x

Fuld fart på farverne hos de adelige jomfruer

22. november 2022

Udenpå er Odense Adelige Jomfrukloster afdæmpet og diskret. Men indenfor, bag det pæne murværk, åbner sig et sandt farveorgie. Der var fuld fart på farverne hos datidens adelige jomfruer, og da klosterets ejer, Realdania By & Byg, i sin tid restaurerede bygningen, blev farverne genskabt.

Med sin placering lige midt i byens centrum er Odense Adelige Jomfrukloster hver dag genstand for mange nysgerrige blikke. Nogle af de mange forbipasserende gør sig nok også tanker om, hvad der mon gemmer sig inde bag murene på en af Odenses absolut ældste bygninger?

Er det indvendige interiør lige så afdæmpet og diskret som hovedbygningen i fine røde mursten og med sortmalede vinduer, eller som den lille rødkalkede bindingsværksbygning med grønne døre og vinduer?

Svaret er nej. Indenfor åbner sig et sandt farveorgie, som kan opleves fra rum til rum, når klosterets ejer, Realdania By & Byg, tirsdag den 6. december inviterer indenfor i den fredede bygning, der er blevet kaldt 'Danmarkshistoriens største restaureringsprojekt'. Fem år tog det fra Realdania By & Byg i 2008 købte de historiske bygninger, til arkitekter, konservatorer, håndværkere og ingeniører i 2013 kunne afslutte den store restaurering.

Til gengæld har restaureringen sikret, at klosterets mangfoldige og spraglede 500 år lange historie nu kan aflæses i hvert et rum, hver en krog og hver en detalje. En tur gennem klosterets 50 rum er en sanseoplevelse af farver og mønstre, strukturer og overflader, som afspejler historien og husets beboere gennem tiden.

En spraglet historie
Da Realdania By & Byg overtog klosteret i 2008, fremstod bygningens indre som en stor og spraglet historisk collage. Bygningen havde fungeret som jomfrukloster i mere end 250 år, og alle arkitektoniske perioder og stilarter fra disse år var repræsenteret. Der var ikke én tids- eller stilperiode, som var den dominerende eller gennemgående.

Over tid var de mange lag af bemalinger og tapeter blevet dækket af nyere lag, og efterhånden som Nationalmuseets farvekonservatorer fik skrabet sig ind i væggene, viste det sig, at stilarterne spændte fra middelalder til sengotik, renæssance og barok. Alle disse lag er i dag bevaret.

Stiftet af adelskvinden Karen Brahe
I de 500 år, som Odense Adelige Jomfrukloster har eksisteret, har de tykke mure dannet ramme om både høj og lav, om fester og hverdag, og huset har været ejet af konger, bisper og adel.

Da adelskvinden Karen Brahe i begyndelsen af 1700-tallet overtog huset og stiftede Odense Adelige Jomfrukloster, blev det indrettet som en form for kollektiv for datidens ugifte adelsfrøkener.

De adelige jomfruer boede på bygningens øverste etage, og hver gang en frøken flyttede ud, og en ny flyttede ind, blev der påført et nyt lag maling eller sat et nyt tapet op oven på de gamle. Det er grunden til, at den øverste etage i klosteret i dag fremstår som en labyrint af farver.

H.C. Andersen kom også i klosteret
Andre steder i den store bygning vidner op til 25 lag af tapet og bemaling om andre beboeres smag og behag gennem tiden - først bispen, så kongen, så adelsmændene og senest klosterjomfruerne.

At så mange århundreders arkitektur- og indretningshistorie er bevaret på ét sted, er ganske enestående. Hver beboer og hver tid har efterladt et lille stykke af sig selv til eftertiden, men hverken brande eller gennemgribende moderniseringer gennem tiden har ødelagt huset.

I dag er det restaureret med stor respekt og udstyret med en moderne og tidssvarende indretning, så det i dag kan danne ramme om Syddansk Universitet, herunder også H.C. Andersen Centret, der arbejder med forskning om den verdensberømte digter, som faktisk også selv havde sin gang i klosteret i midten af 1830’erne, hvor han fik en stor beundrerinde blandt de mange adelsfrøkner.