x
Bent Madsens Gård fra 1700-tallet:

Fortidens farver er genskabt både ude og inde

Nyhed 25. juni 2025

En klassisk firlænget gård fra 1700-tallet fyldt med fortidens farver. Sådan er den fynske ”Bent Madsens Gård”, som Realdania By & Byg købte for nogle år siden for at restaurere og bevare den. I dag er gården udlejet, men 4. august er der mulighed for at opleve den velbevarede og farverige gård.

– Alle farver er blandet på stedet, så vi kunne ramme den helt rette nuance i hvert enkelt rum. Men især auberginefarven i spisestuen var en drilsk farve. Pigmenterne opførte sig ikke helt, som de skulle, men det lykkedes til sidst at ramme den helt rigtige farve.

Sådan lyder det fra den fynske malermester, som for seks år siden stod for al malerarbejde i den historiske sulegård, Bent Madsens Gård, som Realdania By & Byg havde købt i 2018 med henblik på at restaurere og bevare.

Konstruktion med suler

Bent Madsens Gård er en af den slags stråtækte gårde, som rammer lige ned i forestillingen om datidens bondegård ’med heste, grise, køer og får’. En gård med både bindingsværk og stråtag. Gårdsplads med blankslidte sten, vandpumpe og vandtrug. Bondehave med store frugttræer. Stuehus med mælkekammer, pigekammer, forstue, folkestue og storstue.

Samtidig er gården, der er opkaldt efter den sidste private ejer, en af meget få tilbageværende gårde i landet, hvor der er bevaret en særlig historisk byggeskik, nemlig en såkaldt sulekonstruktion, hvor to af længerne fra gulv til kip bæres af store suler – et gammelt ord for søjle – nærmest som en vikingeborg.

Historiske farver med kridt, honning, tang, brun sæbe osv.

I dag er ikke mange af disse sulegårde tilbage, og da Realdania By & Byg købte Bent Madsens Gård, stod længerne uspolerede med solide suler, lerstampede gulve og lerklinede tavl på pileflet. Alt dette er bevaret, og restaureringen for seks år siden blev derfor koncentreret om stuehuset, som skulle istandsættes og males i historiske farver, der var inspireret af en farvearkæologisk undersøgelse.

Sådanne historiske farver fremtrylles ikke bare med et farvekort i hånden eller et besøg i den lokale malerforretning. Tværtimod. Stort set alle farver måtte blandes på stedet med historiske ingredienser som linolietjære, kalk, limfarve, linolie tempera, lak, kridt, honning, salt, kærnemælk, tang, brun sæbe osv., og et sådant mix kan undertiden drille – også for den erfarne maler.

Men auberginefarven lykkedes, og i stuehuset har den i dag fået følgeskab af bl.a. mørkeblå, petroleumsblå, cremegul, mosgrøn, rosa og grå i flere forskellige nuancer.

11 lag tapet og et væld af farver

Inden malerfirmaet overhovedet kunne gå i gang med at udvælge farver og mixe ingredienser, skulle alle vægge og alt træværk renses, og gammelt tapet fjernes. Alene i entreen blev der fundet 11 lag tapet, og overalt i huset stødte malerne på et væld af farver, som alle var kommet til i en relativt kort periode i begyndelsen af 1900-tallet.

For malermesteren at se, virkede det som om, at beboerne for 100 år siden har prøvet sig frem med mange farver og også med stafferinger og mønstre. De var i hvert fald ikke farveforskrækkede dengang.

Farveforskrækkelse er der heller ikke noget af i dag, hverken indenfor eller udenfor. På gårdspladsen bydes de besøgende på Bent Madsens Gård velkommen af et nyrestaureret og farverigt bindingsværk med tavl i en specialfremstillet orangerød Dreslette-farve og med tømmer, der er malet med sort linolietjære – en særlig lokal specialitet på Fyn. På gårdens vestside, hvor møddingen i sin tid lå, er bindingsværket hvidkalket ’over stok og sten’.