x

Ny ridehal ved Ballonhangaren

Pressemeddelelse 7. oktober 2019

Realdania By & Byg går nu i gang med at bygge en ny hal ved siden af den historiske Ballonhangar på Islands Brygge. Hallen skal rumme nye faciliteter til Rideklubben Ridevenner.

30 nye hestebokse, foderrum, saddelrum samt en ekstra indendørs ridebane er blandt de nye faciliteter, som den Københavnske fritidsklub Rideklubben Ridevenner kan se frem til at tage i brug næste år. 

Rideklubben Ridevenner har en lang historie på området ved Ballonhangaren på Islands Brygge, og takket være en aftale mellem Realdania By & Byg og Københavns Kommune kan klubben blive på ejendommen i mange år endnu. Rammerne for klubtilbuddet får dog en væsentlig opgradering med Realdania By & Bygs projekt, som både omfatter ny hal og restaurering af den historiske hangar.

-Jeg glæder mig meget over, at det sammen med Realdania By & Byg lykkedes både at redde den historiske Ballonhangar og sikre nye, moderne faciliteter, hvor Rideklubben Ridevenner kan være de næste mange år. Det er helt unikt, at vi midt i København har et fritidstilbud, hvor hestepiger og -drenge kan dyrke deres fælles interesse og være en del af et stærkt fællesskab, siger overborgmester Frank Jensen.

Den nye hal opføres som modulbyggeri med facade i hårdt træ med et grundareal på ca. 1.700 m2. Hallen placeres, så der bliver plads til en udendørs ridebane mellem hallen og Ballonhangaren.

Når den nye hal er færdig næste år, flytter heste og elever ind, og de udtjente staldbygninger på ejendommen fjernes. Selve Ballonhangaren, som lige nu restaureres, skal også fungere som ridehal. Endelig skal arealet mellem Ballonhangaren og den nye hal indrettes med udendørs ridebane og opholdssteder.

Vi er utroligt glade for den opgradering vi nu får, og vi glæder os til at tage de nye faciliteter i brug. Det kommer til at føles som ren luksus for både medlemmer, personale og dyr, siger Marianne Pedersen, der er daglig leder af Rideklubben Ridevenner.

 

Projektet handler både om kulturarv og moderne fritidsliv

I Realdania By & Byg glæder man sig over, at området fortsat kan fungere som ramme for rideklubbens aktiviteter.

- En af vores fornemmeste opgaver er at sikre bygningsarven på en måde, så den kan bruges meningsfyldt i en moderne sammenhæng. Det er i høj grad tilfældet her, hvor Ridevenner får bedre faciliteter, så børn og unge fra hele København fortsat kan komme og tilbringe tid med hinanden, ride og passe heste i grønne omgivelser, siger adm. direktør i Realdania By & Byg Peter Cederfeld.

Ballonhangaren indgår nu i Realdania By & Bygs samling af ca. 60 historiske ejendomme, som repræsenterer dansk bygningskultur gennem 500 år og har til formål at fremme den levende bygningskultur.


Fakta om Rideklubben Ridevenner

Rideklubben Ridevenner er et kommunalt fritidstilbud til børn og unge mellem 10 og 17 år. Klub-ben har boet på ejendommen ved Ballonhangaren i 49 år og en lejeaftale mellem Realdania By & Byg og Københavns Kommune sikrer Rideklubben brugsret til ejendommen de næste mange år.


Fakta om Ballonhangaren

Den 100 år gamle ballonhangar på Islands Brygge i København er en af de eneste tilbageværen-de af sin slags i Europa. 

Den sjældne bygning, som der kun findes få af i Europa, er opført i 1917. Hjernen bag den prak-tiske og funktionelle træbygning var ikke en arkitekt, men derimod en kaptajn Gottschalk fra Hærens Ballonvæsen.

Ballonhangarens formål var at opbevare de observationsballoner, som blev brugt under artilleriets øvelser i præcisionsskydning. Fra en kurv under svæveballonen kunne soldaterne se, om artilleriet ramte plet.

De tilstødende stalde, som blev opført nogle år efter, blev brugt til opbevaring af de heste, der trak de prægtige balloner ud af bygningen.

Som nabo til ballonhangaren ligger Ballonparken - en baraklejr opført i 1880’erne, hvor artilleri- og ballonmandskab var indkvarteret.

Ballonparken indgår ikke i Realdania By & Bygs projekt, men tilsammen udgør Ballonparken og Ballonhangaren et samlet kulturmiljø, som mirakuløst har undgået nedrivning trods afvikling af militærets aktiviteter sidst i 1940’erne og ikke mindst Københavns byudvikling.