x

Farverige Instagram-spots i 100 år gammelt landsted

Artikel 20. juni 2024

De bedste Instagram-spots findes mange steder – også i Snekkersten, hvor et fredet og farverigt landsted, tegnet af den danske arkitekt Kay Fisker for over 100 år siden, udgør det perfekte spot. Normalt er landstedet lukket for offentligheden, men via Realdania By & Byg Klubben er det nu muligt at komme indenfor og tæt på de farverige flader.

Da den danske arkitekt Kay Fisker i begyndelsen af 1900-tallet fik til opgave at tegne et idyllisk landsted i Snekkersten til en af tidens velhavende fabrikanter, havde han næppe forestillet sig, at selvsamme landsted over 100 år senere skulle udgøre et perfekt ”Instagram-spot”. Ikke desto mindre er det netop, hvad stuerne og værelserne i det 250 kvadratmeter store landsted i dag udgør.

 

Her findes de perfekte rammer for det helt rigtige Instagram-billede: En spisestue med dybrøde vægge, sorte dørkarme og et hjørne med en gammel ovn, udsmykket med hollandske kakler i et fint blåt mønster. En tofarvet spisestue i dyb lilla og mørk grøn med rustikke, gamle klinker på gulvet og blanke trælofter og en spindeltrappe op til værelser i rødlige og blålige nuancer.

Der blev tydeligvis ikke sparet på farvepaletten, da den unge arkitekt Fisker i 1917 skulle vælge farver til landstedet, men gennem årene og i takt med nye ejere forsvandt disse historiske farver stille og roligt under nye lag af maling og tapet. Der måtte derfor hentes hjælp fra en farvearkæolog, da Realdania By & Byg for ti år siden købte det fredede landsted for at restaurere og bevare det som et af meget få enfamiliehuse, som arkitekten Kay Fisker skabte i sin lange og betydende karriere.

I spidsen for danske etageboliger

Selv om Kay Fisker i den brede offentlighed på ingen måde er lige så kendt som f.eks. Arne Jacobsen eller Jørn Utzon, så stod han i en menneskealder bag noget af det fineste danske boligbyggeri, og som arkitekt og lærer og professor på Arkitektskolen gennem mere end 40 år fik han større indflydelse end nogen anden på den danske arkitekturs udvikling. Etageboligbyggeriet blev hans væsentligste arbejdsområde, og det almennyttige byggeri udgjorde en stor del af hans produktion.

For Fisker handlede arkitektur først og fremmest om at bringe orden i tingene: ”Arkitektur er jo kun en ramme om livet, ikke et mål i sig selv, og denne ramme må være så neutral, at livet frit kan udfolde sig inden for den”. Derfor blev hans bebyggelser så uhyre enkle – også det nordsjællandske landsted, som han i en alder af bare 23 år tegnede med en klar og præcis opbygning – aflangt som et penalhus – med en fin facade i brændte teglsten og indenfor med et væld af intense farver.

Genskabte farver

Da Realdania By & Byg overtog huset i 2014, var farverne dog forsvundet. Næsten alt var malet hvidt, og de pudsede lofter var tapetseret med papir og malet over med hvidt. Det krævede dog ikke megen kradsen i væggene for at komme frem til de originale farver – og hvilke farver!

Under den hvide maling fandt farvearkæologen grønne, røde og blå farver i et væld af forskellige nuancer og med rene pigmenter. Enkelte af rummene var endda udført med forskellig farve på over- og undervægge, og det hele var malet med limfarve direkte på de pudsede vægge.

Dørkarmene havde Fisker valgt at trække op i dramatisk sort som en effektfuld indramning om de hvidmalede døre, ligesom de markante gesimsprofiler i overgangen mellem de kulørte vægge og de hvide lofter stod frem i en tonet hvid.

Under Realdania By & Bygs restaurering blev alle farver genskabt på baggrund af farveeksperimenter, hvor der på væggene rundt omkring i huset blev malet små prøver, som fik lov at tørre i nogle uger for at se, om farven ændredes med tiden, og om den valgte farve evt. skulle justeres i forhold til lys og skygge.

Herefter blev væggene helt som oprindeligt malet på basis af limfarve, dog tilført en olie, som gør malingen mindre afsmittende og mere robust, men stadig har limfarvens delikate mathed: Perfekt til de lækre Instagram-billeder.