Realdania afsætter 28 mio. kr. til forbedring af skolernes indeklima
Pressemeddelelse
4. december 2017
Det er veldokumenteret, at indeklimaet ikke er godt i mange danske skoler, og at børn undervises mange timer i klasselokaler, som har negativ indflydelse på deres sundhed og indlæring. Realdania har netop afsat 28 mio. kr. til en kampagne, der skal hjælpe kommunerne med at løse problemet.
En undersøgelse foretaget af DTU for Realdania viser, at der på mange skoler rundt om i landet stadig er dårligt indeklima på trods af en stor renoveringsindsats. Realdania lancerer sin kampagne for at gøre det nemmere for kommunerne at prioritere indeklimaet i skolerenoveringerne, samt for at bidrage til udvikling af nye indeklimaløsninger til skolerne.
Det skal være nemmere for kommunerne
Ifølge Realdanias filantropidirektør Anne Skovbro er det ikke en nem udfordring, kommunerne står overfor:
”Kommunerne står med mange forskellige opgaver, og det skal vi huske, hvis vi skal hjælpe dem til at prioritere indeklimaet i skolerne. Til gengæld ved vi også fra efterhånden mange undersøgelser, hvor galt indeklimaet er, og hvad det betyder for børnene. Målet for vores nye kampagne er i samarbejde med kommunerne at udvikle konkrete løsninger og metoder, som er relativt enkle at arbejde med.”
”Vi vil arbejde for, at det skal være nemmere for kommunerne at tænke hensynet til indeklimaet med. Og så vil vi synliggøre de langsigtede gevinster ved at prioritere indeklimaet, både økonomisk, uddannelsesmæssigt og sundhedsmæssigt,” siger filantropidirektør Anne Skovbro.
Behov for ideudvikling og innovation
Henover de kommende måneder er Realdania på udkig efter de rette samarbejdspartnere, der kan hjælpe til at udpege og udvikle forskellige løsninger. På forhånd har kampagnen fokus på, hvordan renoveringsprojekter på skoler fremover kan få en stærkere indeklimaprofil. Men der er i det hele taget lagt op til en proces, hvor kommunerne inviteres ind for at tænke med.
Afsæt i DTU-undersøgelse
Grundlaget for den nye Realdania-kampagne er en række undersøgelser af skolernes indeklima foretaget af bl.a. DTU. De viser bl.a., at klasselokalerne i gennemsnit har CO2-niveauer højere, end myndighederne anbefaler i 47 % af brugstiden. Ligesom de viser, at børn, klarer sig 9 % dårligere i tests, hvis de opholder sig i klasselokaler med dårligt indeklima. Det svarer populært sagt til, at elever med et rigtig godt indeklima kan være et år foran pensum, når de når 9. klasse.
Kontakt
Filantropidirektør Anne Skovbro, Realdania
v./ projektleder Lene Wiell Nordberg, Realdania, tlf. 29 69 52 85