Olafur Eliasson vinder af konkurrencen om ”Himmelrummet”

Pressemeddelelse

22. januar 2007

En enstemmig dommerkomité står bag valget af vinderprojektet. Et enestående projekt skabt af Studio Olafur Eliasson GmbH, Berlin, Tyskland har vundet konkurrencen om at skabe "Himmelrummet", et storstilet tagbyrum på toppen af ARoS Aarhus Kunstmuseum. Vinderprojektet blev udpeget af en enstemmig dommerkomité i konkurrence med projekter fra fire andre international teams. Den dansk/islandske billedkunstner Olafur Eliasson (f. 1967) er i forvejen repræsenteret i ARoS Aarhus Kunstmuseums samling.

Genialt
I dommerkomiteens betænkning hedder det blandt andet om vinderprojektet:
"Projektet imødekommer på fornem vis konkurrencens ønske om at konvertere ARoS' tagflade til en unik, kunstnerisk og arkitektonisk seværdighed af internationalt format. Forslaget skaber et meget smukt og poetisk sted, der forener panoramaudsigten fra taget med en enestående kunstnerisk-arkitektonisk dimension, som bidrager til at udvikle nye forståelser af arkitekturens billedkunstneriske grænseflader. Samtidigt etableres et stærkt identitetsskabende vartegn for ARoS og Århus by."

Museumsdirektør Jens Erik Sørensen, ARoS udtaler: "Projektet grænser til det geniale ved at symbolisere den farverigdom og -kraft, der ligger indfældet i museets samling. Dermed bliver værket et markant vartegn for såvel kunsten som for ARoS. Samtidig vil den vandrette regnbue - især om aftenen - kunne ses fra hele byen og bugten, ja langvejs fra. På fornemmeste vis fuldender projektet museets hovedkoncept fra helvede til himlen. På ARoS er vi ikke i tvivl om, at dette unikke projekt vil vække opmærksomhed ude i verden."

Dantes komedie

Ønsket om at udnytte tagarealets muligheder opstod allerede, mens museumsbygningen endnu var på tegnebrættet. Tagkonstruktion blev derfor på forhånd forstærket for at fremtidssikre en senere realisering af et egentligt tagbyrum. Museets hovedkoncept er bygget over Dantes' "Guddommelige Komedie" og med "Himmelrummet" gøres forbindelsen mellem himmel og helvede fuldendt - det sidste ses i form af udstillingskonceptet "De 9 rum" på museets nederste etage med værker af kunstnere som Bill Viola, James Turrell, Tony Oursler og senest Pipilotti Rist.

Formand for dommerkomiteen, kulturrådmand Flemming Knudsen: "Jeg er begejstret for den flotte måde, hvorpå projektet med sine geometriske figurer går i fornem dialog med museets kube. Omverdenen betragtes fra taget ved hjælp af lys, farver og mekanik. På toppen af ARoS får vi nu et fornemt kunstværk og en arkitektonisk perle, ligesom ARoS om aftenen er fuldendt af en glorie på toppen." 

Partnerskab
Realiseringen af tagprojektet er blevet mulig gennem et partnerskab mellem ARoS, Aarhus Kommune og Realdania, idet Realdania finansierer etableringen af tagbyrummet kaldet "Himmelrummet". Århus Kommune er som ejer af bygningen bygherre på projektet.

Direktør i Realdania, Hans Peter Svendler: "Olafur Eliassons værk bliver en fremragende kunstnerisk afslutning på Schmidt, Hammer og Lassens kubistiske bygningskrop. Når "Himmelrummet" står færdigt, vil det være et godt eksempel på, hvordan kunsten og arkitekturen kan smelte sammen til en spektakulær helhed. Eliassons værk vil være med til at understrege ARoS og Aarhus som et kulturelt centrum med sans for det overraskende og det betagende."

Projektets fire dele

Projektet består af fire dele; et multifunktionelt rum, en cirkulær rundgang, et kugleformet rum med prismer og et camera obscura. Publikum har via trappe og elevator adgang til en markant fortolket oplevelse af såvel tagflade som Århus skyline. Den cirkulære rundgang er formet som en løftet autonom struktur med glas i lysets farvespektrum. Den besøgende kan herfra bevæge sig i et cirkulært panoramisk forløb med 360º udsyn til den omkringliggende by. Byen, himlen og horisonten opleves filtreret i farver, der minder om og skærper forståelsen for farvens og lysets betydning i livet og i kunsten. Herfra er der adgang til såvel tagfladen som til det kugleformede rum med indsatte prismer og camera obscura.

I prismerummet konfronteres iagttageren med en prismatisk brydning af lysets farvespektrum i en projektion, der afspejler Århus' beliggenhed på kloden. Camera obscura er et mørkelagt rum, hvori byens skyline projiceres på en vandret flade. Fra det multifunktionelle rum, der rummer mulighed for café- og mødefaciliteter gives der adgang til camera obscura og til tagfladen. Der er sikret fuld tilgængelighed.

Symbolske værdier

I dommerkomiteens betænkning hedder det: "Projektet har en metafysisk dimension gennem sin henvisning til lysets symbolske værdier. Men det overbeviser også ved sin såvel sanselige som analytiske tilgang til farvespektrets fysiske beskaffenhed. Det demonstrerer på forbilledlig vis et overbevisende kunstnerisk greb, der gennem sin enkle geometri skaber en stærk sammenhæng mellem museumsbygningen og dens tagflade, således at ARoS med et greb får sin arkitektoniske og kunstneriske fuldstændiggørelse. Oplevet såvel om dagen som om natten vil farvespektret på bygningens tag skabe en intensivering af byrummet omkring ARoS, der optræder som et dynamisk monument i byen."

Udførelsen af Olafur Eliassons vinderprojekt forventes at ske fra sommeren 2007 - sommeren 2008. Yderligere information om Studio Olafur Eliasson GmbH, Berlin, Tyskland: www.olafureliasson.net

De fire øvrige internationale teams, der deltog i konkurrencen var:

  • Den franske arkitekt Dominique Perrault 
  • Den danske landskabsarkitekt Stig Lennart Andersson, billedkunstneren Morten Stræde, m.fl. 
  • Det amerikanske arkitektfirma Diller Scofidio + Renfro 
  • Den amerikanske havearkitekt Maya Lin

Yderligere fotos og computeranimationer af vinderprojektet kan vederlagsfrit downloades fra presserummet på www.aros.dk. Brugernavn: 123. Kode: 123.

Kommentarer:
Museumsdirektør Jens Erik Sørensen, ARoS. T: 8730 6632
Kulturrådmand Flemming Knudsen, Århus Kommune. T: 8940 2380
Direktør Hans Peter Svendler, Realdania. T: 7011 6666 

Yderligere:
Bjarne Bækgaard
Kommunikationschef ARoS Aarhus Kunstmuseum
T: 8730 6618 | M: 3066 5142 | bb@aros.dk

{{ title }}

{{ description }}