x

Knarken og Esken i sommerlandet

Pressemeddelse 2. juli 2021

”Knarken og Esken i sommerlandet”. Det lyder som titlen på en spillefilm fra 1950’erne, men er i virkeligheden navnene på to arkitektoniske mesterværker i Realdania By & Bygs samling af danske arkitekters egne huse. Begge er sommerhuse med adresse ved Sejerøbugten, og begge er tegnet af store danske arkitekter: Arne Jacobsen og Svenn Eske Kristensen.

På kanten af en fyrreskov ved Sejerøbugten rejser sig en lyngbevokset klit i tre meters højde. Her ligger det sommerhus med navnet ”Knarken”, som den danske arkitekt Arne Jacobsen tegnede til sig selv og familien i 1937. 

Det var her, i denne arkitektoniske perle, godt gemt i sandet og klitterne, at Arne Jacobsen tilbragte mange af sine somre – dog hverken på husets solterrasser eller henslængt i en liggestol. For selv om husets beliggenhed i klitterne, tæt på hav og strand, i høj grad indbyder til afslappet sommerhusliv, så var det ikke den livsstil, som Jacobsen dyrkede. Langt oftere sad han og malede, udtænkte nye ideer i samråd med gartneren eller var på tur rundt i landskabet for at fotografere planter og blomster. 

Passionen for botanik

Sommerhuset var stedet, hvor han dyrkede sin store interesse for botanik – en interesse, som varede ved hele livet, og som var så dybfølt, at Jacobsen flere gange skulle have sagt, at ”hvis jeg får et nyt liv, vil jeg være gartner”.

Det var planternes farver, former og konturer, som interesserede ham, og i naturen i Odsherred fandt han inspirationen og motiverne til mange af de akvareller, tapeter og tekstiler, som han skabte i 1950’erne. Det var også i disse år, at han designede de ikoniske, svungne møbler, som han navngav Myren, Ægget, Svanen og Mågen – navne, som sammen med de botaniske motiver faldt helt i tråd med en af tidens nye strømninger: ’organisk modernisme’.

Indbygget i klitterne 

Sommerhuset er delvist indbygget i klitterne og opført i en buet form. Gennem sin drejning og sine forskellige højder følger huset områdets kuperede terræn - fra det lave, bevoksede hedelandskab til det mere åbne klitlandskab. 

Jacobsen anlagde ikke nogen have, men anlagde istedet små diskrete fliseområder i klitten. Sommerhuset blev udstyret med både træaltan, udvendig pejs, rampe og op til flere terrasser; en solterrasse øverst på klitten og en nedre terrasse nær køkkenet, hvor familien kunne indtage måltiderne under åben himmel.

Den enkelthed og naturlighed, som præger husets ydre, går igen i det indre. Huset er enkelt og funktionelt opdelt med et lavt beboelseshus med fordelingsgang, værelser og køkken, koblet på det åbne, lyse, højloftede stuehus, med masser af plads og udsyn. I den dobbelthøje stue med den elegante trappe op til førstesalens åbne rum flyder funktionerne sammen - opholdsstue, spisestue og husets torv. 

Tilsvarende sommerhusets indretning er også materialerne enkle: vinduesrammer i teak, døre i ahorn og gulve belagt med Douglasplanker. Rummene har faste møbler og indbyggede skabe; alt er funktionelt og smukt indpasset, så huset står som et sammenhængende hele.

 

En skarpskåret æske

”Smukt indpasset” gælder i høj grad også for det sommerhus, som den danske arkitekt og kgl. bygningsinspektør Svenn Eske Kristensen 17 år senere og kun få kilometer derfra lod opføre til sig selv og familien. 

Hvor Jacobsens sommerhus putter sig i sandet som en kridhvid perle med svungne former, så optræder Eske Kristensens sommerhus som en skarpskåret æske med klare linjer. Navnet ”Esken” er ikke blot en reference til familiens og arkitektens mellemnavn; navnet er i høj grad også en reference til husets arkitektur, hvor to separate bygningskroppe er lagt ovenpå hinanden som to æsker.

I sommerhuset, der blev opført i 1954 på en naturgrund med egen sø og tæt ved Sejerøbugtens strande, blev Svenn Eske Kristensens årvågne blik for omgivelserne og for datidens nye industrielle materialer på smukkeste vis forenet med hans glæde ved historisk forankring og godt håndværk. 

Velfærdssamfundets arkitekt

Som en af velfærdssamfundets mest banebrydende og produktive arkitekter blev Svenn Eske Kristensen mest af alt kendt for at gøre forstadsdrømme til virkelighed. Gennem mere end 50 år sørgede han for, at mange familier kunne flytte fra københavnske baggårde til lyse, moderne boliger og grønne omgivelser, og i sammenligning med de store boligblokke, som han tegnede til de københavnske forstæder, så syner ”Esken” med sine blot 190 kvadratmeter ikke af meget. 

Alligevel er sommerhuset en sublim suppeterning af al hans virke og talent: det omsorgsfulde blik for beboernes trivsel, forståelsen for omgivelserne, glæden ved datidens nye industrielle materialer i kombination med godt håndværk og evnen til altid at sikre en historisk forankring og levere godt håndværk.

Enestående værk i dansk sammenhæng

I sommerhuset spiller naturen en indlysende vigtig rolle - også i valget af naturlige byggematerialer - og her træder den historiske forankring frem i bl.a. de gamle håndværkstraditioner med tømrersamlinger og snedkerarbejde i bedste udførelse, udtænkt og orkestreret af den tømrer- og snedkeruddannede arkitekt. Samtidig ses i huset en anden af Svenn Eske Kristensens mærkesager, nemlig brugen af gasbeton, der hang tæt sammen med hans ønske om at rationalisere og industrialisere efterkrigstidens boligbyggeri.

Omsorgen for sommerhusets beboere og omtanken for det liv, der skulle leves i huset, ligger i alle detaljer og indretninger. Overalt i huset er der anvendt førsteklasses materialer, og indenfor findes et væld af byggetekniske detaljer og håndværksmæssige raffinementer. Den gennemtænkte arkitektur og store håndværksmæssige kvalitet gør sommerhuset til et enestående værk i dansk sammenhæng.

Realdania By & Byg købte Svenn Eske Kristensens sommerhus i 2004 og restaurerede huset.  Arne Jacobsens sommerhus blev købt i 2012 og ligeledes restaureret. Begge huse er i dag udlejet til almindelig sommerhusbeboelse – helt som de var tænkt og tegnet i sin tid – og begge indgår i Realdania By & Bygs samling af fremtrædende danske arkitekters egne huse. 

I alt tæller samlingen 15 huse, som alle er bygget indenfor det seneste århundrede, og som hver især udgør et unikt bidrag i en fortælling om dansk modernisme og nye rammer for den danske familiebolig.