x

Parkeringsanlægget er en del af bygningen Dokk1, som er Aarhus' nye hovedbibliotek og Borgerservice. Dokk1 er sammen med bl.a. flere havnepladser og en kommende letbane en del af Urban Mediaspace, som er et stort kommunalt projekt på Aarhus Havn.

I forbindelse med transformationen af Aarhus Havn var der et udtalt ønske om at fjerne parkerede biler fra bybilledet og give rummet tilbage til byens borgere og gæster. Realdania By & Byg valgte derfor ikke blot at opføre Europas største fuldautomatiske parkeringsanlæg, men gentænkte hele parkeringsoplevelsen med fokus på både rationel pladsudnyttelse og brugerens perspektiv.

Anlæggets brugere slipper for at bevæge sig gennem snørklede og dunkle kældre og kan nemt parkere deres biler direkte i gadeniveau i en gennembelyst glasbås med naturlig ventilation og udsigt over havnen. Med et par få tryk på et panel fører systemet bilen under jorden, hvor den parkeres på store hyldesystemer. Ved tryk på en knap føres bilen tilbage til brugeren, som kan køre direkte ud. 

Selve parkeringskælderen er 100 procent computerstyret, og uden den menneskelige faktor kræver hver bil væsentligt mindre plads.

Anlægget er i drift, og alle kan benytte det.

Byggeri

Med 20 elevatorer, 13.000 m2 hylder i tre etager under jorden og plads til 972 parkerede biler er p-anlægget i Dokk1 Europas største og mest avancerede fuldautomatiske parkeringshus. Det tager mellem 40 og 60 sekunder at aflevere sin bil, og det tager højst 210 sekunder af hente bilen op igen. Anlægget kan håndtere ca. 500 indkomne og udgående biler i timen, og det er tre gange så stort som andre automatiske p-anlæg i Danmark.

En parkering starter med, at brugeren kører sin bil på plads i en af de 20 glasbåse i gadeniveau. Efter et par tryk på et display, der bl.a. sikrer, at alle har forladt bilen, fører elevatoren bilen under jorden, hvor shifteren går i aktion. Der bruges to shiftere til at transportere en bil - en shifter pr. hjulsæt. Shifteren kører ind under hjulene, 'tager fat' i dækkene, og fører bilen ud på en stor transportvogn, der kører bil og shiftere hen til en tom plads. Derefter flytter shifterne bilen ind på den tomme hylde.

Bilen bliver centreret i elevatoren på vej ned. Det foregår ved, at et avanceret vægtsystem med 16 vægte fastslår den nøjagtige placering af hjulene i elevatoren. Er der en forskydning, så bliver bilen ført på plads ved hjælp af fire bevægelige plader, en til hvert hjul, mens elevatoren kører bilen ned. På den måde sikrer man, at bilen er centreret, så shifterne umiddelbart kan køre ind under den og transportere den videre.

Brugeren henter bilen op igen via tryk på et display, som fører bilen tilbage til gadeniveau, hvor brugeren kan stige ind og køre direkte ud af båsen.  

 


Bygherre

Realdania By & Byg er både bygherre på og ejere af parkeringsanlægget, som er leveret af det tyske firma Lödige Industries. Den daglige drift af anlægget varetages af Securitas. 

Aarhus Kommune er bygherre for anlægsprojektet Urban Mediaspace Aarhus. Projektet er støttet af Realdania.

Arkitektfirmaet Schmidt Hammer Lassen Architects er totalrådgiver på projektet og har tegnet Dokk1. Arkitekt Kristine Jensens Tegnestue og Alectia A/S er tilknyttet som underrådgivere. Arkitekt Kristine Jensens Tegnestue har tegnet havnepladserne, mens Alectia A/S står for den ingeniørfaglige del af arbejdet.

Rambøll Danmark var bygherrerådgiver på projektet, og COWI har haft ansvaret for byggeledelsen.