En skolebygning fra 1915
Byskolen i Nakskovs smukke gamle skolebygning fra 1915 er den markante ramme om skolegården, som før projektet – stort set – så ud, som da skolen blev bygget. Bare mere slidt. Der manglede sammenhæng mellem ude og inde, og den anonyme skolegård fik bygningen til at fremstå mere respektindgydende, end den oprindelige intention nok har været.
Mal med RealdaniaVi har samlet 12 af vores projekter Tryk på billedet, og download billedet af |
|
Med projektet er koblingen mellem skolegård og skolebygning blevet gentænkt og forbedret, og der er skabt muligheder for aktiviteter for hjerne, hjerte og krop. Visionen var og er at åbne skolen op for byen og forankre skolens uderum i lokalmiljøet. Målgruppen er udskolingselever, som skal motiveres til at bevæge sig 45 minutter om dagen. Eleverne har været aktive i projektudviklingen, hvor udvalgte elevambassadører har været på inspirationstur til København, der er gennemført spørgeskemaundersøgelse blandt eleverne og afholdt workshop med lærere og andre samarbejdspartnere.
Voldanlæg bliver bevægelsesforløb
Med projektet var tanken at bruge Nakskovs byvoldsruin og bastioner som afsæt for at lave et grønt bevægelsesforløb, der løber ind gennem skolegården og tager udgangspunkt i byvoldens historie og bastionernes markante, trekantede forsvarsværker. Bastionerne er udviklet til læringsrum, og på sigt skal også voldruinen renoveres og gøres synlig. En ny multibane giver mulighed for bevægelse, samtidig med at boldspillernes behov bliver tilgodeset. Og ikke mindst giver et udekøkken og en ny amfi-scene mulighed for ophold, udendørs undervisning, trampolinhop og skøjteløb.
Åbner skolen op
Projektet er blevet valgt på grund af sin vision om at åbne skolen op mod lokalområdet - bl.a. med et gårdkøkken, som skaber et samlings- og mødested i relation til et bevægelseslandskab. Projektets arkitektoniske greb er flot med bakker og nye rum i en klassisk, flad skolegård. Derudover er det formået at skabe inviterende rammer for de mere inaktive brugergrupper, og projektet tænker pigerne ind i skolegården med en kobling mellem 'hænge-ud-steder' og aktivitetssteder.