historisk forbindelse, der strækker sig fra Ørstedparken via Vester Voldgade til Christianshavns Voldanlæg og videre ud til Holmen.

Ved broens vestlige side, for enden af Vester Voldgade, ligger Realdanias store projekt på Bryghusgrunden, BLOX, som står færdigt i 2017. Ud over husets kulturelle tilbud, omlægges området til rekreativ havnefront i tæt sammenhæng med "Bølgen" samt Søren Kierkegaards Plads ved Den Sorte Diamant. Her kommer nye byrum, anløbsmulighed og bedre adgang til vandet. Den ny bro vil være med til at skabe liv og færden i området og bidrage til et aktivt byliv.

Læs mere om BLOX

Projektfakta

  • Aktuelt

  • Arkitekt

  • Byggeri

  • Galleri

  • Kort

  • Nyheder

Projektet

Projektet

Realdania By & Byg udskrev i samarbejde med Københavns Kommune den 30. oktober 2014 en indbudt projektkonkurrence med udbud efter forhandling om en oplukkelig cykel- og gangbro over Københavns Havn lige nord for Langebro.

37 internationale og nationale teams søgte om at blive prækvalificeret. Det var alle teams af høj kvalitet. Fem teams blev herefter inviteret til at deltage i projektkonkurrencen, og i juni 2015 kunne vinderen Team BuroHappold Limited så kåres.

Team BuroHappold

Team BuroHappold

Vinderen af projektkonkurrencen blev Team BuroHappold, som er et internationalt team under ledelse af de britiske ingeniører BuroHappold Limited med arkitekterne WilkinsonEyre og Urban Agency.

BuroHappold er et verdensomspændende ingeniørfirma med over 40 års erfaring (10 års erfaring med byggeri i Norden). I 2009 åbnede firmaet kontor i København. Den Kongelige Opera, København Zoos elefanthus og Syddansk Universitets Alison Campus i København er blandt deres danske projekter.

 

Byggeri

Byggeri

Dommerkomiteen kaldte den kommende bro for "en enkelt kurvet linje". Broen er en graciøs, spændt bue, der omhyggeligt binder byen sammen og forholder sig til det meget komplekse byrum med gamle og nye bygninger, behovet for gennemsejling, tilgængelighed for alle, sikkerhed for brugeren og fornuftig driftsøkonomi. Det er samtidig en smuk sammensmeltning af ingeniørkunst og arkitektur.

Broens karakter understøtter ønsket om en forbindelse, hvor byen opleves i nye sammenhænge og skaber et tydeligt bevægelsesflow. Den lader nye byrum opstå på hver side af landingspladserne og understøtter muligheden for at integrere nye bymiljøer på hver side af havnen - byrum med deres helt egen integritet.

Broen får form som et S, der forbinder Vester Voldgade med Langebrogade. Broen åbnes ved, at to drejelige fag vrider sig fri af hinanden og placerer sig på langs af gennemsejlingsforløbet. I mere tekniske termer bliver det en fem-fags-kassedragerbroløsning med dobbeltudkragede drejefag over gennemsejlingsfaget. De to drejefag vil blive betjent af en elmotor, og fundamentet bliver i beton.

Galleri

Området

Renderinger

Kort

Vestervoldgade/Langebrogade, København K

{{ title }}

{{ description }}