Vi skal leve af turisme
Turisme kan skabe værdi i afmatningsramte kystområder. Men det er nødvendigt at vi investerer i det efterspurgte produktionsapparat. Nogen gange er det et toilet på stranden.
"Natur- og kystturisme er 40 milliarder værd om året. Og Danmark har lige så mange turister som resten af Skandinavien tilsammen ", indledte direktør for Dansk Kyst- og Naturturisme Jens Hausted.
Går det så egentlig ikke ret fint med vores kyst- og naturturisme, spørger Team Beskyts advokat?
”De gæster, der kommer i Danmark, er kommet her igennem rigtig mange år. Vi er rigtig dårlige til at tiltrække nye gæster,” svarede Jens Hausted.
I følge ham, fortsætter det sådan. Især de unge tyskere – en stor turistnation - viser tegn på at vælge andre destinationer. Og vi sakker bagud i forhold til vores konkurrenter.
Det handler også om toiletter på standene!
"Vil vi have turisme eller ej," spurgte Jens Hausted? Skal yderområderne langs kysterne have muligheden for at leve af vores turisme.
”Så er en af de fuldstændigt centrale elementer, at vi skal have adgang til vores naturressourcer. Også kysterne. Det er fuldstændigt afgørende, at vi også udvikler det produktionsapparat, der skal til for at sikre, at gæsterne får en god og tidssvarende oplevelse. At vi har de faciliteter, som moderne mennesker forventer. Nogle påstår, at det ikke handler om toiletter og faciliteter på strandene. Jo! Det handler det også om," pointerede han.
”Så er en af de fuldstændigt centrale elementer, at vi skal have adgang til vores naturressourcer. Også kysterne. Det er fuldstændigt afgørende, at vi også udvikler det produktionsapparat, der skal til for at sikre, at gæsterne får en god og tidssvarende oplevelse. At vi har de faciliteter, som moderne mennesker forventer. Nogle påstår, at det ikke handler om toiletter og faciliteter på strandene. Jo! Det handler det også om," pointerede han.
Jens Hausted
Direktør for Dansk Kyst- og Naturturisme. Tidligere direktør for Fonden Midtjysk Turisme, det regionale turismeudviklingsselskab i Region Midtjylland. Jens har desuden tidligere været direktør for Fonden VisitAarhus og salgs- og marketingchef for Radisson SAS Scandinavia Hotel Aarhus samt projektleder på Scandinavian Congress Center.
Hvor blev respekten af?
Et centralt argument for at støtte turismeudvikling langs kysterne er, at det løfter yderområderne:
”Hvis vi kunne skabe samme velstandsudvikling som dem, vi sammenligner os med, så ville vi omsætte for 1,5 milliarder mere om året i kyst- og naturturisme. 1,5 milliarder i mere omsætning kan man omregne i arbejdspladser. Turismen skaber rent faktisk arbejdspladserne derude, hvor det er allersværest at skabe arbejdspladser,” fortalte Jens Hausted og fortsatte:
”Jeg savner faktisk lidt respekt for de mennesker, der har valgt at bo i vores kystbyer. Jeg savner respekten for, at de forsøger at skabe en indtægt, og at vi har respekt for, at hvis de skal kunne leve af turisme derude, hvor der er meget turisme i forvejen, så skal de også kunne udvikle sig med tiden.”
Pluk de lavt hængende frugter
Campingpladser er et godt sted at starte, sagde Jens Hausted:
”Jeg kan pege på mere end 300 steder, hvor vi kan udvikle vores turisme inden for strandbeskyttelseslinjen, hvor det ikke ville påvirke den måde, vi ser på turismen i dag, men blot sikre, at vi får tidssvarende produkter. Vores campingpladser!”
”En af vækstmotorerne for kystturisme i fremtiden er at aktivere det enorme potentiale i, at vi har udlagt nogle områder til turisme, men i virkeligheden regulerer det så hårdt, at man ikke kan skabe forretning på det.”
Jens Hausted foreslog også at frigive 500 meter kystlinje ved 20 kystbyer med potentiale:
”Du ødelægger jo ikke de her byer. De har jo kritisk masse. De har feriehoteller, de har feriehuse, og de forsøger at skabe nogle oplevelser til gæsterne. Det er 10 kilometer kyst ud af 7.300 kilometer. Så skal I se udvikling!”