x

Lille Langebro modtager europæisk stålbro-pris

Nyhed 29. september 2022

Et slankt og elegant design kombineret med en sofistikeret stålkonstruktion, er baggrunden for, at Lille Langebro i København er blevet hædret med ”Den europæiske stålbro-pris 2022”.

Cykel- og gangbroen Lille Langebro i København har igen høstet international anerkendelse. Denne gang fra den europæiske stålkonstruktørforening, som har tildelt Lille Langebro ”Den europæiske stålbro-pris 2022” i kategorien ”Cykel- og gangbroer”.

Lille Langebro løber parallelt med storebroren Langebro og forbinder Vester Voldgade ved BLOX med Langebrogade på Christianshavn. Lille Langebro blev indviet i sommeren 2019 og er med sine gennemsnitligt 14.300 daglige passager blevet en naturlig smutvej mellem bymidten og Christianshavn for mange københavnere.

I begrundelsen for tildelingen af ”Den europæiske stålbro-pris 2022” lyder det:

- Den bevægelige bro over Københavns Havn er et slankt og elegant stykke konstruktions- og mekanisk ingeniørkunst, samt et meget sofistikeret eksempel på stål arbejde. Den hydraulisk styrede åbningsmekanisme midt på broen muliggør den fine oplevelse af lethed over vandet. Sådan en kompleks konstruktion kræver en høj grad af præcision og demonstrerer stålkonstruktioners muligheder på en eksemplarisk måde.

Slankt design og usædvanlig konstruktion

Da Københavns Havn er en aktiv havn, har det været en forudsætning at skabe en bro med en permanent gennemsejlingshøjde, som havnebusser og mindre både kan passere, mens broen skulle kunne åbnes parallelt med Langebro, når store skibe skal igennem havnen. Det har skulle løses på en måde, hvor den relativt korte bro har en behagelig hældning for passerende cyklister.

Arkitektonisk er broen derfor udformet som en bue, der har form som en svanes vinge, hvilket gør broen lidt længere, hvorved man opnår en behagelig hældning. Når broen skal åbnes, får hydrauliske cylindrene placeret på hver af broens dragere de to midterste brofag til at dreje fra hinanden og placere sig på langs af sejlrenden.

Prisen blev overrakt til totalentreprenøren Hollandia Infra på vegne af hele bygherreteamet ved en ceremoni i Istanbul, der fandt sted den 21. september.

Tidligere har Lille Langebro også modtaget en britisk arkitekturpris, to britiske ingeniørpriser og Konstruktionsprisen.

Om European Steel Bridge Awards

Prisen uddeles hvert andet år af den europæiske stålkonstruktørforening ”The European Convention for Constructional Steelwork”, som har 18 nationale stålkonstruktørforeninger som medlemmer. I 2022 er det 6. gang, at prisen uddeles.

Se mere på www.steelconstruct.com

Om Lille Langebro

Lille Langebro er en del af det byudviklingsprojekt, som Realdania satte i gang med BLOX, der har til formål at binde byen og vandet bedre sammen med nye forbindelser og skabe et attraktivt byliv på Christians Brygge, der tidligere lå lidt øde hen og mest var præget af biler.

Hensigten med Lille Langebro har været at skabe en behagelig rute for cyklister og gående mellem bymidten og Christianshavn, skabe et attraktivt byliv på Christians Brygge og aflaste Langebro, som dagligt benyttes af 40.000 cyklister.

Som ren cykel- og gangbro bidrager Lille Langebro til at gøre København til en endnu mere grøn og bæredygtig cykelby.

Siden åbningen af Lille Langebro den 1. juli 2019 har antallet af daglige passager overgået forventningerne. I gennemsnit har 14.300 gående og cyklister passeret broen hver dag, hvor estimatet før åbningen var 6-10.500 daglige passager. Sammen med de mange aktiviteter i og omkring BLOX, der ligger lige ved siden af Lille Langebros landing ved Vester Voldgade, "bølgen" på Kalvebod Brygge, nye byrum ved Christians Brygge og Søren Kierkegaards Plads ved Den Sorte Diamant, er de mange daglige brugere af Lille Langebro med til at skabe liv og færden i området.

Fakta om Lille Langebro

Nøgletal:

  • 175 meter lang
  • 7 meter asfalteret bane – 3 meter til gående og 4 meter til cyklister
  • Gennemsejlingshøjde: 5,4 meter
  • 14.300 daglige passager (gående og cyklister) i gennemsnit siden åbningen 1. juli 2019

Bygherre-teamet:

  • Bygherre: Realdania By & Byg
  • Arkitekter: WilkinsonEyre Architects i samarbejde med Urban Agency Aps
  • Ingeniør: BuroHappold Engineering
  • Rådgivende ingeniører: Niras A/S, Eadon Consulting Ltd., Speirs + Major LLP
  • Totalentreprenør (Joint venture): Mobilis Danmark og Hollandia Infra