Ny alliance vil forbedre skolens rum
Skolernes rum spiller en afgørende rolle for, hvordan undervisningen udfolder sig, og hvilke pædagogiske metoder, der kan anvendes. Derfor vil en ny alliance samle, udvikle og dele viden og erfaringer, der kan skabe inspirerende læringsmiljøer, som fremmer trivsel, godt indeklima og motiverende undervisning i de danske skoler.
Skolens rum er en pædagogisk medspiller og ikke blot en begrænsende fysisk ramme, der i bedste fald er neutral i forhold til pædagogik, læring og udvikling. Det er udgangspunktet for projektet SKOLENS RUM, som vil indsamle og formidle viden og erfaringer, der kan hjælpe skoler og kommuner med at skabe inkluderende og motiverende læringsmiljøer.
Bag alliancen står centrale aktører fra hele skolesystemet: Kommunernes Landsforening, Skolelederforeningen, Danmarks Lærerforening, Danske Skoleelever, BUPL, Skole og Forældre, Bygherreforeningen, Dansk Center for Undervisningsmiljø og den filantropiske forening Realdania, der støtter projektet med 3,4 mio. kr. som en del af indsatsen ’Skolernes indeklima’.
Erfaringer fra lærere og elever
I hele landet står skoler over for en omfattende opgradering af de fysiske rammer, bakket op af en investering på 2,6 mia. kr. som en del af den nye Folkeskoleaftale. De fysiske rammer er med til at forme den måde, både børn og voksne agerer og interagerer på. Rum og pædagogik hænger nemlig sammen. Men hvordan sikrer skoler og kommuner, at disse investeringer også skaber den ønskede forskel for elever og lærere?
Det vil SKOLENS RUM bidrage til på flere måder. Bl.a. i form af erfaringer fra både lærere, elever og forskere, der skal dele perspektiver og tanker om skolens rum, men først og fremmest ved at indsamle og formidle konkrete eksempler fra skoler i praksis. Eksempler, der kan inspirere andre skoler til at indtænke skolens rum i den pædagogiske praksis – og ikke mindst, hvordan elever og lærere bliver inddraget i processen. Eksemplerne skal kaste lys over rummets funktionalitet, æstetik og indeklima.
”Når vi lytter til elevernes og lærernes oplevelser og inddrager deres perspektiver, får vi viden og erfaringer om læringsrum. Hvad virker og hvad virker ikke. Det er brugbar viden, som vi skal dele med omverden,” siger Caroline Helene Hermansen, der formand for Danske Skoleelever.
Samarbejde på tværs
Alliancen forener centrale aktører fra hele skolesystemet – fra kommunerne, der bygger skolerne, til de lærere, skoleledere og elever, som bruger skolens rum hver dag. Alliancen ønsker at sikre, at beslutninger om skolebyggerier, renoveringer og indretning bliver truffet på et solidt grundlag, hvor både praktisk erfaring, forskning og brugernes erfaringer spiller en nøglerolle.
”Læringsmiljøer skal give elever mulighed for at arbejde i mere fleksible og inspirerende rammer, der kan styrke elevernes udvikling og læring. Derfor skal vi bringe viden og erfaringer til bordet, så vi netop kan skabe et godt læringsrum og undervisningsmiljø for eleverne”, siger Peter Pannula Toft, der er børn- og skolechef i Kommunernes Landsforening.
Vi søger eksempler
SKOLENS RUM søger eksempler på rum i grundskolen, som understøtter en varierende og praksisrettet undervisning. Vi søger forskellige eksempler i forhold til omfang og størrelse. Der kan både være tale om større og mindre renoveringer og indretningsprocesser, såvel som nybyggeri.
”Eksemplerne skal tjene som inspiration og læring for andre kommuner og skoler. Det handler om at dele erfaringer og blive klogere sammen, så vi kan skabe bedre indeklima og inspirerende læringsmiljøer, der giver lærere og elever plads til både kreativitet, fordybelse og praktisk udfoldelse,” siger Anne Gade Iversen, projektchef i Realdania.
Kender du et eksempel, eller kender du en skole, som har lavet noget, vi kan bruge og formidle til andre skoler i projekt SKOLENS RUM, så indsend dit gode eksempel. SKOLENS RUM løber fra oktober 2024 til udgangen af 2025.
Læs mere om SKOLENS RUM og indsend eksempler.