x

Ballonhangaren - snart flyvefærdig

Artikel 24. februar 2021

Kun de sidste detaljer mangler, inden Realdania By & Byg til sommer er klar til indvielse af den fredede og nu gennemrestaurerede Ballonhangar i København. Børnene fra den kommunale rideklub er allerede rykket ind i den 100 år gamle hangar, der er bevaret som et vidnesbyrd om en særlig epoke i dansk militærhistorie og eksempel på en sjælden bygningstype.

For 100 år siden blev den gigantiske hangar på Amager Fælled i København brugt til opbevaring af hærens luftballoner. Senere blev den brugt til træning af politiheste, og i dag er det igen lyden af heste, som høres inde bag den gigantiske skydedør, når børn og unge fra den kommunale rideklub er i gang med ridetræning.

Og lige så let som de unge ryttere håndterer deres heste; lige så let håndterer de at komme ind og ud af ballonhangarens 11 meter høje og 8 meter brede port. En port af disse dimensioner var ganske enkelt nødvendigt, når luftballoner på størrelse med en blåhval for 100 år siden skulle ind og ud af hangaren. Hvert portblad vejer 800 kilo, og alligevel kan skydedøren nemt åbnes af de unge ryttere.

Forklaringen er den, at portbladene kører i et kæmpe stativ, der er bygget uden på hangaren. I toppen sidder en stor jernskive, som via en skrue i midten kan snurre rundt om sig selv. Jernskiven styrer porten i toppen, så den kører mod midten.

– I bunden kører portbladene på store jernhjul. Selve hjulene sidder i en bøjle, som har et friløb på 75 cm. Når man begynder at skubbe, kører hjulet om sin egen akse, inden det tager fart. Det fungerer dermed som gearingssystem, og det er forklaringen på, at det kan lade sig gøre at skubbe de 800 kilo til side. Det tog os lang tid at finde en smed, der kunne knække koden og få porten til at rulle igen, fortæller Realdania By & Bygs arkitekt og projektleder Per Troelsen, som har stået i spidsen for den to år lange restaurering, der tog sin begyndelse i 2017.

For Per Troelsen og hans hold af arkitekter og håndværkere har restaureringen ikke kun handlet om at bringe den 100 år gamle ballonhangar på fode igen; den har også handlet om at restaurere hangaren, så den stadig – som den har gjort i 60 år – kan danne ramme om Rideklubben Ridevenner og de mange børn og unge og deres heste, som hver dag slår deres folder i de historiske rammer.

Så selv om det er mere held end forstand, er det derfor ganske belejligt, at den store skydedør kan åbnes af en 14-årige hestepige eller -dreng. En detalje, som Ballonhangarens bagmand, kaptajn Gottschalck fra Hærens Ballonvæsen, næppe havde i tankerne, da hangaren blev bygget i 1917.

Flyvende observationsposter

I sidste del af 1800-tallet og frem til 2. verdenskrig var luftballoner en veletableret del af den militære teknologi. De store, aflange såkaldte drageballoner blev brugt som flyvende observationsposter, hvor soldaterne fra kurve under ballonen kunne observere bag fjendens linjer.

På Amager Fælled i København blev observationsballonerne brugt under artilleriets øvelser i præcisionsskydning. Når ballonen ikke var i brug, blev den opbevaret i den 18 meter høje, 40 meter lange og 15 meter brede ballonhangar. De tilstødende stalde, som blev opført nogle år senere, blev brugt til de heste, der trak de gigantiske balloner ud af bygningen, og som nabo til ballonhangaren blev der i 1880’erne opført en baraklejr – Ballonparken – hvor artilleri- og ballonmandskabet var indkvarteret.

– Hangaren har sandsynligvis været planlagt til at kunne skilles ad og flyttes, når det blev nødvendigt – på samme måde som mange af samtidens træbygninger for eksempel Den Frie Udstillingsbygning. Efter al sandsynlighed har kaptajnen fra Ballonvæsenet kun anvist nogle meget overordnede principper for bygningen, og hærens bygningstjeneste har derefter fået en dygtig tømrer til at bygge den, fortæller Per Troelsen.

Hangaren var i brug frem til 1931, hvor flyteknologien gjorde de store luftballoner overflødige. Den store bygning forblev dog i flyvevåbnets eje, og de næste 30 år lagde den ryg til lidt af hvert: I 1943 blev den besat af den tyske besættelsesmagt; efter 2. verdenskrig husede den tyske flygtninge fra Baltikum, og i en årrække blev den brugt af det danske politi til heste- og hundetræning. I 1961 blev den overtaget af den lokale rideskole.

En ny stor ridehal

For tre år siden blev hangaren købt af Realdania By & Byg med henblik på at bevare og sikre den sjældne bygning, som er den ene af kun to bevarede ballonhangarer i hele Europa. Samtidig blev der indgået en aftale med Københavns Kommune, som sikrer, at rideklubben kan forblive på ejendommen – endda i væsentligt forbedrede og moderne rammer.

Lige ved siden af Ballonhangaren har Realdania By & Byg opført en ny 1.700 kvadratmeter stor ridehal med stalde og opholds- og lagerfaciliteter, der skal supplere den “lille” ridehal i Ballonhangarens indre.

I efteråret blev den nye hal taget i brug til stor glæde for de godt 100 børn og unge, som bruger rideområdet midt på Fælleden som fristed sammen med deres firbenede venner. Og når foråret kommer, er også udenomsarealerne klar til brug med ridebaner og folde.

Tirsdag den 2. marts inviterer Realdania By & Byg Klubben i selskab med arkitekt og projektleder Per Troelsen på LIVE online-rundvisning i den unikke Ballonhangar til en fortælling om, hvordan den fredede bygning er restaureret og nu bevaret som et vidnesbyrd om en særlig epoke i dansk militærhistorie og eksempel på en sjælden bygningstype. Læs mere her.