x

Lille Langebro åbner nu for cyklister og fodgængere

Pressemeddelelse 1. juli 2019

Københavnske fodgængere og cyklister kan tage den første tur over Lille Langebro fra om eftermiddagen mandag den 1. juli. Broen bliver officielt indviet onsdag den 14. august, hvor alle er velkomne.

En helt ny forbindelse mellem Rådhuspladsen, Christianshavn og Islands Brygge i København står nu klar til at blive indtaget af cyklister og fodgængere. Åbningen af Lille Langebro har været imødeset af mange københavnere, siden de fire brofag ankom fra værftet i Rotterdam i starten af april. Nu er Realdania By & Byg efter tre måneders anlægsarbejde færdig med at montere og teste broen, som blev overdraget til Københavns Kommune her til middag. De første cyklister og fodgængere kan derfor passere den 175 meter lange bro allerede fra i eftermiddag, hvilket er et par måneder tidligere end forventet og planlagt.

Lille Langebro er en gave fra foreningen Realdania til København. Københavns Kommune forventer, at op mod 10.500 cyklister og fodgængere vil benytte Lille Langebro hver dag. Dermed vil Lille Langebro aflaste Langebro, der bliver benyttet af flere end 40.000 cyklister på hverdage.

Jesper Nygård, adm. direktør i Realdania, glæder sig over, at broen kan åbne nu, så københavnerne kan få glæde af den i løbet af sommeren:

- Lille Langebro er en del af det byudviklingsprojekt, som vi satte i gang med BLOX. Broen bliver en rolig og behagelig forbindelse mellem Københavns bymidte og Christianshavn, som bringer flere tusinde cyklister og fodgængere over – og helt tæt på – vandet hver eneste dag. Ikke mindst i sommermånederne vil den, sammen med de mange aktiviteter i og omkring BLOX, være med til at skabe masser af liv på en del af havnen, som tidligere lå lidt øde hen og var mest præget af biler.

Innovativt brodesign

Peter Cederfeld, adm. direktør i Realdania By & Byg – Realdanias datterselskab, der har været bygherre på broen - glæder sig også over, at monteringen og de afsluttende tests er gået glat, så broen står klar tidligere end ventet.

- Vi har haft et fantastisk samarbejde med vores entreprenører fra Mobilis-TBI og Hollandia gennem hele processen. Vi synes, at Lille Langbro er blevet en smuk bro, men det er også et stykke kompliceret ingeniørkunst, som har krævet nye, innovative løsninger, og millimeterpræcision af entreprenøren i både produktionen og den efterfølgende montering. Det gør det kun endnu mere tilfredsstillende, at Lille Langebro allerede nu kan indtages af københavnerne.

Lille Langebro genskaber den første Langbro-forbindelse fra 1600-tallet, der gik netop mellem Vester Voldgade og Langebrogade. Lille Langebro kan åbne for skibstrafik simultant med Lange-bro, men hvor Langebro åbner opad, har de britiske ingeniører og arkitekter BuroHappold Engineering og WilkinsonEyre designet Lille Langebro som en drejebro, hvor de to centrale brofag drejer om deres egen akse. En løsning, der har krævet udvikling af helt ny teknologi, som samtidig har gjort det muligt at give Lille Langbro et let og nøgternt, arkitektonisk udtryk.

Folkelig indvielse til august

Efter sommerferien bliver Lille Langebro indviet officielt. Det sker onsdag den 14. august kl. 14-18, hvor alle byens borgere og besøgende er inviteret med til at markere åbningen af Københavns nye cykel- og gangbro. Programmet for den folkelige indvielse bliver offentliggjort i starten af august.

Justeringer i sommerferien

Frem til den officielle indvielse den 14. august vil der skulle laves mindre justeringer af broen. Det kan medføre, at broen lukkes for passage i korte, afgrænsede perioder om natten. Hvis det sker, vil det blive annonceret på samme måde som med øvrige broer, dvs. med skilte og - afhængig af varigheden - gennem trafikmeldinger og digitale og trykte medier.

