Nyt liv i Københavns Inderhavn ved Bryghusprojektet
Realdania og Københavns Kommune samarbejder om at skabe nyt liv og nye forbindelser på langs og på tværs af Københavns Inderhavn
Realdania og Københavns Kommune er i dialog om en yderligere
styrkelse af de bymæssige forbindelser for fodgængere og cyklister
i området med relation til Bryghusprojektets nærområder langs
havnen og på tværs af havnen.
Bryghusprojektet er placeret på Christians Brygge i Københavns
havn, mellem Langebro og Den Sorte Diamant.
Realdania og Københavns Kommune vil i løbet af de kommende år
sætte fokus på udviklingen af forbindelserne langs og på tværs af
den centrale del af Københavns Havn. Ambitionen er høj, og målet er
klart: En havn for mennesker. Arbejdet kan nu begynde med at
afklare realiseringsmulighederne på nogle af de projekter, de to
parter ønsker at løfte.
Bylivet i inderhavnen er i en positiv udvikling
"Vi har fået kortlagt områdets udvikling og potentialer i en
rapport, udarbejdet af Gehl Architects", siger administrerende
direktør i Realdania, Flemming Borreskov, og fortsætter, "Rapporten
indikerer, at bylivet i hele inderhavnen er i en meget positiv
udvikling, hvor nye projekter, som for eksempel Havnegade, Kalvebod
Bølge ved Nykredit og Kvæsthuspladsen ved Skuespilhuset skaber nye
attraktive steder i byen. Disse projekter skal vi have koblet
sammen, og vi skal have skabt forbindelser på tværs og langs
havnen, og det vil vi gerne engagere os i. Derfor har vi inviteret
Københavns Kommune til et samarbejde med udgangspunkt i Gehl
Architects rapport".
Det er
meget vigtigt, at vi får en gennemtænkt helhedsløsning for
Bryghusgrunden og dens bymæssige sammenhæng. Hele havnefronten er
et meget attraktivt område, som vi skal behandle med respekt, når
vi fornyer. Jeg er meget optaget af, at vi bliver ved med at skabe
rum i byen, hvor bolig,
erhverv og københavnernes dagligdagsliv hænger sammen. Med
de planer, der ligger for Bryghusgrunden, er der lagt op til et
område, som kan bruges af københavnerne og samtidig giver et flot
arkitektonisk udtryk. Det er nogle flotte planer, og jeg er meget
glad for, at Realdania vil være med til at udnytte denne unikke
grund på en respektfuld måde," siger overborgmester Frank Jensen
(S).
"Vi er godt i gang med at udvikle Københavns Havn til en rekreativ
oase for københavnerne. Men havnen er stadig en usleben diamant med
mange muligheder for forbedringer. Vi skal have forbedret cykel- og
gangforbindelserne på langs og på tværs af havnen. Og så skal der
være et væld af forskellige aktiviteter ved havnen for
københavnerne og byens mange turister. Jan Gehl har peget på nogle
gode projekter, og jeg er glad for Realdanias engagement i
realiseringen af dem," siger teknik- og miljøborgmester Ayfer
Baykal (SF).
Allerede nu er Københavns Kommune i gang med at realisere flere
projekter, herunder også omdannelsen af Frederiksholms Kanal,
som en gade fyldt med parkerede biler til en gade for de bløde
trafikanter og med plads til ophold.
Der mangler dog stadig enkelte, men væsentlige, koblinger for at
skabe en samlet helhed langs og på tværs af Københavns
Inderhavn.
Her kan nævnes forbindelsen for cyklister og gående fra Christians
Brygge under Knippelsbro til Havnegade, en bro for de bløde
trafikanter over Frederiksholms Kanal, og en cykelbro over havnen
fra Islands Brygge til Christians Brygge.
Rapport fra Gehl Architects er udgangspunkt for det videre
arbejde
Samarbejdet mellem Realdania og Københavns Kommune er nu skudt i
gang, og der vil i de kommende år bliver sat fokus på de bymæssige
forbindelser langs og på tværs af havnen.
Gehl Architects har skrevet en veldokumenteret rapport, som vil
være udgangspunktet for det videre arbejde med at udvikle havnen
omkring Bryghusprojektet, hvor fokus bliver på menneskers
færden.
Læs mere om Bryghusprojektet på www.bryghusprojektet.dk,
hvor du også kan finde rapporten fra Gehl Architects.