Nyt offentlig-privat samarbejde om markedsføring af de kreative erhverv
Med dagens lancering af Vækstplan for kreative erhverv skyder regeringen samtidig arbejdet med at skabe en samlet markedsføring af dansk kreativitet over for et udenlandsk publikum i gang. Det sker i samarbejde med Dansk Industri, Dansk Erhverv og Realdania.
Ifølge en analyse, som DAMVAD Analytics har lavet for Erhvervsministeriet, står de kreative erhverv såsom mode, møbel, interiør, film, musik, spil, arkitektur og design for næsten ni pct. af Danmarks samlede eksport.
Det gør dem til meget vigtige eksporterhverv, som desuden er vokset betydeligt de senere år. Den tendens ønsker regeringen og samarbejdspartnerne at styrke ved bl.a. at skabe en stærkere international fortælling om Danmark som hjemstavn for kreativitet.
En samlet og koordineret markedsføring af dansk kreativitet vil betyde, at danske virksomheder kan skabe opmærksomhed om deres produkter og services langt mere effektivt end i dag og øge eksporten yderligere.
Markedsføringskonsortiet vil derfor bl.a. skulle udvikle en fælles fortælling om dansk kreativitet og formidle den over for udenlandske delegationer, som er interesseret i danske kreative produkter og services.
Markedsføringskonsortiet vil blandt andet i samarbejde med eksisterende aktører kunne aktivere fortællingen om de danske kreative erhverv ved internationale events i Danmark og bidrage til at skabe større synergi mellem eksisterende events på området.
Erhvervsminister Rasmus Jarlov:
”Dansk kreativitet er anerkendt verden over, og de kreative erhverv er et stort eksporterhverv med en eksportvækst, der overstiger eksportvæksten i andre erhverv. Det er en kæmpe styrke, og derfor er det vigtigt, at vi fortsat markerer os internationalt og står sammen om at fortælle resten af verden, hvad det er, der er så særligt ved lige præcis de danske produkter og løsninger.”
Når danske virksomheder formgiver og udvikler nye produkter og løsninger, gør de det nemlig med en særlig sans for både brugervenlige funktioner, læring og æstetik. Mennesket er i centrum, og det er noget, som markant adskiller de danske kreative produkter og løsninger fra andre landes. Det er samtidig en stærk position, som ikke let lader sig kopiere.
Målgruppen for konsortiet er derfor de kreative erhverv og virksomheder, der bruger kreativitet til at differentiere deres løsninger eller ydelser internationalt. Det kan fx være virksomheder, der gør brug af audiovisuelle elementer og spildynamikker, eller arbejder designdrevet i deres produkt-, service- eller forretningsudvikling.
Fungerende adm. dir. i Dansk Industri Kim Graugaard:
”Vi har arbejdet hårdt for det nye konsortium, fordi det ikke kun skaber værdi for det kreative erhverv, men hele Danmark. I Danmark har vi stærke eksportsucceser inden for alt fra legoklodser over vandpumper til banebrydende arkitektur og møbelikoner, som alle trækker på et unikt, dansk, kreativt DNA. Med det danske designbrand kan konsortiet bane vejen til eksportmarkederne for mange flere virksomheder.”
Adm. dir. i Dansk Erhverv Brian Mikkelsen:
”Dansk kreativitet ligger i den internationale topklasse, og det skal vi med stolthed vise omverdenen, så der kommer mere benzin på eksportmotoren. Danmark er med i førerfeltet, når det kommer til kreative produkter og ydelser, som for eksempel mode, spil, film, musik, design og reklame, og det har et massivt vækstpotentiale, som det nye markedsføringskonsortium skal være med til at forløse.”
Filantropidirektør i Realdania Nina Kovsted Helk:
”Realdania arbejder med en række indsatser for at få skabt en udveksling af gode løsninger inden for arkitektur, design og byudvikling mellem Danmark og resten af verden. Det gør vi f.eks. i BLOXHUB, hvor en lang række danske kreative virksomheder med et stort potentiale for at slå igennem internationalt, arbejder med fremtidens by- og klimaløsninger. Det nye markedsføringskonsortium vil understøtte det arbejde, som allerede i gang, så innovative danske løsninger i endnu højere grad kan komme vores omverden til gode. Vi glæder os til samarbejdet i konsortiet og med de kreative erhverv.”
Markedsføringen vil blive samlet i et offentligt-privat konsortium for dansk kreativitet med deltagelse af Erhvervsministeriet, Udenrigsministeriet og Kulturministeriet, Dansk Industri, Dansk Erhverv samt Realdania.
