Ejnar Ørnsholts eget hus:
Farvehistoriske fund fra 1918
Da Realdania By & Byg for et par år siden købte arkitekt Ejnar Ørnsholts eget hus fra 1918, drømte restaureringsarkitekten om at genfinde de originale farver. Dén drøm gik i opfyldelse. Da farvearkæologerne gik i gang med at undersøge huset, dukkede et væld af historiske farver op, og de oprindelige farver er i dag genskabt. Oplev Nakskov-arkitektens farverige hus, når Realdania By & Byg inviterer til åbent hus lørdag den 22. juni.
" Helt fra starten havde jeg en fornemmelse af, at huset ville have en interessant farvehistorie. Ejnar Ørnsholts eget hus er opført i 1918, og i netop disse år skete der en masse på farvefronten i dansk arkitektur. Kort tid efter at vi havde købt huset, bad vi derfor Nationalmuseets farvearkæologer om at gå på jagt efter de forskellige farvelag”.
Sådan lyder det fra Realdania By & Bygs arkitekt og projektchef Frants Frandsen, når han spoler tiden tilbage til starten på restaureringen af den danske arkitekt Ejnar Ørnsholts eget hus i Nakskov – et af de allerførste huse, som den jysk fødte arkitekt tegnede, da han som nyuddannet arkitekt var ankommet til byen. Huset blev dog langt fra det sidste.
Ørnsholt blev boende i den lollandske købstad resten af livet, og hans eget hus blev begyndelsen på en lang og betydende karriere, hvor han slog stregerne til mange af de bygninger, som i dag er med til at tegne billedet af Nakskov og opland – faktisk i omegnen af 250 offentlige og private bygninger i alle størrelser og stilarter.
Personlige detaljer, farver og tidens arkitektur
Hans eget hus blev familiens hjem i 60 år, og i 2021 købte Realdania By & Byg huset for at sikre og bevare det for eftertiden. Huset er indbegrebet af Ejnar Ørnsholts indsigtsfulde fornemmelse for godt byggeri kombineret med personlige detaljer, dristige farver og et skarpt blik for tidens arkitektur. Huset markerer samtidig begyndelsen på hans store bidrag til mellemkrigstidens blomstrende nybyggeri i Nakskov og omegn.
I dag er huset restaureret både ude og inde, og de originale farver og malingstyper er genskabt så tæt på de oprindelige som muligt.
Når de besøgende i dag møder huset på Svingelsvej, bliver de således mødt af et smukt lyserødt hus, der står med en dæmpet indfarvet puds, der får fint modspil af vinduer med hvide skodder, berlinerblå karme og rammer i en varm tonet hvid. Garagen til højre for huset lyser op med en port, der er malet kromoxydgrøn.
Farver, der fremhæver, samler og skaber stemning
Husets indre er en leg med farver, som viser Ørnsholts talent for at bruge vidt forskellige nuancer til at fremhæve detaljer og overgange, samle et rum og skabe en stemning. På husets førstesal er de tre soveværelser malet i henholdsvis en lys blå, en dyb fersken og en varm brun nuance. Én farve for hvert rum. Vægge og lofter er malet monokrome, dvs. i samme farve, der giver rummene en form for hulestemning.
Trapperummet har grønne vægge i lakfarve og rødbrunt træværk. Loftets hvide nuance er trukket lidt ned af væggen og derved synes rummet højere. Køkkenskabene er malet blå som oprindeligt, hvor farven har matchet datidens allestedsnærværende Madam Blå-serie af køkkengrej.
Huset har tre stuer. Den ene er malet blå med hvidt træværk og loft, mens de to andre stuer er malet en sart rosa. I den ene stue er træværket omkring vinduer og døre malet hvidt, mens det i den anden stue er malet rødt.
Overalt er trægulvene lakeret mørkebrune undtagen i entreen med det tilstødende rum til opbevaring af cykler. Her er der teglgulv af røde sten, og her er både vægge og træværk malet i en varm rød farve.
Farvetendenser fra flere perioder
Ud over den stemning, som farverne hver især fremkalender, så ligger der i alle de genskabte farver også et væld af historier om datidens farvemode og om en farveglad bygherre. Alle disse historier vækker begejstring, både hos Realdania By & Bygs arkitekt og hos konservator Line Bregnhøi fra Nationalmuseet, som har været med til at grave de originale farver frem.
- Vores farveundersøgelser afslørede, at der i Ejnar Ørnsholts hus har været fire bemalingsperioder. Det ældste lag, som blev påført i husets første år, viser, at Ejnar Ørnsholt og hans hustru i den grad havde taget de nye farvetendenser i begyndelsen af 1900-tallet til sig og farvesat huset i et væld af kraftige og markante farver, fortæller Line Bregnhøi, som via sit gravearbejde med skalpeller og små pensler lag for lag har kunnet tegne en samlet 100 års farvehistorie: Hvordan blev huset farvesat helt til en start? Hvornår blev det malet om? Hvilke typer maling og pigment blev der brugt, og hvilke farver blev der valgt til vægge, døre, lofter og facader.
Nu er huset restaureret fra yderst til inderst, og de ældste farvefund fra 1918 har dannet udgangspunkt for de farver, som i dag pryder lofter, vægge og træværk. Frants Frandsens forventning om at finde mange spændende farver holdt altså stik:
- Ejnar Ørnsholts eget hus er et fint eksempel på en familiebolig opført i en brydningstid i arkitekturhistorien. Da arkitekturretningen historicisme med sine mørke, mættede farver blev afløst af den lette nyklassicisme, skiftede farveskemaet, og mange valgte hvide og grå nuancer. Efterfølgende da den mere jordnære Bedre Byggeskik-bevægelse vandt indpas i byggeriet i årene omkring første verdenskrigs afslutning, kom farveglæden tilbage. Denne brydningstid afspejles på sublim vis i de forskellige valg af nuancer i Ørnsholt eget hus, siger Frans Frandsen, som glæder sig til at vise huset frem:
- Farver fortæller historie. De er en del af husets arkitektur og sjæl. Farverne er med til at skabe en stemning fra rum til rum, og de er samtidig med til at sætte huset ind i en historisk fortælling. Med de genskabte farver har vi nu tilføjet et lille kapitel til den store fortælling om Nakskov-arkitekten Ejnar Ørnsholt, lyder det fra Frants Frandsen.