x

Greater Copenhagen er det eneste rigtige

Artikel 12. november 2015

Det engelske Greater Copenhagen er uden konkurrence det eneste rigtige navn til en slagkraftig byregion, som kan konkurrere med Stockholm og Hamborg. Men navnet er kun begyndelsen, mener Bruce Katz, som efterlyser reel vilje til samarbejde henover by- og landegrænser.

”Set fra et amerikansk perspektiv er kampen for længst afgjort. Vi ved at København og Malmø er forbundet i en byregion, vi ved at der er en bro, og at København har en lufthavn i verdensklasse. Derfor er der heller ingen tvivl om, at Greater Copenhagen er det rigtige navn, når regionen skal markedsføres internationalt”.

Det er klar tale fra Bruce Katz, som Erhvervsforum har inviteret til København i anledning af valg- og debatmødet den 12. november 2015 for at fortælle om byernes økonomi. Katz er Vice President i den amerikanske tænketank Brookings Institution og forsker blandt andet i, hvordan politisk beslutningskraft og økonomisk aktivitet i disse år koncentreres i en lang række byer og byregioner i hele verden.

Samarbejde er nødvendigt

Det skyldes en omfattende urbanisering, som er en global megatrend, og det skyldes, at byerne har været hurtige til at udfylde et magt- og beslutningstomrum, som er opstået, fordi de nationale regeringer hidtil har kæmpet forgæves for at finde konkrete løsninger på grænseoverskridende problemer som klimaforandringer og migration.

På den baggrund har byerne et langt større manøvrerum til at tænke nyt og eksekvere, mener Bruce Katz, og nøglen til succes er samarbejde:

”Jeg er som sagt ikke i tvivl om, at Greater Copenhagen er det rigtige navn, men det er absolut kun begyndelsen. Næste skridt er at beslutningstagere på kommunalt niveau sammen med forskningsverdenen og virksomhederne finder viljen til at sluge nogen kameler og begynder at samarbejde om konkrete initiativer, som kan gøre en forskel for hele regionen”.

Bruce Katz, vicepræsident ved The Brookings Institution
 

I behøver ikke at elske hinanden

Potentialet i Greater Copenhagen er omfattende: 3,8 millioner mennesker i Østdanmark og Sydsverige. Alene i Danmark indgår 46 kommuner fra Region Sjælland og Region Hovedstaden. Greater Copenhagen er et enormt netværk, og kunsten er at fokusere og se bort fra forskellighederne, mener Bruce Katz:

”Lad mig gøre det helt klart: I behøver ikke at elske hinanden, og I behøver bestemt ikke at være enige om alting. Jeg er godt klar over, at danskere og svenskere er meget forskellige, men hvis I skal indfri potentialet, skal I kunne blive enige om én eller to ting, som kan gøres til omdrejningspunkt for samarbejdet”.

Sats på bæredygtige byer
Bruce Katz peger på clean tech-branchen og idéen om bæredygtige byer, som et oplagt valg, når forskningsbudgetter, markedsføringskroner og politisk beslutningskraft skal samles om ét mål. Her har regionen allerede etablerede kompetencer i verdensklasse, og visionen kan forankres i data, hvilket er helt afgørende, mener Bruce Katz:

”Det bliver selvsagt meget nemmere at motivere samarbejdet, hvis målet og visionen bygger på de virksomhedsklynger og de konkurrencemæssige fordele, som allerede findes. Og København er for mange mennesker i hele verden allerede et levende bevis på, at byer for mennesker ikke kun er et slogan uden indhold. Det bæredygtige brand er meget stærkt, og det burde være et oplagt valg at satse på at udvikle det”.

Mangler forskning i topklasse
Stærke netværk og en klar vision med rødder i data. Det tredje og sidste element i en stærk bystrategi er det, amerikanerne kalder en ”game changer”. Bruce Katz fremhæver Øresundsbroen som værende en game changer. Uddybende vil det sige en skelsættende begivenhed, som fundamentalt ændrede de bestående spilleregler både økonomisk og politisk:

"Øresundsbroen satte København og hele regionen på verdenskortet, men nu er tiden moden til en ny game changer for Greater Copenhagen. Og mit råd vil som sagt være, at I går målrettet efter at vinde den globale kamp om markedet for grønne løsninger til byerne”, siger Bruce Katz og fortsætter:

”I har allerede en stribe verdensklassevirksomheder, men I mangler to eller tre forskningscentre i topklasse, og de kan både være offentlige og private. Hvis I investerer i forskning på det grønne område – og her taler vi store summer, fem-ti milliarder kroner – så kan det være den game changer, som samler Greater Copenhagen og giver netværket momentum i den globale konkurrence”. 

Bruce Katz talte i forbindelse med valg- og debatmødet i Erhvervsforum, som fandt sted den 12. november 2015 på Jarmers Plads i København.