Parkeringsanlæg - Dokk1

Parkeringsanlægget er en del af Dokk1 på Aarhus Havn og Europas største og mest avancerede fuldautomatiske p-anlæg med plads til 972 biler. Anlægget er en del af Realdania Bygs arbejde med eksperimenterende nybyggeri.

Parkeringsanlægget er en del af bygningen Dokk1, som er Aarhus' nye hovedbibliotek og Borgerservice. Dokk1 er sammen med bl.a. flere havnepladser og en kommende letbane en del af Urban Mediaspace, som er et stort kommunalt projekt på Aarhus havn.

I forbindelse med transformationen af Aarhus Havn var der et udtalt ønske om at fjerne parkerede biler fra bybilledet for at give rummet tilbage til byens borgere og gæster. Realdania Byg valgte derfor at opføre - ikke blot Europas største fuldautomatiske parkeringsanlæg - men gentænkte hele parkeringsoplevelsen med fokus på både rationel pladsudnyttelse samt brugerens perspektiv.

Anlæggets brugere slipper for at bevæge sig gennem snørklede og dunkelt belyste kældre men kan nemt parkere sin bil direkte i gadeniveau i en gennembelyst glasbås med naturlig ventilation og udsigt over havnen. Efter nogle få tryk på et panel fører systemet bilen under jorden, hvor alle bilerne parkeres på store hyldesystemer. Selve parkeringskælderen er 100 procent computerstyret, og uden den menneskelige faktor kræver hver bil væsentlig mindre plads. Ved tryk på en knap føres bilen tilbage til brugeren, som kan køre direkte ud. 

Anlægget er i drift, og alle kan benytte det.

Projektfakta

  • Byggeri

  • Bygherre

  • Galleri

  • Kort

  • Nyheder

  • Publikationer

Byggeri

Byggeri

Med 20 elevatorer, 13.000 m2 hylder i tre etager under jorden og plads til 972 parkerede biler er p-anlægget i Dokk1 Europas største og mest avancerede fuldautomatiske parkeringshus. Det tager mellem 40 og 60 sekunder at aflevere sin bil, og det højst tager 210 sekunder af hente bilen op igen. Anlægget kan håndtere ca. 500 indkomne og udgående biler i timen, og det er tre gange så stort som andre automatiske p-anlæg i Danmark.

En parkering starter med, at brugeren kører sin bil på plads i en ad de 20 glasbåse i gadeniveau. Efter et par tryk på et display, der bl.a. sikrer, at alle har forladt bilen, fører elevatoren bilen under jorden, hvor shifteren går i aktion. Der bruges to shiftere til at trasportere en bil - en shifter pr hjulsæt. Shifteren kører ind under hjulene, 'tager fat' i dækkene, og fører bilen ud på en stor transportvogn, der kører bil og shiftere hen til en tom plads. Derefter flytter shifterne bilen ind på den tomme hylde.

Bilen bliver centreret i elevatoren på vej ned. Det foregår ved, at et avanceret vægtsystem med 16 vægte fastslår den nøjagtige placering af hjulene i elevatoren. Er der en forskydning, så bliver bilen ført på plads ved hjælp af fire bevægelige plader, en til hvert hjul, mens elevatoren kører bilen ned. På den måde sikrer man, at bilen er centreret, så shifterne umiddelbart kan køre ind under den og transportere den videre.

Brugeren henter bilen op igen via tryk på et display, som fører bilen tilbage til gadeniveau, hvor brugeren kan stige ind og køre direkte ud af båsen.  

 


Bygherre

Bygherre

Realdania Byg er både bygherre på og ejere af parkeringsanlægget, som er leveret af det tyske firma Lödige Industries. Den daglige drift af anlægget varetages af Securitas. 

Aarhus Kommune er bygherre for anlægsprojektet Urban Mediaspace Aarhus. Projektet er støttet af Realdania. Arkitektfirmaet Schmidt Hammer Lassen Architects er totalrådgiver på projektet og har tegnet Dokk1. Arkitekt Kristine Jensens Tegnestue og Alectia A/S er tilknyttet som underrådgivere. Arkitekt Kristine Jensens Tegnestue har tegnet havnepladserne, mens Alectia A/S står for den ingeniørfaglige del af arbejdet. Rambøll Danmark var bygherrerådgiver på projektet, og COWI har haft ansvaret for byggeledelsen.

 

Galleri

Anlaegget

Byggeproces

Illustrationer

Kort

Hack Kampmanns plads 2, 8000 Aarhus

Publikationer

{{ title }}

{{ description }}