Et løft til byggeriet
Et nyt kransystem øger bæredygtigheden i byggeriet ved at forbedre arbejdsmiljøet og sikre tørre byggerier. Derfor har virksomheden bag kransystemet, som den første, fået støtte fra Realdanias nye innovationsprogram Innovation til marked. Næste ansøgningsfrist er 1. januar 2019.
Totalinddækninger har vundet frem de seneste år som en effektiv måde at bygge tørt og sikkert. Men hidtil har metoden været udfordret af, at det er svært at bruge kraner, når først byggepladsen er blevet overdækket.
Byggepladser med totalinddækning har hidtil ikke haft mulighed for at bruge kraner til at håndtere de tunge løft. Nu er løsningen fundet. Conhoist er et nyt batteridrevet kransystem til byggebranchen, der på enkel vis kan monteres på undersiden af de stilladser, der anvendes til totaloverdækninger. På den måde bliver det muligt at få tørvejr på byggepladsen, samtidig med at kranen kan løfte og håndtere alle laster på op til 1 ton.
Dermed bidrager Conhoist til at fremme brugen af totaloverdækninger, for eksempel ved tag-renoveringer, som er nødvendige for at kunne levere et fugtteknisk sikkert byggeri og give bedre arbejdsforhold for de udførende. Det giver mere effektive byggeprocesser og samtidig begrænser det spild forbundet med byggerierne.
Realdania har netop bevilget støtte til at afprøve systemet på konkrete byggesager og bane vejen for de første salg. Det er sket som led i programmet Innovation til marked, der frem mod 2020 støtter bæredygtige producenter indenfor byggeriet med samlet 20 mio. kr.
Andreas Lolle fra Conhoist udtaler:
"Støtten er helt afgørende for, at vi kan dokumentere overfor de første kunder, at Conhoist kan være med til at effektivisere arbejdsprocessen for de udførende håndværkere, forkorte byggesagstiden og reducere manuel bæring. Det er ellers svært at finde ordninger, der hurtigt og præcist og uden for meget administrativt bøvl støtter markedsintroduktionen på samme måde som Innovation til marked".
"Conhoist er et godt eksempel på, at det ikke er de gode ideer, der mangler i byggeriet – det svære er at gå det sidste stykke vej fra innovativ ide til markedet".
"Conhoist er et godt eksempel på, at det ikke er de gode ideer, der mangler i byggeriet – det svære er at gå det sidste stykke vej fra innovativ ide til markedet".
I godkendelsen af Conhoist har Realdania lagt vægt på, at virksomheden har et konkret produkt, som kan være med til at udvikle byggeriet, samtidig med at kranen er egnet til de fleste typer stilladser, der anvendes og dermed passer ind i mange byggesager.
Projektchef Simon Kofod-Svendsen fra Realdania udtaler:
”Conhoist er et godt eksempel på det, vi gerne vil støtte med Innovation til marked. En simpel veldefineret løsning, der er flyveklar. Virksomheden har en kunde, så systemet kan blive afprøvet, og vi kan derfor hurtigt se, om vores støtte virker efter hensigten. Conhoist kan forhåbentlig gøre en konkret forskel for et mere effektivt og bæredygtigt byggeri, som er til at forstå og til at skalere. Conhoist er også et godt eksempel på, at det ikke er de gode ideer, der mangler i byggeriet – det svære er at gå det sidste stykke vej fra innovativ ide til markedet”.
Conhoist forventer, at systemet er klar til salg i 2020, og nu står virksomheden overfor at installere kranen på de første byggesager og følge arbejdsprocesserne på byggepladsen tæt, så det bliver muligt at dokumentere effekten af den indbyggede kran.
Støtteordningen Innovation til marked løber i første omgang i 2 år med 3 ansøgningsfrister om året. Den næste ansøgningsfrist er den 1. januar 2019.
Innovation til marked er sat i verden, fordi mange virksomheder har svært ved at få deres innovative produkter til byggeriet ud på markedet. Initiativet skal fremme den grønne omstilling og vækst, både for at sætte mere fart på bæredygtige byggeløsninger til gavn for virksomheder og byggeriet, og for at skabe bedre bygninger at bo og være i for alle i vores samfund.
Læs mere om Innovation til marked
- Innovation til marked henvender sig til producenter, rådgivere og øvrige virksomheder, som står bag innovative og bæredygtige produkter til byggeriet. Initiativet er særligt fokuseret på virksomheder, der allerede har en eller flere kunder, som ønsker at købe produktet. Bygherrer kan dermed også få hjælp gennem initiativet ved at få reduceret merudgifter eller risici forbundet med at anvende et nyt produkt i en konkret byggesag.
- Støtteordningen er et af 5 initiativer under Realdanias Innovationskampagne, der har til formål at styrke den bæredygtige innovation i byggeriet.
- Målet med Innovation til marked er at modne markedet for innovative bæredygtige produkter i byggeriet og dermed fremme bæredygtig omstilling og vækst.
- Støtteordningen har tilknyttet et ekspertpanel, der yder virksomhederne uvildig rådgivning og følger de projekter, der opnår støtte. I ekspertpanelet sidder:
- Michael Nielsen, Direktør, Dansk Byggeri
- Hanne Ullum, Vicedirektør, Bygherreforeningen
- Steen Asgreen, Netværkschef, Vækstfonden
- Eva Fog Bruun, Senior Director Global Brand Management, tidl. VELUX Gruppen
- Jørgen Munch-Andersen, Seniorrådgiver, Træinformation
- Ole Bønnelycke, Sekretariatschef, Byggeskadefonden
- Claus Dyre, stifter og adm. direktør, Liveboox - Udover ekspertpanelet er der også tilknyttet et markedspanel med innovative bygherrer og andre kunder, ligesom virksomhederne med egnede projekter tilbydes et sparringsforløb gennem CONNECT Danmark.

Innovationskampagnen – for byggeriets virksomheder
Verden over flytter flere og flere til byerne, og verden står overfor et kæmpe byggeboom, som er uden sidestykke i historien. Det åbner for mange, nye mulighede...
Se projekt

Innovation til marked
Mange mindre og nystartede virksomheder ligger inde med innovative produkter og løsninger, der kan bidrage til den bæredygtige omstilling i byggeriet. Men vejen...
Se projekt