Stor idérigdom i yderområderne – 25 gode idéer får støtte fra Realdania-kampagnen Stedet Tæller
Fra gammel benzintank til station for cykelturister, fra nedlagte skoler til lokale forsamlingssteder, fra nedslidt kystområde til velbesøgt strandpark og badestrand. Det er blot nogle af de i alt 25 projektidéer, der i dag hver får 125.000 kr. i støtte fra Realdania til videre udvikling. Det sker i forbindelse med Realdania-kampagnen Stedet Tæller, som frem til 2016 sætter fokus på yderområdernes stedbundne potentialer. Der var indsendt over 120 projektidéer til kampagnens første udbudsrunde, og det store ansøgerfelt vidner om, at Danmarks yderområder bobler og sprudler af idéer til at udvikle og udnytte de enkelte lokalområders særlige kvaliteter.
Lokale projektmagere løfter i flok
"Vi er glade for, at kampagnen Stedet Tæller har
afstedkommet så mange projektidéer fra yderområder over hele landet. Det
vidner om, at der er masser af lokale kræfter, der er parate til at
aktivere de enkelte områders særlige kvaliteter. De projektidéer, vi har
modtaget, er rige på kreativitet og lokalt engagement, ligesom de
demonstrerer evnen til at løfte i flok på tværs af kommuner, lokalt
turismeerhverv, private borgergrupper og mange andre aktører,” siger Hans
Peter Svendler, direktør i Realdania.
De 25 projektidéer, Realdania har valgt at støtte, giver alle et oplagt bud på, hvordan stedbundne potentialer kan være med til at styrke livskvaliteten lokalt i Danmarks yderområder.
”De udvalgte projektidéer giver nogle spændende bud på, hvordan
kulturhistoriske, landskabelige og bygningskulturelle potentialer kan
udnyttes til gavn for mange mennesker. Fra den gamle tankstation i Stege,
der skal omdannes til servicestation med lokale produkter og service til
cykelturister til Blokhus ved Jammerbugten, der er et godt bud på, hvordan
man genskaber stedets identitet som attraktiv badeby ved bl.a. at opgradere
den nedslidte forbindelse mellem byen og stranden og genskabe Blokhus
Bæk. For blot at nævne nogle få af de mange gode projektidéer,” siger Hans
Peter Svendler.
Mulighedernes Danmark og kvalitet i kysternes turistbyer
Realdania har med Stedet Tæller afsat i alt 115 mio. kr. til at
støtte konkrete, fysiske projekter, ligesom der også er afsat midler til
formidling af viden og inspiration til kommuner, turismeerhverv og aktører
i yderområder. Støtten til de 25 projektidéer er fordelt på to af
kampagnens tre fokusområder: Mulighedernes Danmark og Kvalitet i kysternes
turistbyer.
15 projekter er udvalgt inden for fokusområdet Mulighedernes Danmark, der sætter fokus på de stedbundne potentialer som afsæt for bæredygtig udvikling. 10 projekter er udvalgt inden for fokusområdet Kvalitet i kysternes turistbyer, der fokuserer på høj kvalitet i kystbyernes byggede miljø, og på hvordan dette kan gavne turismeudvikling og lokale borgere.
Frem til oktober 2012 arbejder alle 25 projekter med projektudvikling sammen med deres rådgivere. Desuden bliver alle indbudt til en fælles workshop, der kan give inspiration til udviklingen af projekterne. I november 2012 udvælges ca. 12-13 af projekterne , som får tildelt midler til realisering indenfor en samlet ramme på 37 mio. kr.
Læs mere om kampagnen og de udvalgte projektidéer på www.stedet-taeller.dk
FAKTA
Stedet Tæller bygger videre på de positive erfaringer fra
projekter, som Realdania tidligere har støttet. Det gælder for eksempel
herregården Knuthenlund på Lolland, hvor en stærk tradition for
mejeriprodukter kombineret med økologi, traditionelt håndværk og lokal
forarbejdning danner afsæt for innovativ fødevareproduktion og nye
arbejdspladser i historiske omgivelser.
Eller Klitmøller, der har gjort Jammerbugtens bølger til omdrejningspunktet
for en surferstrand i verdensklasse samtidig med at det oprindelige
fiskermiljø er bevaret. Filosofien er at tage udgangspunkt i de unikke
stedbundne potentialer som afsæt for bæredygtig udvikling – og dermed få
det enkelte områdes særlige kvaliteter frem.
Hvad er et yderområde?
I kampagnen Stedet Tæller forstås yderområder som de kommuner og
ikke-brofaste øer, der er omfattet af den differentierede planlov,
kategoriseret som yderkommuner i forhold til uddeling af
landdistriktsmidler af Fødevareministeriet og/eller kategoriseret som
yderområder og overgangsområder i forhold til EU's strukturfondsmidler.
Om stedbundne potentialer:
Stedbundne potentialer er udviklingsmuligheder med afsæt i de unikke
kvaliteter ved et bestemt sted. Det kan være kulturarv i bygninger og
landskaber, nærhed af storslåede naturområder eller en levende lokal
håndværkstradition. Stedbundne potentialer kan også være lokal kultur,
lokale værdier og selvforståelse, lokal viden og sociale netværk, der er
opstået over tid på et sted.
Om kampagnen Stedet Tæller:
Med den 5-årige kampagne Stedet Tæller viser Realdania nye veje til,
hvordan man kan forbedre livskvaliteten i yderområderne med udgangspunkt i
de særlige kvaliteter og potentialer, som findes netop her. Realdania har
med kampagnen afsat i alt 115 mio. kr. til at støtte konkrete, fysiske
projekter, ligesom der også er afsat midler til formidling af viden og
inspiration til kommuner, turismeerhverv og aktører i yderområder. www.stedet-taeller.dk/