x

Morgenmøde: Skjulte muligheder - nye veje til design af inde- og uderum for læring og fællesskab

Har coronapandemien fået danskerne til at se på deres bygninger med nye øjne? Ligger der en skjult fleksibilitet i landets bygninger, der skal genopdages? Kan udearealer tænkes ind som en stærkere del af en bygnings funktion? Og hvad betyder det for, hvordan vi som samfund designer og samtænker areal, indretning og aktiviteter i fremtiden? Det sætter dette morgenmøde fokus på, så se med fra kl. 08.30 og stil spørgsmål i chatten. 

Hør om, hvordan en ubrugt parkeringsplads kan blive et unikt rum for læring og dialog i samspil med byen. Og om hvordan et 70’er skolebyggeri gemte på stor fleksibilitet, da hverdagen blev vendt på hovedet.

For da pandemien ramte, blev vi alle sammen nødsaget til at gentænke dagligdagens praksis og brugen af de fysiske rammer. Vi skulle finde plads til små fællesskaber i store rum. Vi skulle fjerne barrieren mellem inde og ude. Og vi fandt ny inspiration til, hvordan vores bygninger kan understøtte læring og samvær. De erfaringer skal vi selvfølgelig tage med os ind i fremtiden, så den viden, som opstod ud af en akut situation, kan skabe varige positive forandringer for læring og fællesskab i det byggede miljø.

Hør om den nyeste forskning, praktiske cases og udviklingen over de næste år fra:

Peter Hinsby, Ph.d.-stipendiat, Det Kongelige Akademi: Hvordan pandemien har givet os mulighed for at genopdage vores bygninger og ‘vende dem på vrangen’

Rikke Skovgaard Nielsen, Seniorforsker, BUILD ved Aalborg Universitet: Casestudier fra skoler og daginstitutioner i Gladsaxe under pandemien med fokus på fleksibilitet i design, indretning og anvendelse

Marianne E. Gasbjerg, Rektor, Århus Kunstakademi: Fra parkeringsplads til læringsrum og åbent mødested - case fra Århus Kunstakademi om pandemiens inspiration til kreativ brug af nye arealer

Pernille Vejby, Centerchef, Glostrup Kommune: Strategier for fremtidens læringsrum – hvad sker der nu, og hvor skal vi hen?

Toke Falk Sabroe, moderator