Konsortiet får til huse i BLOX, hvor en lang række kreative danske virksomheder arbejder med at udvikle løsninger til fremtidens byer i innovationshubben BLOXHUB.
Regeringen afsætter samlet 10 mio. kr. fordelt over årene 2019-2022 til initiativet og Realdania, Dansk Industri og Dansk Erhverv bidrager med yderligere finansiering.
Det gør dem til meget vigtige eksporterhverv, som desuden er vokset betydeligt de senere år. Den tendens ønsker regeringen og samarbejdspartnerne at styrke ved bl.a. at skabe en stærkere international fortælling om Danmark som hjemstavn for kreativitet.
En samlet og koordineret markedsføring af dansk kreativitet vil betyde, at danske virksomheder kan skabe opmærksomhed om deres produkter og services langt mere effektivt end i dag og øge eksporten yderligere.
Markedsføringskonsortiet vil derfor bl.a. skulle udvikle en fælles fortælling om dansk kreativitet og formidle den over for udenlandske delegationer, som er interesseret i danske kreative produkter og services.
Markedsføringskonsortiet vil blandt andet i samarbejde med eksisterende aktører kunne aktivere fortællingen om de danske kreative erhverv ved internationale events i Danmark og bidrage til at skabe større synergi mellem eksisterende events på området.
Erhvervsminister Rasmus Jarlov:
”Dansk kreativitet er anerkendt verden over, og de kreative erhverv er et stort eksporterhverv med en eksportvækst, der overstiger eksportvæksten i andre erhverv. Det er en kæmpe styrke, og derfor er det vigtigt, at vi fortsat markerer os internationalt og står sammen om at fortælle resten af verden, hvad det er, der er så særligt ved lige præcis de danske produkter og løsninger.”
Når danske virksomheder formgiver og udvikler nye produkter og løsninger, gør de det nemlig med en særlig sans for både brugervenlige funktioner, læring og æstetik. Mennesket er i centrum, og det er noget, som markant adskiller de danske kreative produkter og løsninger fra andre landes. Det er samtidig en stærk position, som ikke let lader sig kopiere.
Målgruppen for konsortiet er derfor de kreative erhverv og virksomheder, der bruger kreativitet til at differentiere deres løsninger eller ydelser internationalt. Det kan fx være virksomheder, der gør brug af audiovisuelle elementer og spildynamikker, eller arbejder designdrevet i deres produkt-, service- eller forretningsudvikling.
Fungerende adm. dir. i Dansk Industri Kim Graugaard:
”Vi har arbejdet hårdt for det nye konsortium, fordi det ikke kun skaber værdi for det kreative erhverv, men hele Danmark. I Danmark har vi stærke eksportsucceser inden for alt fra legoklodser over vandpumper til banebrydende arkitektur og møbelikoner, som alle trækker på et unikt, dansk, kreativt DNA. Med det danske designbrand kan konsortiet bane vejen til eksportmarkederne for mange flere virksomheder.”
Adm. dir. i Dansk Erhverv Brian Mikkelsen:
”Dansk kreativitet ligger i den internationale topklasse, og det skal vi med stolthed vise omverdenen, så der kommer mere benzin på eksportmotoren. Danmark er med i førerfeltet, når det kommer til kreative produkter og ydelser, som for eksempel mode, spil, film, musik, design og reklame, og det har et massivt vækstpotentiale, som det nye markedsføringskonsortium skal være med til at forløse.”
Filantropidirektør i Realdania Nina Kovsted Helk:
”Realdania arbejder med en række indsatser for at få skabt en udveksling af gode løsninger inden for arkitektur, design og byudvikling mellem Danmark og resten af verden. Det gør vi f.eks. i BLOXHUB, hvor en lang række danske kreative virksomheder med et stort potentiale for at slå igennem internationalt, arbejder med fremtidens by- og klimaløsninger. Det nye markedsføringskonsortium vil understøtte det arbejde, som allerede i gang, så innovative danske løsninger i endnu højere grad kan komme vores omverden til gode. Vi glæder os til samarbejdet i konsortiet og med de kreative erhverv.”
Markedsføringen vil blive samlet i et offentligt-privat konsortium for dansk kreativitet med deltagelse af Erhvervsministeriet, Udenrigsministeriet og Kulturministeriet, Dansk Industri, Dansk Erhverv samt Realdania.
Konsortiet får til huse i BLOX, hvor en lang række kreative danske virksomheder arbejder med at udvikle løsninger til fremtidens byer i innovationshubben BLOXHUB.
Regeringen afsætter samlet 10 mio. kr. fordelt over årene 2019-2022 til initiativet og Realdania, Dansk Industri og Dansk Erhverv bidrager med yderligere finansiering.