Lille Langebro er en gave fra Realdania til København. Realdania By & Byg, datterselskab til Realdania, har stået for projektering og opførelse af broen i et samarbejde med Københavns Kommune. Københavns Kommune vil fremover eje Lille Langebro, og stå for den efterfølgende drift og vedligeholdelse. 

Den samlede anlægsudgift er på 90 millioner kroner.

Københavns Kommune har haft en ny cykelforbindelse ved Langebro i kommuneplanen siden 2001. Broen ligger godt i tråd med Realdanias ønske om at gøre BLOX til en af byens nye destinationer. Et væsentligt bidrag til udviklingen af bydelen.

Den oprindelige Langebro forbandt i slutningen af 1600-tallet Rysensteen Bastion og Kalvebod Bastion – fra Vester Voldgade til Langebrogade. Den nye cykel- og gangbro refererer til den historiske forbindelse og er med til at styrke det moderne liv ved havnen.

Broen er tegnet af et internationalt team under ledelse af de britiske ingeniører BuroHappold Engineering med arkitekterne WilkinsonEyre og Urban Agency. 
Som totalentreprenør på projektet er valgt et jointventure mellem Mobilis Danmark og Hollandia Infra.

Lille Langebros arkitektur og konstruktion

  • Lille Langebro er en svingbro og består af fire brofag, hvor de to midterste er drejelige fag, er er placeret på bropiller bygget ude i havnen.
  • De to midterste brofag svinger 90 grader, når broen åbnes. 
  • Broens design har referencer til en svanes vingeslag. Broens øverste stålkonstruktion er lette, elegante og hvide.
  • Den nederste konstruktion har et mere mørkt udtryk, der spiller sammen med vandoverfladen. Broens rækværk i børstet rustfrit stål er fremstillet som et fintmasket net, som giver et luftigt og transparent udtryk.
  • Der er to slags lys i broens gelænder - både lys, der peger indad og oplyser gang- og cykelstierne, og lys, der peger udad og dermed skaber et smukt lysbånd fra kaj til kaj.
  • Broen åbner simultant med Langebro og styres fra Langebro-kontroltårnet.
  • Det tager cirka 2 min for broen henholdsvis at åbne/lukke.

Lille Langebro i tal

  • Lille Langbro er 175 meter lang
  • De fire brofag vejer ca. 600 tons i alt – Nordens største kran, den 75 meter høje Hebo Lift 2, løftede brofagene på plads i april 2019.
  • Der er 7 meter asfalteret bane på Lille Langebro. De 4 meter er til cyklister i begge retninger, og de 3 meter er til gående i begge retninger.
  • Lille Langebro har en sejlhøjde på 5,4 meter, så havnebusserne kan komme igennem.
  • Når store skibe skal igennem havnen, åbnes broen fra kontroltårnet ved Langebro.
  • Det forventes af den nye cykel- og gangbro får mellem 6.000 – 10.500 daglige brugere.
  • Lille Langebro skal aflaste Langebro, der bliver benyttet af mere end 40.000 cyklister på hverdage. Den kommende bro skaber bedre vilkår for fodgængere og cyklister, og skaber en ny, rolig og behagelig forbindelse mellem Københavns centrum og Christianshavn.

Lille Langebros tidsplan

  • 2014: Aftale om broprojekt mellem Københavns Kommune og Realdania bliver underskrevet og den internationale projektkonkurrence udskrevet.
  • Juni 2015: Vinderprojektet er fundet.
  • 2016: Lokalplan nr. 537 bliver vedtaget i Borgerrepræsentationen og senere vælges total-entreprenøren for projektet.
  • 5. april 2017: Første spadestik markerer, at byggearbejdet begynder.
  • Juni 2017: Lille Langebro fik sit navn efter en åben navnekonkurrence med mere end 1.000 forslag.
  • Foråret 2018: En kran kollapser i Rotterdam under læsning af brofagene på en pram, som skal sejle dem til København. 3 ud af 4 brofag skal nyproduceres og broen forsinkes næsten et år.
  • April 2019: De fire brofag ankommer på pram fra Rotterdam til København. Montering og test går i gang.
  • Juli 2019: Realdania By & Byg overdrager broen til Københavns Kommune.
  • August 2019: Efter funktionalitetstest bliver broen officielt indviet.