Bag presenningen på det fredede landsted
Restaureringen er i fuld gang på det landsted, som den danske arkitekt Kay Fisker tegnede i 1917 i Snekkersten til pumpefabrikant Friis, og som Realdania By & Byg købte for et år siden med det formål at bevare stedets arkitekturhistoriske værdier.
For de forbipasserende er den storstilet restaurering dog ikke sådan at tage i øjesyn. Det hele er nemlig gemt bag et tårnhøjt stillads. Men bag presenningen knokler murere, tømrere, elektrikere, stilladsfolk og malere på livet løs mellem hinanden for at bringe huset tilbage til fordums storhed.
I den gamle garage er mureren i gang med at 'trække af'. Med et træbræt hvilende på to jernstænger planerer han det nylagte cementlag, der nu udgør gulvet. Det moderne køkken, som i 1970'erne blev indrettet i husets garage, og et stort ateliervindue er væk, og sidebygningen har fået sin oprindelige form igen. Hvad der før var ét stort rum, er nu delt i to af en skillevæg mellem garage og cykelværksted.
I selve hovedhuset er blikkenslageren i fuld gang med at trække rør, så der snart igen er et fungerende køkken, dér hvor det oprindelig var tænkt. På solterrassen står den maskine, som ikke blot skærer rørene over, men også laver gevind - og med temperaturer omkring 25 grader lader blikkenslageren ikke til at have noget i mod at skulle ud i haven for at tilpasse sine rør.
Gamle brædder nummereres
På første sal huserer tømrerne. På hele etagen skal nye gulvbrædder lægges dér, hvor de gamle enten ikke kan mere eller helt mangler. For at kunne gennemgå de underliggende bjælkelag tages de gamle brædder op og nummereres, så de senere kan genlægges. Gulvbrædderne er blot en lille del af det arbejde, tømrerne har foran sig. Forude venter også to trælofter, døre og paneler samt et helt særligt snedkerkøkken.Elektrikeren har også efterladt sig spor i huset i form af en kæmpe værktøjskasse, der kan gøre enhver handyman misundelig, og rundt omkring vidner ledninger, stikdåser og indfræsninger i væggene om, at elektrikeren har travlt.
Overalt i huset står malede plader i forskellige røde, grønne og blå nuancer. De skal blive stående i huset i sollyset i nogle uger for, at maleren kan se, hvordan farven ændres med tiden, og om den valgte farve opfører sig korrekt. De farver, som maleren arbejder med, er nøje udvalgt på baggrund af forudgående undersøgelser af de oprindelige farver, der er dukket op under nyere malings- og tapetlag.
Ikke bare malingens pigment, men også typen er afgørende for resultatet. Når man skal restaurere et gammelt hus og bringe dets karakter frem igen, nytter det fx ikke at bruge plastikmaling, hvor der oprindelig var anvendt limfarve.
Helt til vejrs og tæt på tagkonstruktionen
Kravler man helt til tops ad stilladsets smalle stiger, ser man et syn, man ikke oplever hver dag. I stedet for den smukke udsigt over Øresund får man her fra et sjældent blik på husets tagkonstruktion. Væk er alle tagsten, og der er frit udsyn - eller snarere indsyn - til spær, lægter, bjælker og ikke mindst den hvælvkonstruktion, som kendetegner lofterne på husets førstesal. Under tagkonstruktionen skyder hvælvingen sig op og giver frit udsyn til konstruktionen, der er opført med puds på brædder. Taget er dog generelt i en meget sølle forfatning og skal sikres både mod råd og insektangreb.
Selvom håndværkerne knokler, er der endnu et stykke tid til, at huset står helt færdigt. Realdania By & Byg forventer, at kunne afslutte restaureringen i løbet af 2016, og herefter skal det lejes ud til privat beboelse.