x

Patriciervillaen på Krausevej har siden 2013 dannet rammerne om et unikt kulturhus med sine kæmpe stuer, smukke svalegang og fortryllende vinterhave. 

Kulturens villa

Første gang villaen blev anvendt til et kulturelt formål, var som kulturværksted for unge kulturentreprenører under Kraftværket KW3. Efterfølgende har fire ildsjæle fra KW3 videreført villaens kulturelle profil - som non-profit medlemsforeningen Villa Kultur - der siden 2017 har fungeret som arbejdsfællesskab for kulturprofessionelle kombineret med kulturhus.

For at opnå en ibrugtagningstilladelse som kulturinstitution, har villaen fået tilføjet handicapadgang og er blevet brandsikret. Huset trængte desuden til en kærlig hånd for ikke at falde fra hinanden, så vinduer, vinterhave og flere af husets rum er blevet renoveret med respekt for husets historie og liv.

Villaens begivenhedsrige historie

Inde bag villaens vildtvoksende facade af rådhusvin, gemmer der sig en bolig, som stadig bærer præg af en omskiftelig historie. Villaen er opført som herskabsvilla for en af Københavns mest velhavende mænd, og har efterfølgende fungeret som alt fra kontor for en skolepsykologisk praksis til lokation for vovede kunstprojekter - og senest som kulturhus.

Det fornemme herskab

Det var den velhavende jødiske vekselerer Carl Otto Henrique, som opførte den 776m2 store herskabsvilla på Østerbro til sig selv og sin familie i 1920’erne. Familien levede et klassisk herskabsliv med fester og karnevaller og med chauffør, kokkepiger og stuepiger. Vekselereren, som var kommandør i Dannebrogsordenen og én af de rigeste mænd i København, gik med stok, og alle klædte om til pænt tøj til middagen hver dag. Hans kone var den perfekte værtinde og holdt nøje regnskab med, hvem der kom til middag og fest, og hvad der blev serveret.

I løbet af anden verdenskrig flygtede familien til Sverige. Der gik rygter om, at tyskerne besatte huset, mens det stod tomt.

Piratfester og performance kunst

Da huset igen blev taget i brug efter krigen, var det som hovedkontor for ét af Danmarks første skolepsykologiske praksisser. I de følgende 50 år blev det sat i stand ud fra de nye behov - ét rum blev f.eks. indrettet med sandkasse.

Fra 2007 til 2013 stod grunden og huset mere eller mindre tomt bortset fra indtrængende graffitimalere og ulovlige piratfester. Og i en periode i 2010 måtte naboer vænne sig til at se nøgne mennesker, tjenestepiger og soldater i haven, da det meget omdiskuterede Marquis de Sade-baserede performanceværk Villa Salò rykkede ind i villaen og omdannede det til bordel.

Villa Kultur

I dag er huset i lidt mere fredelig brug som arbejdsfællesskab om dagen og kulturhus om aftenen. I villaen kan der opleves en lang række arrangementer, så som koncerter, talks og andre kulturelle events. Villaens orangeriet, have og baggården, balsal og vinkælder samt stuer kan desuden lejes - enten separat eller sammen.