Fra vilde idéer til varige forandringer i almene boligområder
Et godt kendskab til området og et element af professionel organisering er to afgørende faktorer for, om projekter under kampagnen ’Det gode boligliv’ bliver forankret og skaber den ønskede forandring. Det viser Realdanias genbesøg af 34 støttede projekter i almene boligområder.
Der er mange veje til ’Det gode boligliv’
Nyttebede, idrætsbibliotek, råderum, en cafe, et nyt indgangsparti, talende bænke og et tårn på områdets største bakke. Alt sammen eksempler på projekter under Realdanias kampagne ’Det gode boligliv’. Kampagnens formål var at skabe moderne faciliteter og attraktive rammer om et godt liv i almene boligområder og at støtte en positiv udvikling af boligområdernes kvaliteter, deres omdømme og beboernes egen oplevelse af at bo et godt sted.Ved genbesøgene blev det tydeligt, at projekternes levedygtighed varierer. Nogle steder er der masser af liv og aktivitet, andre steder har projekterne været nødt til at lukke ned eller nytænke indholdet.
Projekterne er inddelt i to grupper: realiseringsprojekter og såkaldte ’vilde ideer’, en form for ”wildcard” til ildsjæle og beboere, til støtte af mindre projekter. Fælles for de vellykkede projekter er, at de alle har et element af professionel organisering. Dette gælder både ’de vilde idéer’ og realiseringsprojekterne. Det fremgår derudover tydeligt, at projekterne har de bedste betingelser, hvis der er et godt kendskab til boligområdet i arbejdsgruppen og nogen står klar til at igangsætte, løfte og/eller udvikle projektet.
Tre parametre udfordrer
Ser vi på de projekter under ’Den vilde idé’, som skranter eller helt er lukket ned bliver særligt tre forhold tydelige. Projekterne er udfordret, hvis der mangler midler eller kompetencer til vedligehold,
de kan være udfordret, hvis de ikke er egnede til den bymæssige og sociale kontekst, de er indlejret i, og så er det tydeligt, at projekter, der indebærer digitale løsninger, er særligt
sårbare, da de kræver mere vedligehold og teknisk kunnen.
Samlet set viser genbesøgene dog, at kampagnen i overvejende grad har bidraget til at skabe positiv udvikling i de involverede boligområder. Både de små greb i ’Den vilde idé’ såvel som større realiseringsprojekter kan skabe langvarig, positiv forandring. Mange steder i landet har projekterne under kampagnen været med til at skabe et stærkere fællesskab med flere deltagere, og der er blevet skabt nogle miljøer, hvor beboere mødes på tværs af boligområder.
Læs mere om, hvad vi har lært i artiklen her:
Vi genbesøger for at blive klogere
Med "Realdania Genbesøg" forsøger vi i Realdania at blive klogere. Vi besøger en lang række af de projekter, som tidligere har modtaget støttet fra Realdania i håb om at blive klogere på, hvordan arkitektur kan skabe værdi for mennesker. Alle projekterne under kampagnen er indviet for minimum fem år siden, og det har givet mulighed for at samle op på de langsigtede effekter af den filantropiske indsats og støtte.
Læs mere om Realdania Genbesøg og de andre kampagner vi har genbesøgt.